اهواز – ايرنا - مديركل صنايع ماشين سازي و تجهيزات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: پيش بيني شده است امسال 600 ميليون يورو صادرات در بخش ماشين آلات و تجهيزات صنعتي از كشور انجام شود.

به گزارش ايرنا امير حسين شيروي چهارشنبه در همايش روز ملي صنعت، معدن وتجارت در سالن اجتماعات سازمان صنعت، معدن وتجارت استان اظهار كرد: در سه ماهه اول امسال بالغ بر 143 ميليون يورو صادرات در بخش ماشين آلات از كشور انجام شد.
وي با اشاره به برنامه نوسازي ماشين آلات كشاورزي در برنامه كاري دولت افزود: ماشين آلات كشاورزي فرسوده سالانه باعث از بين رفتن پنج هزار و 400 ميليارد ريال گندم توليدي مي شوند.
مديركل صنايع ماشين سازي و تجهيزات وزارت صنعت، معدن و تجارت درادامه بيان كرد: از دولت تقاضا شده است كه 25 درصد كمك بلاعوض و بانك كشاورزي تا 60 درصد براي نوسازي ماشين آلات كشاورزي كمك كنند.
شيروي گفت: همچنين در بخش صنعت آسانسوركه بدون حساب اين صنعت در كشور درحال رشدو گسترش است،خيلي از مردم در مورد كيفيت آسانسوري كه در محل زندگي آن ها وجود دارد تحقيقي انجام نمي دهند در هر حال براي رعايت استاندارد،آسانسورهايي كه در ساختمان سازي استفاده مي شود ضابطه مند مي شود و شركت هاي نصب آسانسور رتبه بندي مي شوند.
مديركل صنايع ماشين سازي و تجهيزات وزارت صنعت، معدن و تجارت درادامه بيان كرد: در نشست با سازمان امور مالياتي، شيوه نامه اي بين وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان امور مالياتي تهيه شد كه طبق آن شركت هاي توليدي مجاز امكان استفاده از معافيت ماليات بر ارزش افزوده را داشته باشد، سازمان امور مالياتي اين مورد را تاييد كرده و اين مورد صنعت توليد ماشين آلات را شامل مي شود.
وي افزود: در تاريخ 15 تير ماه جاري نيز بر اساس مصوبه دولت ورود 114 نوع كالا به كشور كه توليد داخل آن وجود دارد ممنوع شد، وزارت صنعت، معدن و تجارت 693 كالا را براي جلوگيري از واردات آن ها به دولت معرفي كرد كه علاه بر 114 مورد 128 كالاي ديگر نيز در دست بررسي براي ممنوع الورود شدن هستند، هرچند در حال حاضر واردات آزاد است و براي جلوگيري از اين كالاها بايد بسيار تلاش شود.
مديركل صنايع ماشين سازي و تجهيزات وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابراز گله مندي از شركت هاي نفت و گاز و نيرو در استان خوزستان اظهار كرد: ازاين شركت ها در استان ناراضي هستيم، اين شركت ها براي تامين تجهيزات مورد نياز خود حاضر به استفاده از محصولات توليد داخل كشور نيستند و متقاضي ورود تجهيزات خارجي هستند.
وي با بيان اينكه اكثر صنايع در كشور فرسوده هستند بيان كرد: 10 هزار ميليارد ريال اعتباربراي بازسازي صنايع فرسوده اختصاص يافته است كه از اين رقم دو هزار و 700 ميلياردريال به استان اختصاص يافته است.
شيروي اظهار كرد: 135 واحد صنعتي در استان نياز به اعتبار براي بازسازي دارند و در صورتي كه هر استاني زودتر اعتبار خود را به طور كامل دريافت كند امكان پرداخت اعتبار بيشتر به آن استان وجود دارد.
7158/6002
خبرنگار: زينب فرحاني**انتشاردهنده : كبري آقازري