اهواز - ايرنا - پايگاه خبري، تحليلي شوشان يادداشتي با عنوان يك ماشه تا بي‌ثباتي قيمت نفت را به قلم دكتر سيد مرتضي افقه، عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز منتشر كرده است.

نفت و درآمدهاي حاصل از آن عاملي به شدت تأثيرگذار و حياتي در معادلات اقتصادي ايران است؛ با اينكه قيمت نفت و درآمدهاي حاصل از فروش آن در يك دهه اخير با فراز ‌و ‌فرودهاي بسياري مواجه بوده، اما پس از سقوط شديد قيمت نفت در سال 1393، به ثبات نسبي دست يافته است.
با اين وصف، التهاب فعلي منطقه خاورميانه ناشي از سياست‌هاي تنش زاي كشورهاي حوزه خليج فارس از يك طرف، و امريكا و اسرائيل از سوي ديگر، تداوم اين ثبات غيرقابل پيش بيني شده است.
در واقع، از آنجا كه خاورميانه بزرگترين محل توليد و فروش نفت در جهان است، كوچكترين حادثه در اين منطقه مي‌تواند قيمت نفت را دچار بي‌ثباتي نمايد.
امري كه هم اكنون زمينه بروز آن با ماجراجويي رئيس‌جمهور جديد آمريكا و همراهي حاميان منطقه‌اي آن فراهم شده است.
با اين وصف، شواهد نشان مي‌دهد كه آمريكا، بر خلاف برخي كشورهاي عضو اوپك از جمله عربستان سعودي، مايل است تا با هر اقدامي زمينه افزايش قيمت جهاني نفت فراهم شود تا استخراج نفت شيل توجيه اقتصادي يافته و خود را از خريد نفت خاورميانه مستغني نمايد.
اما از آنجا كه برخي اعضاي اوپك چندان موافق افزايش قيمت نيستند در صورتي كه حادثه جديدي در خاورميانه رخ ندهد، احتمال تداوم ثبات قيمت در محدوده 50 دلار محتمل است.
در واقع، ثبات قيمت نفت حتي در سطح كنوني به دولت ها كمك مي‌كند تا در اداره امور اقتصادي كشور كم ريسك‌تر عمل كنند.
ايران اما از افزايش قيمت منتفع خواهد شد؛ حتي يك دلار افزايش يا كاهش قيمت نفت به طور مستقيم و غير مستقيم بر بخش‌هاي مختلف اقتصاد كشور اثر خواهد گذاشت.
3004/6064
دريافت كننده: خاطره غفاري** انتشار دهنده: محسن بهاروند