بندرعباس - ایرنا - درشرایطی كه هرمزگان به واسطه موقعیت ویژه، شاهراه و قطب تجارت ایران لقب گرفته و مسیر ارتباط ایران با اقتصاد جهانی است، ضعف زیرساخت های مجازی و مخابراتی آن موجب شده در بخش های یاد شده موقعیت آن به كوچه ای بن بست شبیه باشد.

افزون بر كاركردهای عمومی ارتباطات و اینترنت، بسیاری از فعالیت های دیگر مانند تجارت و حمل و نقل كالا در بخش داخلی و خارجی و فعالیت های بندری و گمركی در هرمزگان به ارتباطات اینترنتی پیوند خورده اند.
با توجه به استقرار سازمان هایی مهم با كاركردهای ملی و بین المللی مانند گمركات، بندر شهید رجایی و همچنین مجاورت استان با تنگه راهبردی هرمز و جایگاه استراتژیك هرمزگان در مباحث دفاعی، كیفیت و سرعت مناسب تبادل داده و ارتباطات اینترنتی با كیفیت و مطلوب اهمیت بیشتری دارد.
وجود حدود 77 هزار و 556 دانشجو مشغول به تحصیل در دانشگاه‌ های هرمزگان و هزاران دانش آموخته دانشگاهی كه استفاده كنندگان از ارتباطات اینترنتی محسوب می شوند و هزاران تاجر و بازگان و مدرس دانشگاه و معلم و مالیات پردازانی كه از اینترنت برای انجام كارهای خود استفاده می كنند بر ضرورت پایداری ارتباطات در این استان در مقایسه با سایر استان ها افزوده است.
با وجود تمام حساسیت های یاد شده،شركت مخابرات هرمزگان به عنوان یكی از مهم ترین سرویس دهندگان خدمات اینترنتی ،نتوانسته پا به پای ضرورت های گفته شده پیش برود و رضایت مشتركان خود را به دست آورد.
بر اساس داده های آخرین سالنامه آماری هرمزگان، این استان دارای 69 هزار و 562 مشترك خانگی و 46 هزار و 492 مشترك تجاری اینترنت است.
هرچند شركت مخابرات هرمزگان حتی از ارائه آمار مشتركان خود امتناع می كند ولی بخش قابل توجهی از مردم خدمات اینترنتی خود را از شركت مخابرات هرمزگان دریافت می كنند.
قطعی مكرر و كُندی سرعت از مهمترین دلایل نارضایتی سرویس گیرندگان شركت مخابرات هرمزگان است.
گاهی دلایل قطع مكرر اینترنت و سرعت اندك آن به قدری ساده و قابل پیشگیری است كه بی توجهی به آنها هیچ توجیهی ندارد.
به عنوان مثال در یكی از موارد، اینترنت هزاران مشترك، تنها به دلیل خرابی یك قطعه سخت افزاری به نام 'روتر' ساعت ها دچار اختلال شد و این در حالیست كه این مشكل به سادگی و با پیش بینی روتر یدك، قابل پیشگیری بود.
همچنین مدتی پیش به علت قطعی برق در یكی از پست های مخابرات ارتباط اینترانت بخشی از مشتركان دیتا از جمله چند دستگاه مهم دولتی قطع شد كه این مشكل نیز با پیش بینی برق اضطراری قابل پیشگیری بود.
دو نمونه اشاره شده نه تنها از منظر رضایتمندی مشتركان بلكه در مبحث پدافند غیرعامل نیز دارای اهمیت بوده و به نظر می رسد عملكرد شركت مخابرات هرمزگان از این زاویه نیز قابل نقد باشد.
مشكلات مخابرات هرمزگان تنها در حوزه دیتا خلاصه نمی شود و گاهی در ارتباط های تلفنی هم نمود می یابد.
به عنوان نمونه، در اوایل سال جاری شبكه تلفن همراه در یكی از روستاهای استان (برنطین با حدود هفت هزار نفر جمعیت ) نزدیك به یك هفته قطع شد و این اختلال بارها در سه ماه گذشته تكرار شد.
تنوع مشكلات ناشی از عملكرد مخابرات هرمزگان در كنار نارضایتی های عمومی،در نهادهایی مانند شورای شهر بندرعباس نیز بازتاب داشته تا جایی كه خرداد امسال یكی از اعضای شورای شهر،با قید دو فوریت، خواهان فراخواندن مدیران مخابرات هرمزگان به صحن علنی شورا شد.
با توجه به مشكلات یاد شده و موارد دیگری از این دست، به نظر می رسد بخشی از این چالش ها ریشه در كم اهمیتی رضایتمندی عمومی در تفكر مدیریتی این مجموعه باشد.
جایگاه ممتاز شركت مخابرات هرمزگان در كسب درآمد بین شركت های مخابرات سراسر كشور و نادیده گرفتن خواسته های مردم برای بهبود كمی و كیفی ارتباطات ،تناقضی است كه پاسخگویی شفاف مدیران این مجموعه را طلب می كند.
3219/2094
خبرنگار: عزت الله معمارباشی ** انتشار: هومن محمدكرمی