تهران- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد: آمار پارسال تولید سنگ تزیینی و ساختمانی رشد 18 درصدی را نسبت به سال 1394 نشان می دهد؛ در حالی كه رشد بخش معدن 6 درصد ثبت شد.

«جعفر سرقینی» روز دوشنبه در حاشیه آغاز به كار نهمین نمایشگاه بین المللی سنگ های تزیینی، معدنی، ماشین آلات و تجهیزات مربوطه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: پارسال 15 میلیون و 500 هزار تن سنگ های تزیینی و ساختمانی تولید شد كه عملكرد این بخش نسبت به سال 1394، رشد 18 درصدی را ثبت كرد.
وی گفت: برابر آمار گمرك ایران، پارسال ارزش صادرات سنگ تزیینی به 270 میلیون دلار رسید كه این رقم رشد 35 درصدی را در مقایسه با سال 1394 نشان می دهد.
به گزارش ایرنا، در نهمین نمایشگاه بین المللی سنگ های تزئینی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات مربوطه نمایندگان شركت های هشت كشور آسیایی و اروپایی شركت كرده اند.
برپایی نمایشگاه امسال علاوه بر برنامه های متنوع، فرصتی برای رایزنی با صاحبان فناوری نوین صنعت سنگ از كشورهای پیشرفته در این بخش است.
در این نمایشگاه فعالان صنعت سنگ از كشورهای ایتالیا، چین، تركیه، آلمان، هند، اسپانیا، افغانستان و لهستان حضور دارند.
شركت های ایرانی در سال 1394 با تعداد 116 غرفه به ارایه تولیدات و دستاوردهای خود اقدام كرده بودند، این رقم امسال به 178 غرفه رسیده است و علاوه براین مساحت نمایشگاهی از حدود 6 هزار متر مربع به افزون بر 10 هزار متر مربع رسیده است. به این ترتیب از لحاظ میزان مشاركت و فضای اختصاصی شرایط متفاوتی نسبت به دو سال قبل وجود دارد.
این نمایشگاه قرار است از 19 تا 22 تیرماه جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شود.
جمهوری اسلامی با برخورداری از 68 نوع ماده معدنی و ذخیره شناسایی شده حدود 60 میلیارد تن، از نظر تنوع و میزان ذخیره در بین كشورهای جهان به ترتیب رتبه های دهم و پانزدهم را به خود اختصاص داده است .
همچنین در حاشیه این نمایشگاه سمینار «متریال: رفتار و فرم» با هدف آشنایی بیشتر جامعه ی معماری و سازندگان مسكن و ساختمان با متریال های پركاربرد و تكنولوژی های ساخت مرتبط با آن ها با حضور اساتید دانشگاه ، فعّالان صنعت ساختمان، هنرمندان صنایع دستی و دانشجویان رشته های مربوطه در روز سه شنبه از ساعت 13 تا 16 در سالن همایش های شماره یك برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، همزمان با گشایش نهمین نمایشگاه بین المللی سنگ های تزئینی، ششمین نمایشگاه بین المللی آسانسور، صنایع و تجهیزات وابسته نیز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به كار كرد. این نمایشگاه تا 22 تیرماه از ساعت 10 تا 18 میزبان علاقمندان است.
در این نمایشگاه علاوه بر 190 شركت داخلی، 90 شركت خارجی از كشورهای آلمان، ایتالیا، تایوان، تركیه، ژاپن ، چین، سوئیس ، كرواسی و كره جنوبی حضور دارند .
شركتهای ایرانی در قالب 12 هزار و 500 متر مربع فضای نمایشگاهی، و بخش خارجی در یك هزار و 830 متر مربع به شكل باز و سرپوشیده حاضر شده اند.
آسانسور، درب و كابین، بالابر، پله برقی، تابلو فرمان، انواع موتورهای آسانسور، سنگ كف از جمله كالاهای به نمایش درآمده این نمایشگاه است .
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام **1559** 1561**خبرنگار: حسین عضدی فسا**انتشار:مژگان توانا