تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰

همدان - ایرنا - معاون محیط انسانی اداره كل حفاظت محیط زیست همدان گفت: وضعیت كیفی هوای همدان از شرایط اضطرار خارج شده و هم اینك در شرایط هشدار قرار دارد.

عادل عربی روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: گرد و غبار از روز گذشته (شنبه) از مناطق غربی كشور وارد همدان شده و نقاط مختلف استان را فرا گرفت.
وی اضافه كرد: غلظت گرد و غبار هوای همدان ساعت 21 روز گذشته به بالاترین حد خود رسید و هوای همدان در شرایط اضطرار قرار گرفت.
وی بیان كرد: طبق آخرین اطلاعات دریافتی از ایستگاه پایش آلودگی هوا هم اینك میزان ذرات معلق با قطر كمتر از 10 میكرون به 106 میكرو گرم بر مترمكعب رسیده كه این وضعیت ابتدایی ترین حالت هشدار است.
وی اظهار كرد: گرد و غبار ناشی از ذرات معلق در هوا منشا خارجی دارد و هیچ منبع و منشا داخلی عامل بروز این گرد و غبار نیست.
استان همدان دارای پنج ایستگاه پایش وضعیت كیفی هوا است كه میزان ذرات و مولفه های نظیر منواكسید كربن، دی اكسیدگوگرد، دی اكسید نیتروژن و ازن موجود در هوا را بررسی می كنند.
همدان با در نظر گرفتن میانگین 24 ساعت وضعیت كیفی هوا ، هیچ روز آلوده ای را در سال جاری تجربه نكرده است.
طبق نظر مركز پیش بینی هواشناسی همدان، به دنبال نفوذ گرد و غبار و افزایش سرعت وزش باد از روز شنبه هفته جاری تا روز دوشنبه كاهش كیفیت هوا، كاهش دید، احتمال افزایش ابر و رگبار و رعد و برق در استان همدان پیش بینی می شود.
شاخص كیفیت هوای سالم برای گروه های حساس 100 میكروگرم بر متر مكعب و برای عموم مردم بیش از 150 میكروگرم بر متر مكعب است.
در صورتی كه غلظت هوا به بیش از 100 میكروگرم بر متر مكعب برسد این شرایط برای گروه های حساس ناسالم بوده و اگر غلظت هوا بین 150 تا 250 قرار گیرد در شرایط هشدار ، 250 تا 350 شرایط اضطرار و بیش از 350 میكرو گرم بر متر مكعب شرایط بحرانی آلودگی هوا محسوب می شود.
اخبار مهم خبرگزاری ایرنا كشور و استان همدان را به طور شبانه روزی از كانال خبری تلگرام 'اخبار ایرنا همدان' به نشانی @irnahamadan دریافت كنید.
7526/2087
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشار: زهرا پیرنیا