تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱

تهران- ايرنا- امروزه فضاي مجازي جزو لاينفك زندگي انسان‌ها شده و همه افراد آگاهانه و ناآگاهانه براي كسب اطلاعات به اين فضا مراجعه مي‌كنند و اخبار مورد نيازشان را به دست مي‌آورند.

عباس اسدي استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي در يادداشتي در روزنامه جام جم نوشت: درحال حاضر فضاي مجازي توانسته اطلاعات متنوع و مختلفي را در اختيار كاربران قرار دهد و همين قابليت و نيازهاي خبري، باعث شده بخشي از رسانه‌هاي سنتي به حاشيه بروند و نتوانند با اين فضا رقابت كنند. البته در اين ميان، برخي از رسانه‌ها توانسته‌اند در حوزه رقابت دوام بياورند، اما بعضي ديگر از قافله عقب مانده و نتوانسته‌اند از قابليت‌ها و امكانات فضاي مجازي بهره‌مند شوند.

كاربران فضاي مجازي به دو نيت از اين فضا استفاده مي‌كنند؛ دريافت اخبار و نشر اطلاعات.

از سوي ديگر، دسترسي به اين فضا به آسان‌ترين روش ممكن انجام مي‌شود. يكي ديگر از ويژگي‌هاي فضاي مجازي اين است كه مخاطبان مي‌توانند نظرشان را درخصوص محتواي ارائه شده در آن اعلام كنند. درواقع فضاي مجازي يك رسانه تعاملي است كه مخاطب، هم مي‌تواند اخبار را از طريق آن به دست بياورد و هم نظراتش را در اين فضا بيان كند و همين جاذبه‌ها باعث شده تا كاربران هرچه بيشتر به اين فضا روي بياورند.

با توجه به اين‌كه رسانه ملي، رسانه‌اي سنتي است، مي‌تواند براي تامين نياز و جلب رضايت مخاطبان، اخبار را در قالب پادكست در فضاي مجازي منتشر كند. اين اتفاق باعث مي‌شود بر تعداد مخاطبان رسانه ملي هرچه بيشتر افزوده شود و اين رسانه از فضاي رقابت عقب نماند.

از سوي ديگر، رسانه ملي با اين اقدام مي‌تواند نظر مردم را ـ كه در قالب كامنت در فضاي مجازي مي‌گذارند ـ بررسي كرده و متوجه نقاط قوت و ضعف خود شود و درصدد رفع كاستي‌ها و تقويت نقاط قوت برآيد. به عنوان نمونه، خبرگزاري صداوسيما مي‌تواند با بهره بردن از فضاي مجازي مخاطبان را به لحاظ انتقال اخبار و اطلاع‌رساني سيراب كند تا در اين خصوص نيازي را احساس نكنند. وقتي صداوسيما خودش پا به اين عرصه بگذارد، مي‌تواند اخبار منتشر شده را در فضاي مجازي به احاطه خويش دربياورد تا مردم با خبرهاي كذب روبه‌رو نشوند و آن را باور كنند. درواقع زماني كه رسانه ملي نيازهاي مخاطب را تامين كند، ديگر كاربران كمتر به فضاي مجازي مراجعه مي‌كنند.

چنين رويه‌اي در ساير كشورها هم دنبال مي‌شود و اتفاقا نتايج خوبي را هم دريافت كرده‌اند. به عنوان مثال وقتي گوينده يك خبر را مي‌خواند و بعد در فضاي مجازي منتشر مي‌شود، مخاطب مي‌تواند نظرش را بسرعت در مورد آن خبر بازگو كند. در كشورهاي اروپايي مانند فرانسه رسانه‌هاي سمعي، بصري و مطبوعات توانسته‌اند بشدت با فضاي مجازي كنار بيايند و در عين حال، اين فضا را رام كرده و به هيچ وجه عنان كار را به دستش نسپارند. در كشورهاي پيشرفته بهره بردن از فضاي مجازي كاملا عادي شده و حتي از اين فضا درآمدزايي هم مي‌شود.

*منبع: روزنامه جام جم؛ 1396،4،17
**گروه اطلاع رساني**1699**9131**انتشاردهنده: شهربانو جمعه