زاهدان - ايرنا - رئيس مركز بهداشت و درمان خاش سيستان و بلوچستان گفت: اين شهرستان به عنوان پايلوت اجراي برنامه بازنگري شده كودكان 'كودك سالم و مانا' در بين مجموعه هاي تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي زاهدان انتخاب شد.

دكتر منصور خاشي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: انجام برنامه هاي مراقبتي و غربالگري‌ها منجر به شناسايي زود هنگام كودكان سالم از كودكان به ظاهر سالم شده و از عوارض جبران ناپذير جلوگيري مي‌ كند.
وي ادامه داد: پيرو ابلاغ اجراي بسته هاي خدمت جديد سلامت كودكان ازسوي معاونت بهداشتي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در خصوص آغاز اجراي بسته هاي خدمت بازنگري شده سلامت كودكان در راستاي ارتقاي سطح سلامت كودكان و اجراي مداخلات موثر براي كاهش مرگ و مير كودكان زير پنج سال، اجرايي شدن برنامه مذكور، كارگاه آموزشي بسته هاي خدمت بازنگري شده سلامت كودكان 'كودك سالم و مانا' در شهرستان خاش به صورت پايلوت انجام شد.
وي ادامه داد: در اين برنامه مراقبت‌هاي جديد به سيستم مراقبتي اضافه شده كه شامل ارزيابي كودك از نظر شنوايي، ژنتيك، بدرفتاري با كودك، و مشاوره با مادر درمورد عوامل محيطي موثر بر سلامت كودك، ويزيت مراقبت سلامت كودكان و غربالگري هاي كودك زير پنج سال، اختلال رشد و سوء تغذيه، روند گام به گام احياي نوزاد، ارزيابي شيرخوار زير2ماه از نظر علائم و نشانه هاي خطر، تشريح دستورالعمل جديد اجرايي برنامه سلامت كودكان در سامانه يكپارچه بهداشت و روند اجراي برنامه در خاش انجام مي شود.
وي گفت: پرداختن به زيرساخت هاي بهداشتي و درماني و تمركز بر عوامل فيزيكي، محيطي و اجتماعي در سلامت افراد با مشاركت سازمان هاي بين بخشي مي تواند در بالا بردن اميد به زندگي در جامعه موثر باشد.
رئيس مركز بهداشت و درمان خاش با اشاره به حفظ و ارتقاي سلامت در همه گروههاي سني و جنسيتي به عنوان هدف اصلي خدمات سطح اول اظهار داشت: تلاش ما بر حاكميت عدالت در سلامت است و در اين مسير سعي شده در دوردست ترين مناطق و روستاهاي مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي زاهدان، پزشك، سلامت يار و مراقب سلامت به كار گرفته شود تا افراد ساكن در اين مناطق از امكانات و خدمات بهداشتي درماني بهره مند شوند.
خاشي بر اهميت مراقبت ها به صورت فعال تاكيد كرد و افزود: اجراي اين مهم در روستاها و مناطق حاشيه شهرها توسط بهورز و مراقبان سلامت در حال انجام است و به تدريج در ساير شهرها نيز ادامه پيدا مي كند.
وي ادامه داد: بهبود مراقبتها در جامعه هدف با اجراي بسته هاي خدمتي جديد طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت كاملا مشهود است.
وي از تلاش كاركنان حوزه بهداشت شهرستان خاش در زمينه بهبود مطلوب وضعيت ثبت در سامانه سيب و پيشرفتهاي حاصل از آن تقدير كرد و خواستار ادامه همين روند شد.
به گزارش ايرنا كارگاه 2 روزه آموزشي بسته خدمتي بازنگري شده سلامت كودكان با حضور كارشناسان بهداشتي حوزه اجرايي، خانواده و سلامت كودكان مركز بهداشت سيستان و بلوچستان در خاش برگزار شد.
خاش در 185 كيلومتري جنوب زاهدان مركز سيستان و بلوچستان واقع شده است.
7310**3213خبرنگار: محمدامين ميربلوچزهي **انتشار دهنده: اكبر نوري
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامي «اخبار ايرنا سيستان و بلوچستان» دنبال كنيد. @irnazahedan