تبریز - ایرنا - مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و دبیر شورای راهبردی توانبخشی گفت: سالانه به طور متوسط 7 تا 10 هزار نفر از كودك مبتلا به اوتیسم قابل تشخیص و شنایی در طیف های یك، دو و سه در كشور متولد می شوند.

محمدتقی جغتایی روز چهارشنبه در حاشیه همایش منطقه ای اوتیسم در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: با توجه به تولد 1.5 میلیون كودك در سال در ایران، براساس مطالعات انجام شده احتمال ابتلای یك كودك از بین 70 تا 100 تولد در كشور به اوتیسم وجود دارد.
وی اظهار كرد: بر این اساس در كشور ما نیز همانند آمریكا، عربستان و سایر كشورهای جهان از بین 200 تا 250 تولد یك كودك مبتلا به اوتیسم قابل شناسایی بوده و نیازمند خدمات است.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی یادآوری كرد: اوتیسم در كشور طی 10 سال اخیر رو به گسترش بوده كه برخی علت آن را تغییر سبك زندگی و مشكلات روانی اجتماعی، آلودگی هوا و ژنتیك و برخی نیز عدم تشخیص این بیماری در سال های گذشته می دانند.
جغتایی با اشاره به تغییر تعریف اوتیسم به طیف اوتیسم ادامه داد: در گذشته از هر 500 كودك متولد شده یك نفر دچار بیماری اوتیسم قابل تشخیص بود و اكنون براساس آمار جهانی از هر 68 تولد یك كودك به این بیماری مبتلا می شود.
وی گفت: وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با همكاری سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش برنامه ای ملی تدوین كرده كه در 2 استان به صورت پایلوت و نمونه اجرا می شود تا براساس آن نظام ثبت این بیماری در كشور ایجاد شود و كودكان نیازمند خدمات شناسایی شوند.
به گزارش ایرنا مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اظهار كرد: هم اكنون بین كودكان متولد شده در 5 سال اخیر كه به طور ویژه گروه هدف هستند، حدود 30 هزار كودك قابل شناسایی اوتیسم بوده و نیازمند خدمات هستند.
جغتایی اصلی ترین سیاست نظام سلامت را تشخیص زودهنگام بیماری و اقدام به موقع اعلام كرد و افزود: در این راستا طرح غربالگری با همكاری تمامی معاونت ها و انجمن های مرتبط تدوین شده تا از همه كودكان زیر 5 سال كه به مراكز بهداشتی و درمانی مراجعه می كنند، غربالگری انجام شود.
وی گفت: با توجه به اینكه بیش از 95 درصد از كودكان در طول 5 سال اول زندگی چند بار به این مراكز مراجعه می كنند، برنامه ای طراحی شده كه كودكان از طریق تست در همان مراكز غربال و در صورت مشكوك تشخیص دادن به پزشك عمومی و روانشناس و سپس به پزشك معین و در انتها به روانپزشك ارجاع داده و در نهایت از خدمات بسته پایه برخوردار شوند.
مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی یادآوری كرد: خدمات بسته پایه شامل خدمات درمانی و توانبخشی جامع است كه از سوی مراكز اختلال تكاملی وزارت بهداشت و مراكز سازمان بهزیستی به تدریج در اختیار این بیماران قرار می گیرد.
جغتایی، افزود: در مرحله غربالگری و تشخیص بستگی به نیاز هر استان و جمعیت تحت پوشش حدود 10 تا 20 میلیارد ریال اعتبار تخصیص می یابد.
وی گفت: براساس برآورد اولیه هر كودك دچار اختلال تكاملی به ویژه اوتیسم برای دریافت خدمات پایه هر ماه به حدود 5 تا 6 میلیون ریال و در سال به حدود 60 تا 70 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد كه این اعتبار باید از طریق كانال بیمه ها یا منابع وزارتخانه های تعاون، كار و رفاه اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به مراكز خدمات ده تخصیص یابد.
جغتایی با بیان اینكه سن بارداری بیش از 35 سال، وجود استرس، استفاده از داروهای غیرضروری و مواد مخدر و مواد تحریك كننده و سزارین از عوامل بروز اختلال تكاملی در كودكان است، ادامه داد: مردم با تغییر سبك زندگی، دوری از استرس، انجام فعالیت های ورزشی و استفاده غذای مناسب از بروز این بیماری پیشگیری كنند.
به گزارش ایرنا همایش منطقه ای اوتیسم به مدت یك روز در سالن شایان مهر دانشكده علوم پزشكی تبریز برگزار شد.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: محمد عزیزی راد
8023/518