اهواز - ايرنا - يك مربي پايه فوتبال خوزستان مي گويد: فوتبال خوزستان اگر به دنبال آينده اي درخشان است نبايد بازيكن سازي را فداي تيم سازي كند.

محمود جادري روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا در خصوص آسيب شناسي فوتبال پايه خوزستان اظهار كرد: اگر مي خواهيم براي سال هاي پيش رو در فوتبال پايه كشور حرفي براي گفتن داشته باشيم بايد به دنبال شناخت صحيح از بازيكنان با استعداد بوده و نبايد تنها به تيم سازي بپردازيم.
وي افزود: ما يك آسيب‌شناسي در نظام مهندسي فوتبال كشور داريم كه به صورت كلي مطرح
مي‌شود كه خوزستان نيز جزيي از آن كل است؛ ريشه بسياري از مشكلات امروز فوتبال خوزستان به مشكلات موجود در فوتبال كشور برمي‌گردد كه با ارائه راهكاري مناسب و برنامه ريزي منسجم قابل حل است لذا اميدوارم كه با حمايت همه اهالي فوتبال، اين استان به روزهاي طلايي خود بازگردد و شاهد آن باشيم كه در تيم ملي بيش از پنج بازيكن خوزستاني وجود داشته باشد.
وي با بيان اينكه در رده‌هاي سني پايه بايد آنقدر قوي كار كرد كه الگويي براي ساير استان‌ها باشيم گفت: امروز بيشتر بازيكنان خوب تيم‌هاي اميد و جوانان كشور از تيم‌هاي خوزستاني هستند ولي اين بازيكنان زماني كه پا به رده بزرگسالان مي‌ گذارند جايگاهي در تيم ملي ندارند كه دليل اصلي آن به ديدگاه تيم هاي پايه در بخش استعداديابي برمي‌گردد.
جادري با اشاره به اينكه در بازيكنان جوان يك سري شاخصه‌ها براي استعداديابي وجود دارد كه بايد مدنظر باشد افزود: اگر ما شاخصه‌هاي فوتبال فردا را ندانيم آن چيزي كه يك بازيكن امروز دارد ما را فريب مي‌دهد و باعث مي شود كه آينده نگري نكنيم. فوتبال فردا مي‌گويد امروز بايد بازيكناني را انتخاب كنيد كه متوسط قدش در سن 20 سالگي، 182 سانتي‌متر باشد.
وي ادامه داد: ما بايد ديدگاه‌هاي خود را در سطح پايه تغيير دهيم و نخستين اولويت را توسعه فرد قرار دهيم؛ ما قرار است بازيكن بسازيم و نبايد تنها به تيم ساختن فكر كنيم بلكه تيم‌سازي را بايد پس از بازيكن‌سازي قرار دهيم زيرا اين امر موجب مي شود برخي بازيكنان كه براساس ملاك‌هاي روز انتخاب مي‌شوند زماني كه به رده بالاتر مي‌آيند ريزش كنند.
اين مربي پايه فوتبال كشور با اشاره به اينكه در خوزستان ظرفيت هاي خوب و قوي وجود دارد و مي‌توان با يك برنامه‌ريزي منسجم اين ظرفيت ها را در جهت توسعه فوتبال پيش برد افزود: شرايط فوتبال در همه دنيا عوض شده است و كشورهاي صاحب قدرت فوتبال كم‌كم به اين نتيجه رسيده‌اند كه به مربيان جوان روي آورند. اين تغيير رويكرد به دليل كارآيي بيشتر آنها صورت گرفته است.
جادري افزود:اكنون نمونه‌هاي زيادي در باشگاه‌هاي مختلف دنيا و حتي تيم‌هاي ملي وجود دارد كه موفقيت‌هايي هم داشته‌اند با اين تفاسير معتقدم در ايران هم بايد به مربيان جوان فرصت بدهند تا فوتبال ما را دگرگون كنند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه براي بهبود و پيشرفت ورزش خوزستان چه پيشنهادي داريد گفت: ايجاد امكانات فراوان در شهرها، بخش‌ها و روستاها بهترين موضوع براي پيشرفت فوتبال خوزستان است.
جادري افزود:اگر قرار است كه صاحب ورزشكاران قوي و قابل اعتنا شويم هيچ چاره‌اي جز پرداختن به ورزش پايه نداريم و بايد كودكان را از دبستان زيرنظر بگيريم؛ در دوره راهنمايي كار آنها را تكامل ببخشيم و در دبيرستان از آنها بهره‌برداري كنيم و اين تنها با جدي گرفتن ورزش پايه و استفاده از مربيان و مشاوران دلسوز و كارآمد كه خوشبختانه در خوزستان از اين افراد كم نداريم ميسر مي شود.
اين مربي پايه فوتبال اظهاركرد: اگر با ديد باز و واقع‌بينانه به اطراف بنگريم و از رفيق‌بازي و ايجاد ارتباط ناسالم پرهيز كنيم، بسيار زود به نتيجه مطلوب و دلخواه مي‌رسيم.
6037
خبرنگار: محمد شاكري ** انتشار دهنده: عبدالحميد راجي