دهلی نو- ایرنا- هند با جمعیتی یك میلیارد و 250 میلیون نفری، برای جلوگیری از قطع آب و برق در تابستان های سوزان این كشور، اقدام به تدوین برنامه جامع برای افزایش تولید انرژی از منابع تجدید پذیر و تشویق مردم به كاهش مصرف انرژی كرده است .

به گزارش ایرنا،توسعه و استقرار كنتورهای هوشمند،استفاده از لامپ های كم مصرف ،جمع آوری آب باران، یكپارچه سازی انرژی های تجدید پذیر،استفاده از انرژی باد و خورشید برای انتقال آب و تولید برق از جمله این راهكارها برای مبارزه با بحران كمبود انرژی در این كشور است.
هم اكنون بسیاری از مناطق روستایی ،شهرهای كوچك و بزرگ و حتی پایتخت هند در ساعت های اوج مصرف با قطع آب و برق مواجه است.
كارشناسان یكی راههای مهم عبور هند از بحران انرژی را استفاده از انرژی های تجدید پذیر و صرفه جویی می دانند.
بر اساس گزارش سازمان برق مركزی هند، از سال 2003 میلادی تاكنون انرژی های تجدید پذیر به صورت سالانه 2600 مگاوات به ظرفیت تولید برق هند افزوده است.
هند در سال 2010 طرح انرژی خورشیدی جواهر لعل نهرو را آغاز كرد و قصد دارد تا پایان سال 2022 ،حدود 22 هزار مگاوات انرژی خورشیدی را وارد شبكه اصلی كند.
بهره برداری از بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان به ظرفیت 648 مگاوات در بخش 'راماناتا پورام' در ایالت تامیل نادو از دیگر اقدامات هند برای استفاده از انرژی تجدید پذیر است.
این نیروگاه در مساحتی حدود پنج هزار هكتار و با هزینه ای بالغ بر 45 میلیارد و 500 میلیون روپیه (680 میلیون دلار)احداث شده است.
دهلی نو درصدد است سهم تولید انرژی با استفاده از سوخت های غیر فسیلی را تا پایان سال 2030 به 40 درصد افزایش دهد.
هم اكنون 30 درصد از تولید انرژی هند با استفاده از سوخت های غیر فسیلی انجام می شود اما این كشور برای رسیدن به این هدف خود با چالش های فراوانی از جمله تامین مالی، مشكلات انتقال برق تولید شده در ایستگاه های خورشیدی به مدار و غیر اقتصادی بودن آنها روبرو است.
هند اعلام كرده است كه صنعت انرژی تجدید پذیر این كشور می تواند فرصت های تجاری به ارزش 160 میلیارد دلار در یك دهه ایجاد كند كه این امر آن را به یك بازار بسیار جذاب تبدیل می كند.
طرح بلند پروازنه ذخیره انرژی برای 60 شهر این كشور از دیگر برنامه های مهم این كشور برای تامین برق مورد نیاز كشور است.
'پایوش گویال'، وزیر انرژی هندوستان چندی پیش اعلام كرد هند قصد دارد تا سال ۲۰۱۸ تمامی لامپ‌های پرمصرف را با كم مصرف جایگزین كند.
وی خاطرنشان كرد این اقدام باعث كاهش مصرف 100 میلیارد واحد الكتریسته در كشور وصرفه جویی 140 میلیارد روپیه در اقتصاد كشور می شود.
براساس این گزارش، هر واحد صرفه‌جویی در مصرف برق از طریق تعویض لامپ‌های پرمصرف می‌تواند منجر به ۱.۳ واحد صرفه جویی در هزینه‌های تولید برق شود كه اگر به این مساله هزینه‌های انتقال را نیز اضافه كنیم، میزان صرفه جویی بیش از این خواهد شد.
گویال می گوید چنانچه مردم از لامپ های كم مصرف استفاده كنند قادر خواهیم بود به روستائیان برق رسانی كنیم.
مركز فناوری انرژی بادی هند نیز برنامه ای برای تولید 103 هزار مگاوات برق را با انرژی باد در دستور كار خود قرار داده است.
این كشور با 16 شركت تولید كننده انرژی مدعی است پس از چین دومین كشور جهان در تولید برق بادی است.
یكی از روش های خلاقانه ای كه هند برای ذخیره آب در این كشور انجام داده است ساخت پنل های خورشیدی بر روی كانال های انتقال آب است.
كارشناسان معتقدند این طرح باعث مصرف مصرف انرژی و تبخیر آب می شود.
'نارندرا مودی ' نخست وزیر هند كه تبدیل هند به دومین اقتصاد بزرگ جهان را در اولویت برنامه های خود قرار داده ،بحران كم آبی و مشكل انرژی را بزرگترین مانع در تحقق این هدف می داند.
هند كه حدود یك ششم از جمعیت جهان را در خود جای داده با كمبود شدید منابع آب شیرین مواجه است و در این راستا در نظر دارد با صرفه جویی و به كارگیری روش های نوین براین چالش غلبه كند.
'پراكاش جوادكار' وزیر محیط زیست هند چندی پیش گفت كه دولت قصد دارد استفاده از آب در بخش صنعت را در پنج سال آینده به نصف كاهش دهد و دراین راستا استفاده از فناوری جدید تصفیه و بازیابی دوباره را در دستور كار خود قرار داده است.
یكی از كارشناسان محیط زیست می گوید:به دلیل ارزان بودن بهای آب، مردم در مصرف آب صرفه جویی نمی كنند .
وی تصریح كرد دولت باید افزایش بهای آب را برای كاهش مصرف همزمان با افزایش بحران آب در دستور كار خود قرار دهد.
براساس گزارش های منتشر شده بیش از 80 درصداز مصرف آب در هند در بخش كشاورزی و مصارف خانگی صورت می گیرد.
جمع آوری آب باران بام های منازل و انتقال آن به مخازن زیر زمینی ازجمله راههای خلاقانه است كه مردم هند برای تامین آب مورد نیاز خود آغاز كرده اند كه می تواند درمواقع بحران به رفع مشكل كمك كند.
آساق**267*انتشاردهنده:احمدعلی خلیل نژاد