تهران-ايرنا-محققان دانشگاه ام آي تي راهكاري را يافتند كه از اسرار عملكرد دروني شبكه‌هاي عصبي كه براي شناسايي بصري محيط طراحي شده‌اند، پرده برمي‌دارد.

به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از ساينس ديلي، شبكه‌هاي عصبي كه از طريق تحليل مجموعه‌هاي عظيم داده‌ها، روش‌هاي انجام محاسبات براي اجراي وظايف خاص را مي‌آموزند، بهترين نمونه از سيستم‌هاي هوش مصنوعي محسوب مي‌شوند و توانايي‌هاي مختلفي از تشخيص صدا گرفته تا ترجمه خودكار را در اختيار مي‌گذارند.
اما عملكرد دروني اين شبكه‌ها مانند جعبه سياهي است كه تاكنون هيچكس درون آن را نديده است. در واقع پس از آموزش اين شبكه‌ها، حتي طراحان و سازندگان آن‌ها نيز از اطلاعات مورد پردازش و چگونگي اين كار و در مجموع از نحوه كاركرد شبكه هيچ اطلاعي ندارند.
دو سال قبل محققان ام آي تي با استفاده از يك شيوه جديد توانستند اطلاعات كلي از نحوه كاركرد شبكه‌هاي عصبي به دست آورند. اكنون اين محققان راهكار خود را توسعه داده و آن را به يك شيوه خودكار بدل كرده‌اند كه قادر است چهار شبكه عصبي را كه براي انجام 20 وظيفه خاص از جمله تشخيص بصري صحنه‌ها و اشيا، رنگ‌آميزي تصاوير خاكستري و حل معماها تربيت شده‌اند، مورد تجزيه و تحليل قرار دهد و عملكرد دروني آن‌ها را ردگيري كند.
علت نامگذاري شبكه‌هاي عصبي اين است كه اين شبكه‌ها با استفاده از مجموعه‌اي از ساختارهاي پردازشي مرتبط با هم، ساختار سيستم عصبي انسان را شبيه‌سازي مي‌كنند.
علمي (6)**9259**1440
مترجم: سپيده علي كاشاني** انتشار: گلشن