كرمان - ایرنا- استاندار كرمان گفت: یكی از اتفاقات خوب و كارهای بسیار مهمی كه در این دولت انجام شد و مجلس و نمایندگان كرمان به خوبی این موضوع را پیگیری كردند، تصویب ایجاد شورای عالی معادن در استان ها طی برنامه ششم توسعه بوده است.

به گزارش دریافتی ایرنا به نقل از روابط عمومی استانداری كرمان، علیرضا رزم حسینی عصر چهارشنبه در شورای عالی معادن استان كرمان افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با این طرح موافق بوده و پیگیری های لازم برای تحقق این موضوع مهم را انجام دادند.
وی اظهار داشت: ایجاد شورای عالی معادن در استان كرمان كه دارای معادن بزرگ و ملی است، می تواند ظرفیت خوبی را برای توسعه استان ایجاد كند.
وی خاطرنشان كرد: با تحقق این امر جهش خوبی نیز در اعطای تسهیلات در استان كرمان رخ می دهد زیرا این شركت ها 14 تا 15 هزار میلیارد تومان منابع دارند كه اگر به استان كرمان وارد شود شبكه بانكی می تواند به همین میزان تسهیلات جدید واگذار كند.
استاندار كرمان گفت: با ظرفیت های ایجاد شده بر اثر تشكیل شورای عالی معادن استان كرمان بسیاری از پروژه ها كه با كمبود نقدینگی روبرو هستند می توانند كمك هایی را دریافت كرده و فعالیت خود را از سر گیرند.
رزم حسینی تاكید كرد: بر اساس ماده 43 قانون برنامه ششم توسعه مقرر شد ظرف مدت یك ماه آینده گردش مالی و حساب های تمامی شركت های معدنی استان كه در خارج از استان قرار دارند، به بانك های استان كرمان منتقل شوند و با محوریت شورای هماهنگی بانك ها، منابع منتقل شده درقالب كنسرسیوم بانكی با مشاركت بانك های استان، منابع منتقل شده به استان مدیریت شود.
وی خاطرنشان كرد: در این راستا همچنین مقرر شد بانك های استان به میزان سه برابر منابع منتقل شده، تسهیلات لازم را در تمامی بخش های اقتصادی، تولیدی و زیرساختی را تامین و پرداخت كنند، همچنین به منظور افزایش اعتبارات بانك های استان، خطوط اعتباری ویژه ای برای شركت های مذكور حداكثر دو ماه پس از این انتقال منابع در نظر گرفته می شود.
رزم حسینی یادآور شد: در دو هفته آینده نیز شورای عالی معادن در استان كرمان تشكیل می شود ومسائل مرتبط با محیط زیست و منابع طبیعی نیز بررسی می شود.
رئیس مجمع نمایندگان استان كرمان نیز در این نشست گفت: مطالبات كارگران باید پرداخت شود تا انگیزه كار داشته باشند .
حسین امیری افزود: با اختصاص 100 میلیارد تومان به معادن زغالسنگ فكری اساسی برای ایمنی و پرداخت مطالبات كارگران انجام می شود.

**** تفویض اختیارات شورای عالی معادن كشور به استان كرمان بسیاری از مشكلات را برطرف می كند
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان نیز تمركزگرایی را یكی از چالش های بزرگ موجود در رفع مشكلات واحدهای صنعتی و معدنی دانست و ادامه داد: با پیگیری های استاندار كرمان یكی از اتفاقات بسیار خوب در این استان رقم خورد و وظایف شورای عالی معادن كشور به استان تفویض شده و این ظرفیت می تواند بسیاری از مشكلات را برطرف كند.
مهدی حسینی نژاد با تاكید بر اینكه 30 درصد اقدامات معدنی كشور در استان كرمان انجام می شود، گفت: بعد از تصویب واگذاری اختیارات شورای عالی معادن كشور به استان كرمان، می توان در راستای رفع مشكلات واحدها گام های بزرگی را برداشت.
وی خاطرنشان كرد: شورای عالی صنایع و معادن در استان ها می تواند حساب های بانكی و گردش مالی خرید و فروش معادن را با رعایت ضوابط قانونی در استان های محل ذخایر معدنی انجام دهد و دفاتر مالی و قانونی مربوطه در استان های مذكور مستقر شود و حوزه مالیاتی آنها نیز در همان استان ها تعیین شود.
حسینی نژاد گفت: پرداخت نشدن یارانه زغال منجر به اتفاقات ناخوشایندی در برخی از نقاظ كشور شد و ما ظرفیت بسیار خوبی در استان كرمان داریم كه می توانیم موضوع زغال را یكبار برای همیشه تعیین تكلیف كنیم.
وی افزود: صنایع فراوری و وابسته زغال را در استان كرمان ایجاد كرده ایم و اگر نتوانیم زغال را تامین كنیم این واحدها نیز با مشكل مواجه می شوند.
وی اظهار داشت: برای آنكه مشكلات حوزه زغال و صنایع وابسته به آن را برای كوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت حل كنیم باید 40 میلیارد تومان برای آماده سازی، 20 میلیارد تومان در حوزه ایمنی و اعتباراتی نیز برای پرداخت مطالبات باقی مانده این شركت سرمایه گذاری شود.
حسینی نژاد خاطرنشان كرد: اگر 100 میلیارد تومان تسهیلات به شركت زغالسنگ واگذار شود می تواند مشكلات خود را به طور كامل برطرف كند.
دبیر شورای هماهنگی بانك های استان كرمان نیز گفت: در صورت انتقال حساب های پنج شركت بزرگ به استان كرمان سیستم بانكی حاضر است كارهای خاصی را انجام دهد زیرا پول و سرمایه به هر نقطه ای كه وارد شود، موجب توسعه و پیشرفت می شود.
مهدی جهان نجاتی افزود:با انتقال گردش مالی و حساب های تمامی شركت های معدنی كه در خارج از استان قرار دارند به استان كرمان، 8.7 درصد از نقدینگی كشور به كرمان منتقل می شود و در آن زمان سه برابر سرانه جمعیتی از نقدینگی كشور سهم خواهیم داشت و می توانیم با این پول كارهای بزرگی را انجام دهیم.
وی خاطرنشان كرد: با تحقق این امر خط اعتباری ویژه ای را برای هر یك از این شركت ها می گیریم تا برای دریافت تسهیلات نیازی به مراجعات كشوری نداشته باشند و همچنین می توانیم چك های آنها را مدیریت كنیم.
استان كرمان به لحاظ غنی بودن معادن به بهشت معادن ایران شهرت یافته است .
خبرنگار: سمیه حسن شاهی** انتشار : بهنام احمدی *
7440/ 5054