سنندج -ايرنا- معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي استان كردستان گفت: برچسب اصالت كالا بر روي محصولات بهداشتي - آرايشي و غذايي بيانگر كيفيت كالا است در حاليكه كالاهاي قاچاق فاقد برچسب اصالت كالا هستند.

به گزارش ايرنا كامبيز حسن زاده روز چهارشنبه در اولين همايش منطقه اي پيشگيري و مبارزه با قاچاق محصولات سلامت محور در تالار ابن سينا دانشگاه علوم پزشكي استان در سنندج افزود: امروز تمام داروهاي بهداشتي - مواد غذايي برچسب اصالت دارند و ميزان اصالت كالا و تركيبات آن را به مصرف كننده نشان مي دهد.
وي اظهار كرد: برچسب اصالت كالا بر روي محصولات سلامت محور مي تواند از مصرف و ترويج كالاي قاچاق جلوگيري كند.
وي گفت: محصولات قاچاق فاقد مجوز، افزون بر آسيب بر اقتصاد جامعه آسيب جدي بر بدنه سلامت جامعه وارد و توليد و اشتغال جامعه را با مشكل مواجه مي كند.
وي با اشاره به اينكه اكثر تركيبات و محصولات قاچاق تحت عنوان قاچاق سلامت محور تقلبي و فاقد قابليت مصرف هستند گفت: مصرف كننده كالاهاي قاچاق تقلبي آسيب جسمي و روحي بر سلامت آحاد جامعه وارد مي كند.
وي اظهار كرد: آمارها بيانگر آنست كه اكثر محصولات قاچاق تقلبي و غيرقابل مصرف هستند و تهديد جدي براي سلامت آحاد جامعه محسوب مي شوند.
وي ادامه داد: در همين راستا بمنظور كاهش محصولات قاچاق به داخل كشور بايد اقدامات لازم انجام شود.
وي افزود: معاونت غذا و دارو در راستاي سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري اقدامات خوبي با هدف مبارزه با قاچاق كالا و محصولات سلامت محور انجام داده است و دبيرخانه كميته پيشگيري و واحد نظارت بر فرآورده هاي غذايي تشكيل شده است.
وي ادامه داد: در همين راستا معاونت غذا و داروي دانشگاه در راستاي انجام وظايف خود و سوق دادن جامعه به سمت و سوي مصرف كالاهاي بهداشتي سالم و داراي اصالت، دوره هاي آموزشي ويژه دانش آموزان، دانشجويان، اصناف و مربيان بهداشتي در استان برگزار كرده است.
وي هدف از برگزاري اين همايش را ترويج كالا هاي سلامت محور و پيشگيري از آسيب هاي اين كالاها در جامعه عنوان كرد و گفت: تاكنون 300 اثر به دبير خانه همايش ارسال شده است كه پس از ارزيابي هيات داوران 29 اثر هنري، نقاشي، طراحي، داستان نويسي و مقاله نويسي انتخاب شد و در پايان از بهترين آثار تجليل و قدرداني بعمل مي آيد.
وي افزود: برگزاري همايش ها و كارگاه هاي آموزشي با محوريت كالاهاي سلامت سلامت محور نقش مهمي در آگاهي بخشي و مردم در نحو تغيير الگوي مصرف در جامعه دارد.
وي خواستار اطلاع رساني اثر بخش از سوي رسانه هاي جمعي استان در راستاي معرفي كالاهاي با كيفيت داخلي به مردم و پرهيز از مصرف كالاهاي فاقد اصالت قاچاق شد.
اولين همايش منطقه اي كالاهاي سلامت محور با حضور استان هاي غرب كشور در سنندج با محوريت بررسي چالش ها و راهكارها در رابطه با پيشگيري مبارزه با قاچاق محصولات و نقش مبارزه با قاچاق سلامت محور در اقتصاد مقاومتي، حمايت از توليدات داخلي در سنندج برگزار شد.
استان كردستان يكي از استان هاي مرزي است و 230 كيلومتر مرز مشترك با كشور عراق دارد.
7352/6108
**خبرنگار: شيوا اردلان منش/**اميد بهمني