مسكو - ایرنا - آشوت مانوكیان وزیر زیرساخت های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان در مذاكره با علیرضا دائمی قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل اعلام كرد كه شركت های ایرانی یك نیروگاه برق در منطقه مرزی مغری و همچنین چند نیروگاه بادی در این كشور می سازند.

به گزارش ایرنا، در مذاكرات دائمی رئیس هیات ایرانی و مانوكیان كه روز چهارشنبه در ایروان برگزار شد، برنامه همكاری های دو كشور در این عرصه به ویژه طرح های در دست اجرای خط سوم شبكه انتقال برق بین دو كشور و همچنین اجرای توافق های صورت گرفته بررسی شد.
مانوكیان با اشاره به مصوبات چهاردهمین نشست كمیسیون مشترك اقتصادی دو كشور در تهران و اهمیت بررسی مفاد مصوبات در نشست رئیسان كمیته پیگیری، حضور شركت های ایرانی در اجرای پروژهای مختلف در ارمنستان را ارزشمند خواند.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری مناقصه ساخت خط انتقال برق فشار قوی بین ارمنستان و گرجستان در شهریور ماه گفت: اتمام پروژه خط سوم توسط شركت ایرانی برای برقرار شبكه انرژی چهار كشوری ایران، ارمنستان، گرجستان و روسیه بسیار اهمیت دارد.
وزیر زیرساخت های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان همچنین افزود: اجرای چندین طرح در بخش انرژی در كمیسیون مشترك همكاری های دو كشور تصویب شده است و باید با همكاری ایروان و تهران اجرایی شود كه می توان به نیروگاه «مغری» و چند نیروگاه بادی اشاره كرد كه قرار است توسط شركت‌های ایرانی ساخته شود.
دائمی قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل نیز با خوب خواندن روابط دو كشور در حوزه های مختلف اقتصادی گفت: در نشست كمیته پیگیری مصوبات چهاردهمین كمیسیون مشترك در ایروان، مسائل و موضوعات مختلف از جمله اقتصادی و انرژی بررسی شد.
وی در رابطه با روند اجرای خط سوم انتقال برق نیز اظهار كرد كه با پایان این طرح و اتصال شبكه برق ایران به روسیه و گرجستان از طریق ارمنستان و همچنین افزایش صادرات گاز به این كشور، آینده بسیار خوبی در پیش است.
قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل همچنین با اشاره به كارنامه خوب شركت های ایرانی در اجرای بسیار با كیفیت پروژه های متعدد در خارج، استفاده از این تجربیات و واگذاری اجرای بخشی از طرح انتقال برق میان ارمنستان و گرجستان را به شركت های ایرانی خواستار شد.
همچنین امروز نشست كمیته پیگیری مصوبات چهاردهمین كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی دو كشور با حضور دائمی رئیس ایرانی این كمیته و سیمونیان مشاور وزیر زیرساخت های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان برگزار شد.
طرفین با اشاره به توافق های فراگیر در چهاردهمین نشست كمیسیون مشترك همكاری ها كه آذر ماه سال گذشته در تهران برگزار شد، بر علاقه دو كشور برای آغاز روند جدیدی از همكاری های اقتصادی در زمینه های مختلف با مشاركت گسترده بخش های دولتی و خصوصی تاكید كردند.
همچنین در یك نشست دیگر، برنامه تكمیل سومین خط انتقال برق بین ایران و ارمنستان و اتصال آن در مذاكره دائمی قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل با هیات ارمنستانی در شهر ایروان بررسی شد.
در دیدار امروز آرتور باغداساریان مدیرعامل شركت برق ارمنستان و قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل، راهكارهای تسریع در اجرای این خط انتقال برق و زمینه های همكاری بیشتر مورد بررسی قرار گرفت.
دائمی با اشاره به روابط خوب تهران و ایروان در حوزه انرژی، گفت: چشم‌انداز همكاری ها در این بخش توسعه فراگیر مناسبات است و با اجرای خط سوم، اتصال شبكه برق ایران از طریق ارمنستان به كشورهای منطقه هم تحقق می یابد.
وی همچنین با اشاره به تجربه و كارآمدی خوب شركت های ایرانی در اجرای با كیفیت طرح های مشابه در خارج از كشور، استفاده از تجربیات این شركت ها در اجرای طرح های انتقال برق ارمنستان را خواستار شد.
باغداساریان مدیرعامل شركت برق ارمنستان هم با اشاره به نقش طرح خط سوم انتقال برق در افزایش همكاری های انرژی بین دو كشور، بر اهمیت تسریع در اجرا و تكمیل آن در موعد مقرر توسط شركت صانیر تاكید كرد.
نماینده صانیر هم با اشاره به اقدام های این شركت در خرید تجهیزات و واردات بخش عمده ای از دكل های مورد نیاز بر تعهد پایان این پروژه تا شهریور سال 1397 تاكید كرد.
سایت خبری نیوز ای ام ارمنستان نیز در باره این طرح نوشته است كه خط جدید، توان انتقال برق با ایران را بین 350 تا 1000 مگاوات افزایش خواهد داد و همچنین تأمین برق در جنوب و مركز ارمنستان را موثرتر خواهد كرد.
بنا به اعلام نیوز ای ام، ارمنستان، ایران، روسیه و گرجستان برای ایجاد بازار مشترك انرژی، برنامه ریزی و انجام تمامی تلاش های ممكن برای تشكیل آن توافق كردند.
مقام های ارمنستان پیشتر نیز با مهم خواندن طرح خط سوم انتقال برق به عنوان یكی از اولویت های طرح های توسعه ای این كشور، نقش آن را در افزایش روابط اقتصادی تهران و ایروان مهم خواندند.
این طرح به ارزش ١٠٧ میلیون دلار بخشی از پروژه مسیر چهار جانبه انرژی ایران، ارمنستان، روسیه و گرجستان است.
هیات ایرانی همچنین در دیدار با معاون وزیر توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری ارمنستان در باره برنامه برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی در ایروان برای اوایل مهرماه و برگزاری همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری توافق كرد.
پس از سفر دی ماه سال گذشته حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به ایروان و مذاكره با سرژ سركیسیان رئیس جمهوری ارمنستان، مذاكرات اعضای هیات عالی همراه با همتایان و سپس رفت و آمد متقابل هیات های مختلف، برنامه ها و زمینه های فراوانی برای توسعه همكاری های دو كشور فراهم شده است.
ارمنستان با حدود 30 هزار كیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز كه پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با تركیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ایران است.
اروپام 1516 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا
اطلاع از آخرین اخبار جهان در كانال ایرنا بین الملل.
@IRNAInternational
https://telegram.me/joinchat/DSEp_0AtzWwBxLcJd