اصفهان- ایرنا- پژوهشگران دانشگاه اصفهان در تحقیقات آزمایشگاهی، نانوحسگر زیستی ساخته‌اند كه بتواند سرطان سینه را در مراحل ابتدایی بیماری و بدون نیاز به برداشت بافت از بدن، شناسایی كند.

سرطان سینه رایج ‌ترین سرطان در میان زنان دنیا ست و یك سوم كل سرطان‌های بانوان را تشكیل می‌دهد؛ در كشور ما نیز این سرطان در بین زنان شایع بوده و در حال افزایش است بنابراین تشخیص سریع این بیماری در مراحل اولیه بسیار حائز اهمیت است.
به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری، نتایج تحقیق پژوهشگران دانشگاه اصفهان می‌تواند در زمینه‌های مختلف پزشكی، داروسازی و آزمایشگاه‌های تشخیص طبی مورد استفاده قرار گیرد.
پژوهشگر دانشگاه اصفهان درباره این تحقیق گفت: در بیشتر روش‌های موجود برای تشخیص سرطان سینه نیاز به برداشت بافت از بدن بیمار است كه جزو روش‌های تهاجمی محسوب می‌شود از طرفی چنانچه این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان بسیار مؤثرتر و كم هزینه‌تر خواهد بود.
دكتر سید عبدالله نوربخش رضایی افزود: لذا با توجه به نبود روش‌های تشخیصی دقیق برای این بیماری در مراحل اولیه، در این تحقیق بر آن شدیم تا گامی مؤثر در این راستا برداشته شود.
وی اظهار كرد: در این تحقیق، آپتاحسگر الكتروشیمیایی بسیار حساسی با هدف امكان تشخیص زودهنگام افراد سالم از بیماران مبتلا به سرطان سینه با به ‌كارگیری نانوكامپوزیت گرافن اكسید احیاء شده - پلیمر كیتوسان، طراحی و ساخته شده است.
وی اظهار كرد: مكانیسم عمل در این حسگر، همانند بسیاری از حسگرهای تجاری و ارزان قیمت قند خون از نوع الكتروشیمیایی است.
وی گفت: این آپتاحسگر با دقت بالایی میزان آنتی‌ژن ' HER2 ' را اندازه‌گیری می‌كند زیرا به دلیل تفاوت میزان غلظت HER2 در سرم خون افراد سالم و بیمار، با اندازه‌گیری میزان این نشانگر در سرم خون افراد می‌توان در مورد سلامت آنها و همچنین میزان پیشرفت بیماری اظهار نظر كرد.
این پژوهشكر با بیان اینكه این آپتاحسگر دارای مزایایی از جمله حساسیت بالا، توانایی اندازه‌گیری HER2 در مقادیر بسیار كم و محدوده وسیع اندازه‌گیری است، افزود: از آنجا كه غلظت این زیست نشانگر در سرم خون افراد سالم بسیار پایین است، اهمیت این ویژگی دوچندان می‌شود.
وی انتخابگری بسیار بالا، اختصاصی بودن پاسخ آپتاحسگر، قابلیت اندازه‌گیری HER2 در سرم خون بدون نیاز به مراحل خالص‌سازی، كاركرد در پی اچ (pH) فیزیولوژیك و دمای محیط را از دیگر ویژگی‌های این آپتاحسگر عنوان و تصریح كرد: این حسگر می‌تواند به عنوان ابزاری مناسب برای تشخیص افراد سالم از بیمار در همان مراحل اولیه بیمار بكار رود و به پزشكان در معالجه این بیماری كمك كند.
نوربخش رضایی درباره یكی دیگر از تفاوت‌های حسگر طراحی شده با حسگرهای دیگر گفت: بیشتر آپتاحسگرهای الكتروشیمیایی از الكترودهای طلا و یا نانوذرات طلا استفاده كرده‌اند كه باعث افزایش هزینه‌ ساخت حسگر می شود اما در این پژوهش از قابلیت نانوكامپوزیتی رسانای اكسید گرافن احیا شده - كیتوسان استفاده شده است.
به گفته وی، گرافن استفاده شده در ساختار این حسگر از ماده اولیه در دسترس و ارزان قیمت گرافیت و كیتوسان موجود در ساختار بستر نیز از مواد اولیه ارزان قیمت و در دسترسی نظیر پوست خرچنگ و میگو قابل تهیه كردن است.
در این طرح از آزمون های مختلف میكروسكوپی، اسپكتروسكوپی و الكتروشیمیایی نظیر روش‌های ولتامتری چرخه‌ای، ولتامتری پالس تفاضلی و امپدانس الكتروشیمیایی استفاده شده است.
نتایج این تحقیق در مجله‌ ' بیوسنسورها و بیوالكترونیك ' (Biosensors and Bioelectronic) شماره 95 در سال 2017 با ضریب تأثیر 7.078 منتشر شده است.
د/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی