اهواز – ايرنا – عضو هيات رئيسه راه آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: متاسفانه همكاري در استان خوزستان بين راه آهن و شركت هاي خصوصي در حمل بار آن ها بسيار ضعيف است و بيشتر بارها توسط حمل و نقل جاده اي انجام مي شود.

به گزارش ايرنا سعيد رسولي عصر چهارشنبه در نشست خبري در محل اداره كل راه آهن جنوب بيان كرد: حمل و نقل ريلي در مصرف سوخت تا يك هفتم نسبت به حمل و نقل جاده اي صرفه جويي سوخت دارد و در حمل و نقل ريلي تلفات بسيار اندك است.
وي با اشاره به وجود خطوط راه آهن در درون شهر گفت: در نظر داريم كه ايستگاه هاي راه آهن را از درون شهر خارج كنيم و اين تفكر در تمام دنيا وجود دارد هر چند در شهرهاي بزرگ جهان به طور متوسط پنج تا هفت ايستگاه در شهر وجود دارد.
رسولي افزود: به لحاظ فني وجود خط ريلي در درون شهر حمل و نقل را تسهيل مي بخشد و در صورت وجود مناطق مسكوني در حريم ريل بايد حريم خطوط راه آهن مشخص شود كه ممكن است در بسياري موارد ساخت مسكن در اطراف خط راه آهن تخلف باشد.
وي عنوان كرد: احداث پل و زير گذر براي حفظ ايمني شهروندان در دستور كار است كه با شهرداري اهواز در اين خصوص تفاهم نامه هايي منعقد شده است.
عضو هيات رئيسه راه آهن جمهوري اسلامي كشور در ادامه بيان كرد: نوسازي ناوگان بر اساس اصل 44 به بخش خصوصي واگذار شده است و مشوق هاي خوبي براي فعاليت هر چه بيشتر بخش خصوصي براي فعاليت در حوزه راه آهن ايجاد شده است.

**تخصيص 10 ميليون و 800 هزار نفر صندلي براي مسافرت هاي تابستاني امسال

معاون مسافري راه آهن جمهوري اسلامي ايران در ادامه اين نشست عنوان كرد: در بخش مسافران ريلي از اول تير ماه تا دهم مهر ماه ايام پيك مسافرت ها است.
مير حسن موسوي افزود: در مسير حمل و نقل حدود 10 ميليون و 800 هزار نفر صندلي براي جابه جايي مسافر براي مناطق مختلف كشور پيش بيني كرديم.
وي گفت: پارسال اين رقم 9 ميليون و 600 هزار نفر صندلي بوده كه امسال 12 درصد افزايش داشته ايم.
موسوي در ادامه افزود: در جلسه امروز مسائل مربوط به بخش مسافري و تجهيز و توسعه ايستگاه در زمينه قطارهاي مسافري بررسي شد كه مواردي را بررسي كرديم كه برخي موارد نياز به مذاكره با شركت هاي خصوصي حمل و نقل مسافري دارد.
وي گفت: براي راه آهن جنوب در سه سازمان جا به جايي مسافر داريم و براي تهران و قطارهاي محلي و براي مشهد اتاقهاي 6 تخته و چهار تخته و صندلي دانماركي در نظر گرفته ايم كه به نسبت خدماتي كه ارائه مي شود قيمت هاي مختلفي را پيش بيني كرديم.
موسوي بيان كرد: افزايش تعداد رامهاي قطار و جابه جايي سازمان قطارها نيز مورد بحث قرار گرفت و با توجه به توسعه خط جنوب كه در دست اقدام است و با توجه به ظرفيت خط جنوب تعداد قطار مسافري را افزايش خواهيم داد و اگر لازم باشد برخي سازمان هاي قطاري جا به جا خواهند شد.

**سرمايه گذاري در راه آهن مشمول تخفيف مالياتي مي شود
معاون برنامه ريزي و اقتصاد حمل و نقل راه آهن جمهوري اسلامي ايران هم بيان كرد: براي ايجاد مزيت رقابتي در بخش ريلي سرمايه گذاري در حوزه حمل و نقل ريلي همچون سرمايه گذاري در مناطق محروم لازم است.
نوراله بيرانوند افزود: راه آهن جمهوري اسلامي ايران بازگشت اصل و سود سرمايه گذاري را تضمين مي كند تا نوسانات ارزي در راه آهن پوشش داده شود.
وي بيان كرد: امروز مهم ترين پروژه هاي مشاركت راه آهن با بخش خصوصي در خوزستان شكل گرفته است مثل پروژه سربندر به خرمشهر كه با مشاركت بخش خصوصي اجرا مي شود.
معاون برنامه ريزي و اقتصاد حمل و نقل راه آهن جمهوري اسلامي ايران بيان كرد: يكي از حلقه هاي مفقوده ،شبكه ريلي در استان خوزستان است و مذاكراتي را شركت پتروشيمي مسجد سليمان داشته كه خط شوشتر به مسجد سليمان متصل شود تا كارخانه پتروشيمي به راحتي بتواند محصولات خود را صادر نمايند.
بيرانوند در ادامه گفت: اتصال شبكه ريلي ايران به عراق يكي از طرحهاي مهم است كه به دنبال اجراي آن هستيم كه ايران و عراق توافقات لازم را براي اين پروژه در ساخت پل و 35 كيلمتر مسير در داخل عراق انجام داده اند و تامين مالي در ايران انجام شده و در حال مذاكره با عراق هستيم كه توافقات را اجرائي كند كه در مذاكرات اخير در سفر نخست وزير عراق به ايران قرار شد كه شركت هاي ايران مذاكرات خود را با راه آهن عراق شروع كنند.
7158/6064
خبرنگار: زينب فرحاني ** انتشار دهنده: محسن بهاروند