تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴

يزد - ايرنا - استان يزد از قطب هاي مهم خدمات بهداشت و درمان در كشور است كه علاوه بر ارائه خدمات به شهروندان اين استان، بيماران برخي از استان هاي جنوب و شرق كشور نيز از خدمات درماني اين استان برخوردار مي شوند.

بنا بر اظهارات اكثر پزشكان استان يزد، حدود 60 درصد بيماران مراجعه كننده به مراكز درماني و مطب هاي اين استان را هموطنان ساير استان هاي كشور تشكيل مي دهند كه اين موضوع مبين اعتماد آنان و اعتبار استان يزد در عرصه پزشكي است.
جالب توجه آنكه پزشكان مطرحي كه در استان يزد به كار درمان بيماران مشغول هستند، عمدتا بومي استان هستند كه اين افتخاري براي يزد است اما همانطور كه همه عرصه ها و بخش هاي يك جامعه شغلي، علاوه بر محاسن، داراي معايبي نيز هست در اين يادداشت مشكلاتي كه در روزهاي تعطيل گريبانگير بيماران مي شود، مورد بررسي قرار گرفته است.
در روزهاي تعطيل و نيمه تعطيل مثل پنجشنبه و جمعه و يا تعطيلات رسمي از فعاليت پزشكان متخصص و فوق تخصص در استان خبري نيست و البته اين مشكلي است كه همه كشور با آن روبروست و محدود به استان يزد نمي شود.
در روزهاي تعطيل مطب همه پزشكان تعطيل است و اگر فردي در اين ايام، نياز فوري به پزشك متخصص پيدا كند تنها گزينه اي كه در پيش رو دارد بيمارستان ها و مراكز درماني است.
در روزهاي تعطيل نيز در بيمارستانها، پزشكان متخصص حضور ندارند و در صورت نياز اورژانسي و فوري يا عمل جراحي، مسوولان بيمارستان ها از طريق تماس تلفني، پزشك متخصص را به بيمارستان فرا مي خوانند كه اين موضوع اندكي زمان بر است.
برخي نيازهاي پزشكي، فوري و آني است و بايد بيمار فورا عمل جراحي شود؛ بعنوان مثلا فردي كه شبكيه چشمش سوراخ شده قبل از آنكه اين شبكه پاره شود بايد فورا توسط پزشك متخصص معاينه و به روش ليزري عمل شود تا از پاره شدن شبكه جلوگيري شود.
اما اصولا متخصصان و پزشكان در روزهاي تعطيل در استراحت يا مسافرت هستند و اين دسته از بيماران حتي در صورت حضور در بيمارستان بايد تا روز كاري تحمل كنند كه احتمال هر اتفاقي هست.
در ايام نوروز مشكلات چندين برابر مي شود و بيماران حداقل تا دو هفته بايد براي حضور در مطب پزشكان در انتظار باشند و تنها راه چاره آنها مراجعه به مراكز درماني است.
پزشكان هم مثل همه مردم، بار سفر مي‌بندند، اما مگر بيماري زمان و مكان مي‌شناسد يا خبر مي كند، همين است كه هزاران بيمار رنجور در اين ايام در انتظار معاينه و درمان پزشكان حاذق مي مانند.
طبق روالي كه هر سال تكرار مي‌شود، اغلب پزشكان به خصوص پزشكان متخصص در روزهاي تعطيل نوروز، به تعطيلات مي‌روند، اغلب مطب‌ها و درمانگاه‌هاي دولتي و خصوصي تعطيل هستند و در بيمارستان‌هاي دولتي نيز عمل‌هاي انتخابي و غير اورژانسي به حداقل ممكن مي‌رسد، البته پرستاران و برخي پزشكان عمومي طبق روال در بيمارستان مي‌مانند و چراغ مراكز درماني را روشن نگه مي‌دارند تا حداقل خدمات اورژانسي و مراقبت‌هاي ويژه در بخش‌هاي سي سي يو و آي سي يو با حضور حداقلي پزشكان و رزيدنت‌ها به مردم ارائه ‌شود.
از تهران كه بيش از 30 درصد پزشكان متخصص در آن جمع هستند كه بگذريم، در بسياري از استان‌ها در ايام غيرتعطيل نيز پزشك متخصص در برخي زمينه‌ها يا وجود ندارد يا اندك هستند كه البته اين شامل استان يزد نمي شود.
همين مشكلات باعث شده كه حتي در ايام عادي و غيرتعطيل نيز بسياري از مردم استانهاي جنوبي براي دسترسي به پزشكان حاذق بار سفر ببندند و به مراكز استان هايي چون يزد سفر ‌كنند و رنج سفر و پشت نوبت ماندن يا حتي خوابيدن كنار خيابان را به اميد بهبود بيمارشان، به جان بخرند.
بدون شك مردم استان يزد قدرشناس پزشكان حاذق و مردمي خود هستند و اگر خداي ناكرده بيمار هم شوند پشت گرم هستند كه در استان پزشكان متبحر بسياري وجود دارد و مجبور نيستند به ديگر استان ها براي نيازهاي درماني مراجعه كنند.
اما نبود متخصص و فوق تخصص در ايام تعطيل و سرازير شدن بيماران استان هاي ديگر به اين استان كه گاهي موجب مي شود تا بعلت شلوغي مراكز درماني استان، بيماران بومي يزد عطاي درمان را به لقايش ببخشند از جمله مسائلي است كه بايد براي آن چاره انديشي شود.
6197/ 6014/ تهيه و انتشار: محمدحسين فلاح