در اين گزارش آمده است: بحث جابجايي مسافران درون شهري و نهادينه كردن فرهنگ بهره گيري شهروندان از وسايط نقليه عمومي و كاهش رفت و آمد با خودروهاي شخصي از جمله مسايلي است كه در كشورهاي پيشرفته مورد توجه دولتمردان قرار گرفته و به اجراي آن همت گماشته اند كه ايران نيز از اين هدف غافل نمانده، اگر چه با تاخير چندين ساله اما اجراي پروژه قطار شهري و استفاده از اين وسيله نقليه عمومي نيز مورد توجه قرار گرفت و ابتدا در بعضي شهرهاي بزرگ و پر جمعيت از جمله تهران، مشهد و اصفهان به مرحله اجرا درآمد كه به دليل اقبال عمومي و سامان يافتن بخشي از گره هاي ترافيكي ، توسعه اين پروژه در كشور به شهرهاي ديگر از جمله به كرمانشاه نيز رسيد.
با توجه به اينكه مساله ساماندهي رفت و آمدهاي شهري و جابجايي مسافران متضمن برنامه ريزي و مصوبه سازمان هاي اجرايي استان و در مورد پروژه هاي كلان كه نياز به تخصيص اعتبارات كلان دارد بايد از منابع ملي و مساعدت هاي دولتي هم بهره گيري شود به همين دليل اجراي برنامه قطار شهري در كرمانشاه كه در شوراي شهر به تصويب رسيد، در ابتدا ( منوريل) مورد توجه و حتي با تامين اولين اعتبار، عمليات اجرايي آن آغاز گرديد و ستون پايه هاي مسير هم از نقطه ابتدايي يعني ميدان معلم تا حوالي چهارراه ارشاد، زده شد و كار در حال پيشرفت بود كه يكباره اين طرح يعني منوريل به عنوان طرح منسوخ شده در جهان، بايكوت و بجاي آن پروژه قطار شهري پيشنهاد شد كه در شوراي عالي ترافيك كشور هم به تصويب رسيد و سازمان قطار شهري كرمانشاه براي صرفه جويي در هزينه اجراي پروژه جديد از ستون پايه هاي پيشين براي قطار شهري استفاده كرد.
اگر چه مسئله قطار شهري با نشيب و فرازهاي زيادي روبروي شده و اين مسئله موجب تاخير در اجرا و كندي كار شده است اما از نيمه دوم سال گذشته تاكنون با بهره گيري از تجربيات و تخصص چند شركت، اين مسير كار به خوبي در حال انجام مي باشد.
لازم به ذكر است كه پروژه خط يك قطار شهري به طول 9/12 كيلومتر به 2 فاز تقسيم شده كه مرحله اول به طول 6/8 كيلومتر از ميدان معلم تا ميدان آزادي و فاز دوم به طول 3/4 كيلومتر از ميدان آزادي تا ميدان فردوسي است كه 7 كيلومتر از مسير به صورت روگذر و 9/5 كيلومتر ديگر به صورت تونل و زيرزمين از مركز شهر عبور مي كند كه در مجموع 13 ايستگاه را شامل مي شود كه 6 ايستگاه در ارتفاع و 7 ايستگاه در زيرزمين قرار دارد.
** ظرفيت مسافران شهري و پيشرفت فيزيكي پروژه
بنا به اعلام مديرعامل سازمان قطار شهري تعداد قطار مورد نياز در افق طرح 21 قطار است كه ظرفيت هر قطار 800 نفر مي باشد.
در افق طرح، سر فاصله زماني سه دقيقه و 5 ثانيه براي عملكرد تعريف شده كه تقاضاي سفر در سال افق طرح (سال 1410) در هر ساعت و در هر جهت 16200 نفر مي باشد كه سرعت تجاري قطارها 33 كيلومتر در ساعت حداكثر سرعت 80 كيلومتر در ساعت برآورد شده است.
مديرعامل سازمان قطار شهري كرمانشاه از پايان يافتن سازه مسير روگذر (عرشه) خبر داده و مي افزايد : مراحل اجرايي ايستگاههاي روگذر بزودي آغاز خواهد شد كه به دنبال آن مرحله روسازي و نصب تجهيزات آغاز و به بهره برداري نزديك خواهد گرديد.
به گفته اين مقام مسئول، عمليات اجرايي قطعه اول تونل ( 6/1 كيلومتر ) توسط پيمانكار پروژه ( جهاد نصر ، حمزه ، قراب) در حال انجام است كه سه كارگاه در پنج جبهه كاري را شامل مي شود و مجموعا 582 متر از تونل اصلي حفاري گرديده است.
عمليات اجرايي قطعه دوم تونل به طول 3/4 كيلومتر و ايستگاههاي زيرزميني توسط قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص) موسسه حرا ، نيز آغاز به كار كرده است.
مهندس سليم ساساني با تاكيد بر آنكه پيمانكاران پروژه و عوامل اجرايي آنها 24 ساعته و بدون وقفه مشغول به كار هستند، افزود: اما هنوز با كمبود اعتبار روبرو هستيم و اگر اعتبارات پيش بيني شده تخصيص داده بشود، هم مطالبات عقب افتاده پيمانكاران پرداخت خواهد گرديد و هم سرعت عمليات اجرايي بيشتر خواهد شد.
8066 انتشاردهنده:علي مولوي
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰
كرمانشاه- ايرنا- روزنامه باختر چاپ كرمانشاه در شماره 2458 سيزدهم تيرماه 96 مطلبي را با عنوان 'همه حرف هاي قطار شهري كرمانشاه' منتشر كرده است.