تهران- ایرنا- لغو تحریم های هوانوردی و آزادسازی نرخ بلیت هواپیما توجه سرمایه گذاران به این صنعت را جلب كرده و این روزها فعالان اقتصادی برای تاسیس شركت هواپیمایی جدید صف كشیده اند به طوری كه رییس سازمان هواپیمایی اعلام كرده 10 شركت جدید به ایرلاین های كشورمان اضافه می شود.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، بتازگی «علی عابدزاده» رییس سازمان هواپیمایی از تاسیس 10 شركت هواپیمایی جدید تا شش ماه آیند خبر داد و سال گذشته هم دو شركت هواپیمایی جدید توانستند نسبت به تامین ناوگان خود و انجام محدود پروازهای برنامه ای اقدام كنند.
پیش از این هم اعلام شده بود كه 50 درخواست برای تاسیس ایرلاین جدید به سازمان هواپیمایی كشوری ارسال شده است كه البته سیاست وزارت راه و شهرسازی هم ورود شركت های قوی به این عرصه است تا با افزایش رقابت، قیمت ها كنترل و سطح كیفیت خدمات افزایش یابد. بنابراین با دستور«عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی قانون به حد نصاب رسیدن كفایت سرمایه برای شركت های هواپیمایی به اجرا رسید.
براساس این قانون ارزش دارایی های شركت های هواپیمایی باید حداقل به 350 میلیارد تومان برسد. البته قانون تنها برای ایرلاین های جدید نیست و وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی برای شركت ها مهلتی را تعیین كردند تا آن زمان بتوانند میزان سرمایه خود را به این رقم برسانند.
از دیگر شرط های سختگیرانه اما منطقی وزارت راه برای تاسیس ایرلاین ها تامین هواپیماهای جوان (ملكی و اجاره ای) است به طوری كه سن این هواپیماها در سال خرید نباید از 15 سال بیشتر باشد. همچنین از دیگر الزامات برای تاسیس یك شركت هواپیمایی مالكیت 5 فروند هواپیما است ، یك شركت تا زمانی كه نتواند این شرایط را احراز كند پروانه بهره برداری دریافت نمی كند.
حال شاهد این هستیم كه با سختگیری های صورت گرفته و اعمال شرط و شروط جدید هم سرمایه گذاران از ورود به صنعت هوانوردی استقبال كرده اند و این افزایش سرمایه گذاری ها خبری خوبی از آینده صنعت هوانوردی می دهد. صنعتی كه تا چند سال گذشته طبق گفته مدیران شركت های هواپیمایی به دلیل تحریم ها و زمین گیر شدن پی در پی هوپیماها، از جمله صنایع زیان ده محسوب می شد و حتی در مقطعی مدیران و مسئولان به فكر ادغام ایرلاین ها بودند.
در دولت یازدهم ورق برگشت و با رفع تحریم هزینه دور زدن تحریم ها حذف شد ، همچنین آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما در كنار حفظ بازار رقابتی برای نرخ گذاری بلیت، رونق را به كسب و كار صنعت هوانوردی برگرداند.

**دو عامل موثر در افزایش تقاضا برای تاسیس ایرلاین های جدید
«مقصود اسعدی سامانی» دبیر انجمن شركت های هواپیمایی در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا درباره استقبال سرمایه گذاران از ورود به صنعت هوانوردی اظهار داشت: در حالی كه در سال های گذشته سرمایه گذاری در صنعت هوانوردی سوددهی قابل توجهی نداشت و شاید بتوان گفت: میزان درآمدها با هزینه ها سر به سر می شد اما خوشبختانه در چهار سال گذشته اتفاقاتی خوبی در این صنعت رخ داد و توجه سرمایه گذاران به این حوزه جلب شد.
وی با اشاره به دریافت موافقت اصولی چند شركت هواپیمایی گفت: طبق ضوابط و مقررات این شركت ها می توانند نسبت به دریافت مجوز و پروانه بهره برداری اقدام كنند در غیر این صورت موافقت اصولی باطل خواهد شد.
دبیر انجمن شركت های هواپیمایی با اشاره به وضعیت 10 شركت هواپیمایی جدید و اینكه در چه مرحله ای از تاسیس ایرلاین قرار دارند، ادامه داد: برخی از این شركت ها مراحل خرید هواپیما را آغاز كرده اند و در حال مذاكراه برای خرید هواپیمای نو یا كاركرده اما جوان هستند. برخی دیگر هم هنوز به مرحله تامین ناوگان خود نرسیده اند.
اسعدی سامانی افزود: صنعت هوانوردی ظاهر پرسودی دارد و به همین دلیل است كه با رقم خوردن اتفاقات خوب در این صنعت از جمله رفع تحریم های هوانوردی و آزاد شدن نرخ بلیت هواپیما، توجه سرمایه گذاران را به خود جلب كرده است. البته در تمام ادوار درخواست تاسیس شركت هواپیمایی جدید وجود داشته اما وقتی سرمایه گذاران با پیچیدگی كار در این صنعت برای راه اندازی یك ایرلاین مواجه می شوند از ادامه كار انصراف می دهند.
وی با اشاره به الزامات اولیه برای راه اندازی یك شركت هواپیمایی جدید، گفت: طبق سیاست های جدید وزارت راه و شهرسازی كفایت مالی و حداقل ارزش سرمایه اولیه برای راه اندازی یك ایرلاین در ایران 350 میلیارد تومان است و شرط ارائه پروانه بهره برداری، داشتن حداقل 5 هواپیمای ملكی جوان است.
وی با اشاره به حاشیه سود صنعت هوانوردی در تمام دنیا، اظهار داشت : یاتا (انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی) در خصوص میزان سوددهی این صنعت اعلام كرده است، حاشیه سود آن چیزی حدود 5 درصد است و از جمله صنایع بسیار سودآور محسوب نمی شود.
اسعدی سامانی با اشاره به استقبال سرمایه گذاران از فعالیت در صنعت هوانوردی در طول چهار سال گذشته، گفت: در دولت یازدهم اتفاقات مثبتی در صنعت هوانوردی كشورمان رخ داد. پس از سال ها تاخیر، قانون آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما به اجرا رسید و همزمان با آن، پس از برجام تحریم های چندین ساله غربی ها علیه صنعت هوانوردی كشورمان برداشته شد.
دبیر انجمن شركت های هواپیمایی افزود: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تاثیر بسیار چشم گیری در اقتصاد صنعت هوانوردی داشته و در بلند مدت می تواند عامل تحول ساختار اقتصادی و مدیریتی صنعت هوانوردی شود. همین حذف نرخ ها و پروازهای تكلیفی پس از اجرای قانون آزادسازی قیمت بلیت هواپیما انگیزه سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در این صنعت افزایش داده است.
اسعدی سامانی ادامه داد: از سوی دیگر با برداشته شدن تحریم ها، دیگر نیازی نیست كه سرمایه گذاران با دور زدن تحریم كه هزینه ها را چند ده برابر افزایش می داد، نسبت به تامین ناوگان هوایی اقدام كنند. اخیرا بسیاری از شركت های هواپیمایی متعلق به بخش خصوصی توانستند با ایرباس قرارداد خرید هواپیماهای نو و جدید منعقد كنند و راه خرید مستقیم هواپیما باز شده است و تمام این ها در كنار هم عاملی شده برای افزایش درخواست های تاسیس ایرلاین های جدید در ایران.

**اشتغالی كه به همراه ایرلاین های نو ایجاد می شود
یكی از مهم ترین مشكلات اقتصاد ایران، مسئله اشتغال است طوری كه نرخ بیكاری امروز به بیش از 11 درصد رسیده و اشتغالزایی به مهم ترین مطالبات مردم از دولت تبدیل شده است. اما شاخص های اقتصادی نشانگر ایجاد رونق در فضای اقتصادی كشورمان است ، رونقی كه به اشتغال می رسد. به طور قطع یكی از مهم ترین ابعاد و جنبه های تاسیس ایرلاین های جدید علاوه بر اینكه ایران می تواند سهم خود از اقتصاد بین المللی حمل و نقل بازپس بگیرد، موضوع اشتغالزایی آن است.
آمارو گزارش های جهانی نشان می دهد كه هر فروند هواپیمای تجاری نزدیك به 1000 شغل ایجاد می‌ كند حال اینكه هماهنطور كه گفته شد هر ایرلاین برای تاسیس باید حداقل 5 فروند هواپیمای ملكی داشته باشند به عبارت دیگر هر شركت هواپیمایی با 5 فروند هواپیما می تواند حداقل برای 5 هزار نفر اشتغال ایجاد كند. از سوی دیگر هر چند سیاست سازمان هواپیمایی افزایش تعداد ایرلاین ها نیست اما با ورود شركت های هواپیمایی جدید رقابت در بازار افزایش می یابد كه این خود موجب ارتقای كیفیت خواهد شد.
پژوهشم**9345**1601**خبرنگار : نازیلا مهدیانی ** انتشاردهنده : شهناز حسنی