تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷

بندرعباس - ایرنا- بندرشهید رجایی هرمزگان به عنوان بزرگترین پایانه بندری كشور كه چند سال ركود تردد و پهلوگیری كشتی های بزرگ را تجربه كرده بود؛ پس از اجرای تفاهم نامه برجام به همت دولت تدبیر وامید به جایگاه واقعی خود در بین بنادر مهم دنیا بازگشته است.

منطقه ویژه اقتصادی مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری ایران نام برده شده كه با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه حدود 100 میلیون تن كالا، به ‌تنهایی بیش از 55 درصد صادرات و واردات و 70 درصد ترانزیت بنادر كشور را برعهده ‌دارد وهمچنین بیش از 85 درصد كالاهای كانتینری كشور در مجتمع بندری شهید رجایی جا به جا می شود.
مجتمع بندری چند منظوره شهید رجایی با 18 دستگاه گنتری كرین (جرثقیل غول پیكر جهت تخلیه و بارگیری كانتینری) و 40 پست اسكله، بزرگترین و پیشرفته ترین بندر كانتینری ایران ، توان پهلوگیری كشتی های بزرگ پاناماكس با ظرفیت بیش از 12هزار كانتینر را دارد.
این بندر از سال 64 فعالیت خود را در غرب بندرعباس آغاز كرد و هرسال بر توسعه آن افزوده شده به طوری كه درسالهای اخیر به منطقه ویژه شهید رجایی و دروازه طلایی ایران معروف شده و ضمن ارتباط بندری با 80 بندر معروف جهان در برنامه دوره ای تخلیه وبارگیری كالاهای كانتینری دنیا قرار دارد.
بندر شهید رجایی درسالهای اخیر شتاب توسعه بیشتری به خود گرفت وعلاوه بر ظرفیت های محدود بندری اقدام به توسعه زمین های پشتیبانی اطراف خود كرده وبا داشتن امكانات جابه جایی توان تخلیه و بارگیری كالاهای كانتینری ، فله ای ، حجمی ، نفتی وغیره را دارد.
نقش واهمیت این بندر به واسطه ظرفیت های فراوان ازجمله بندرخلیج فارس، پایانه كانتینری، بانكرینگ سوخت، خطوط بیش از 24كیلومتر ریلی و حمل ونقل خودرویی بزرگ كامیون و تریلر به صورت شبانه روزی است.
البته استان هرمزگان دارای 32 بندر فعال ازجمله شهید باهنر ، بندرلنگه جاسك، تیاب، كرگان ،كلاهی ، شهید باهنر، آفتاب ، كیش، جوادالائمه، هرمزف ابوموسی بوده كه نقش پشتیبانی را بازی می كنند.

** افزایش 250میلیوتنی ظرفیت بنادر كشوربا محوریت بندر شهید رجایی
بعد از جنگ تحمیلی به كشور نگاه دولت به سمت بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری ایران بیشتر شده و لذا توجه به توسعه وگسترش این بندر بویژه پسكرانه های آن بوده كه روز به روز برافزایش زمین های اطراف بندر شهید رجایی معطوف شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی درهمین ارتباط گفت : با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته ظرفیت بنادر كشور تا چهار سال آینده به 250 میلیون تن افزایش می یابد كه محوریت بندر شهید رجایی مد نظر است.
محمد سعید نژاد كه به هرمزگان سفر كرده بود ، افزود: با تلاش دولت تدبیر و امید ظرفیت بنادر كشور از 180 میلیون تن در سال 92 به 210 میلیون تن در سال 95 افزایش یافته است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در راستای عمل به اقتصاد مقاومتی با محوریت بندهای 10و 11سه پروژه مهم شامل تجهیز ترمینال شماره 2 ، احداث ترمینال شماره سه و ساخت اسكله های نفتی در مجتمع بندری شهید رجایی تعریف شده كه بهره برداری شد.
سعید نژاد با اشاره به طرح های توسعه ای وزارت نفت خاطرنشان كرد: به منظور صادرات فرآورده های نفتی تولیدی نیازمند ایجاد ظرفیت های جدیدی در بنادر كشور با محوریت مجتمع بندری شهید رجایی هستیم.
معاون وزیرراه وشهرسازی بااشاره به عملیات ساخت ترمینال شماره 3 مجتمع بندری شهید رجایی بیان داشت: با تكمیل آن درآینده نزدیك قرارداد خرید تجهیزات آن نیز با بخش خصوصی به امضا می رسد .
سعید نژاد از مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان نزدیك ترین بندر به آسیای میانه نام برد كه دارای راههای مختلف دسترسی به ویژه راه آهن دو خطه است.
وی از توسعه فعالیت های ترانزیت و ترانشیب كالا به عنوان یك گام مهم در راستای اقتصاد مقاومتی نام برد و گفت: به همین منظور محوطه ای به وسعت دو هزارو 400هكتاردرنظرگرفته شده كه به تصویب دولت نیز رسیده است.
وی ، تردد زیاد كشتی ها در تنگه هرمز را به عنوان یك فرصت مهم اقتصاد دریایی دانست و افزود: طی سالهای اخیرسرمایه گذاری های مناسبی در منطقه ویژه اقتصادی بندرشهید رجایی توسط بخش خصوصی صورت گرفته كه می تواند در افزایش سهم ایران از صنعت بانكرینگ نقش داشته باشد.
با ساخت ترمینال شماره 3 مجتمع بندری شهید رجایی و با تكمیل آن درآینده نزدیك قرارداد خرید تجهیزات آن نیز با بخش خصوصی به امضا می رسد و مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان نزدیك ترین بندر به آسیای میانه است كه دارای راههای مختلف دسترسی به ویژه راه آهن دو خطه است.
توسعه فعالیت های ترانزیت و ترانشیب كالا به عنوان یك گام مهم در راستای اقتصاد مقاومتی درمجتمع بندری شهید رجایی قرار گرفته و به همین منظور محوطه ای به وسعت 2 هزار و 400 هكتاردرنظرگرفته شده كه به تصویب دولت نیز رسیده است.
درسالهای اخیر سرمایه گذاری های مناسبی در منطقه ویژه اقتصادی بندرشهید رجایی توسط بخش خصوصی صورت گرفته كه می تواند در افزایش سهم ایران از صنعت بانكرینگ نقش داشته باشد.

** پیشی گرفتن صادرات بر واردات در بندر شهید رجایی پس از برجام
عملیات كانتینری در حوزه بندری از جمله شاخص های مهمی است كه مدت های بسیاری بود خبری از رشد این عملیات در بزرگترین بندر تجاری ایران وجود نداشت كه با تلاش های دولت تدبیر و امید و به دنبال توافق برجام و استقبال خطوط كشتیرانی برتر دنیا برای حضور در بندر شهید رجایی و افزایش تردد خطوط كشتیرانی لاینر به این بندر، این عملیات رشد قابل ملاحظه ای یافته است كه در نوع خود نشان از رشد اقتصادی در كشور دارد.
مدیركل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت : پیشی گرفتن صادرات بر واردات در بندر شهید رجایی سال 95 نشانگر افزایش تولیدات داخلی وگام نهادن در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی گشایش درهای بنادر دنیا برروی اقتصاد ایران پس ازبرجام است.
الله مراد عفیفی پور در گفت و گو با ایرنا افزود : بعد از به نتیجه رسیدن برجام بندر شهید رجایی بین بنادر كانتینری دنیا رشد چند پله ای داشته ولی هنوز به جایگاهی كه مد نظر داریم نرسیده است.
وی ادامه داد: بندرشهید رجایی قبل از تحریم های ناجوانمردانه كشورهای غربی علیه كشور رتبه 45 را در بین 100 بندر كانتینتری جهان داشت كه تحریم ها موجب اُفت این جایگاه شد.
وی ادامه داد: برای بازیابی جایگاه بندر شهید رجایی پس از رفع تحریم ها اقدام هایی همچون توسعه پسكرانه كانتینتری ، توسعه خط تجهیزات و بكارگیری تجهیزات كانتینتری و مدرن آغاز شده است.
وی اضافه كرد: تجهیزات خریداری شده و هم اكنون در حال نصب است كه امید می رود تا پایان سال 96 بخش اعظم این تجهیزات به بهره برداری برسد.
مدیركل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار داشت: همچنین امید می رود با توجه به روند رشدی كه از سال 95 و ابتدای سال 96 آغاز شده جایگاه بندر شهید رجایی در رتبه بندی سال 2016 جایگاه مناسبی پیدا كند.
عفیفی پور ابراز داشت: با توجه به رشد 40 درصدی كه در فصل بهار سال جاری نسبت به پارسال وجود داشت می توان جایگاه قبلی و بالاتر از آن را بدست آورد.
وی یاد آور شد: فعالیت ها و اقدام های بندر شهید رجایی به عنوان بندر كانونی كانتینری كشور در حوزه تجهیزات تخلیه و بارگیری كانتینری و ایجاد زیرساخت های متعدد برای این منطور از سال های گذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد.
به گفته وی، مراحل اول و دوم توسعه این بندر تمام شده تجهیزات خریداری شده كه تا پایان سال نصب می شود و ظرفیت افزون بر شش میلیون TEU خواهد رسید.
مدیركل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطر نشان كرد: مرحله سوم توسعه كانتینری در دست اجرا است كه بعد از 2 سال خاتمه می یابد و ظرفیت بندر شهید رجایی به هشت میلیون TEU كانتینر خواهد رسید.
وی ادامه داد: كلنگ سه پست اسكله برای صادرات محصولات تولیدات پالایشگاه ها در حوزه اقتصاد مقاومتی به زمین زده شده و ساخت آنها آغاز شده كه در مدت 24 ماه ساخته می شوند.
وی بیان كرد: این اسكله ها قادربه ارائه خدمات به شناورهای پنج هزار تن تا 100 هزار تن بوده و تولیدهای صادراتی پالایشگاه های كشور به خصوص پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس را پشتیبانی می كنند و ظرفیت بندر شهید رجایی را 34 میلیون تن افزایش می دهند.
وی ابراز داشت: حدود یك میلیون و 300 هزار متر مكعب مخزن نفتی در بندرشهید رجایی ایجاد شده و در حال توسعه مخازن هستیم ، ضمن آنكه طرح های متعددی در این بخش وجود دارد كه حدود 6 طرح تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

** 30هزارمیلیارد ریال پروژه در مجتمع بندری شهید رجایی دردست اقدام است
مدیركل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: دهها پروژه درمجموع به ارزش 30 هزار میلیارد ریال در مجتمع بندری شهید رجایی در دست اقدام است كه از مهم ترین این پروژه ها می توان به عملیات اجرایی احداث سه پست اسكله نفتی به همراه احداث راههای دسترسی به ارزش یكهزارو 600 میلیارد ریال اشاره كرد.
به گفته عفیفی پور، با بهره ‌برداری از این اسكله ها تا 2 سال آینده ضمن ایجاد اشتغال برای 1000نفر، ظرفیت صادرات فرآورده های نفتی از طریق این بندر نیز به 34 میلیون تن افزایش می یابد.
عفیفی پور ، از تجهیز پایانه كانتینری شماره 2 با استفاده از 15دستگاه جرثقیل‌های داخل محوطه ای ( ترانستینر) ساخت و مونتاژ یكی از صنایع داخلی بعنوان دیگر طرح های زیربنایی دراین بندر نام برد كه عملیات نصب آنها هفته گذشته با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
وی ادامه داد: جرثقیل‌های ذكر شده توانایی روی هم قراردادن پنج ردیف كانتینرو 6 كانتینر را در عرض یكدیگر دارند و مجموع اعتبار پیش بینی شده برای راه اندازی این جرثقیل را 880 میلیارد ریال عنوان كرد و گفت: این پروژه طی مدت یك و نیم سال آینده به بهره‌برداری می رسد.
وی یادآورشد: درنتیجه فعالیت های دردست اقدام افزون بر صدها نفر نیروی كارشناس، متخصص و كاردان در كارگاههای مستقر در این مجتمع بندری و حتی صنایع مرتبط مستقر در استانهای دیگر ایجاد شده است.
وی اكثر این پروژه ها را ناشی از برجام و برداشته شدن تحریم های ظالمانه دانست و گفت: دهها شركت كشتیرانی به ویژه خطوط كشتی رانی لاینری اقیانوس پیما فعالیت های تعطیل شده خود را مجددا از سرگرفتند.
مدیركل بنادر و دریانوری هرمزگان دراین زمینه به افزایش تردد انواع شناورهای بزرگ در كانالهای دسترسی به بندرشهید رجایی اشاره كرد.
ظرفیت بنادر كشور هم اكنون سالانه 210 میلیون تن (تخلیه و بارگیری) اعلام و گفته شده كه این رقم تا چهار سال آینده به 250 میلیون تن افزایش می یابد.
بنا به اظهار عفیفی پور، تا پایان سالجاری، 11 پروژه عمرانی با سرمایه گذاری 6 هزار و 180 میلیارد ریال در بندرشهید رجایی محقق می شود.
وی افزود: تكمیل و بهره برداری از 11پروژه عمرانی توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی در سال 96 هدف گذاری شده كه بر اساس برنامه زمان بندی شده، 6 پروژه در نیمه نخست وپنج پروژه دیگر در نیمه دوم سال جاری آماده بهره برداری می شود.
وی بیان كرد : 2 پروژه ساخت آب شیرین كن با مجموع ظرفیت تولید 25هزار مترمكعب آب شرب، چهار پروژه احداث پایانه نگهداری فرآورده های نفتی، 2 پروژه پایانه لجستیك كالا و كانتینر، یك پایانه استاندارد نگهداری كالای خطرناك، یك پایانه ورود و خروج كامیون و همچنین تعمیرگاه و موتورپول تجهیزات از جمله این طرح هاست.
مدیركل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار كرد: با بهره برداری از این پروژه ها علاوه بر ایجاد تحول در بندرشهید رجایی، برای حدود 800 نفر شغل ایجاد می شود تا گامی مهم در زمینه تحقق شعار امسال یعنی 'اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال' برداشته شود.

43 تا 46 درصد فعالیت گمركی هرمزگان در گمرك شهید رجایی
ناظر گمركات هرمزگان گفت: ستاد نظارت گمركات استان از پنج گمرك شهید رجایی، شهید باهنر، بندرلنگه، قشم و كیش و 18 دفترخانه گمركی تشكیل شده كه بیش از 54 درصد فعالیت های تجاری كشور را بر عهده دارد كه ازاین میزان، حدود 43 تا 46 درصد فعالیت های گمركی و تجاری در گمرك شهید رجایی انجام می شود.
علیرضا دشتانی در گفت وگوبا ایرنا افزود: سال گذشته گمركات ایران با 18 هزار و 100 میلیارد تومان درآمد رتبه نخست درآمدهای دولتی را بعد از نفت داشت كه از این میزان، 12 هزار میلیارد و 267 میلیون تومان مربوط به گمركات هرمزگان بوده كه نسبت به سال 94 حدود 54 درصد رشد داشته است.
ناظرگمركات هرمزگان اظهاركرد: سامانه های الكترونیك تجارت فرامرزی، جلوگیری از تخلف در ضمانت نامه های بانكی و جعل اسناد با استفاده از سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی، نظارت بیشتر بر تشریفات گمركی و بكارگیری روش های نوین از جمله مواردی است كه در افزایش درآمدهای گمركی استان در سال گذشته نقش داشته است.
وی افزود: راه اندازی سامانه ملی پنجره واحد تجارت فرامرزی یك موفقیت مهم در تجارت كشور بوده كه27 دستگاه اجرایی دولت در آن عضویت داشته و با گمرك همكاری دارند كه این حركت نو زمینه ساز پیوستن جمهوری اسلامی ایران به دهكده تجارت نوین جهانی می باشد.
مدیر گمرك شهید رجایی گفت: ارتقای زیرساخت های ارتباطی با سایر دستگاه ها و تجهیز گمرك به دستگاه های كنترلی از دیگر اقدامات مهم گمرك در راستای شفافیت تجارت و پیشگیری از قاچاق بوده است.
دشتانی ادامه داد: تشریفات گمركی روزانه حدود 3500 محموله وارداتی و ترانزیتی در گمرك شهید رجایی انجام می شود و 2 دستگاه X-Ray از نسل دوم، روزانه محموله 350 دستگاه كامیون را اسكن می كنند.
وی افزود: امسال یك دستگاه پرسرعت تصویربرداری الكترونیكی كامیونی از نسل چهارم توسط دولت خریداری و به گمرك شهید رجایی وارد شد و اكنون عملیات آماده سازی و ساخت محل نصب آن توسط اداره كل بنادر و دریانوردی استان در حال انجام است كه با راه اندازی این دستگاه X-Ray محموله حدود 1000 دستگاه كامیون با قابلیت افزایش تا 1500 دستگاه در حین حركت با سرعت 40 تا 60 كیلومتر در ساعت روزانه اسكن می شود.
دشتانی پیشگیری از پدیده قاچاق كالا را از دیگر رویكردهای گمركات استان هرمزگان عنوان كرد و گفت: پدیده قاچاق یك عارضه است كه علاوه بر پیشگیری به درمان نیاز دارد و لازم است ابتدا به درمان ریشه ها و عارضه های پدیده قاچاق بپردازیم تا زشتی كار قاچاق به عنوان یك فرهنگ در جامعه درآید.
وی بیان داشت: با تعامل دستگاه های اطلاعاتی، انتظامی و قضایی استان توفیق زیادی در پیشگیری و مبارزه با پدیده قاچاق كالا داشته ایم و رسیدگی به پرونده های كشف شده قاچاق كالای ارجاعی از سوی گمرك به محاكم قضایی استان در كمترین زمان انجام می شود كه این موفقیت علاوه بر هماهنگی دستگاه ها، مرهون مدیریت نماینده عالی استان است كه بستر را جهت همكاری دستگاه های اجرایی با یكدیگر فراهم كرده است.
تردد بیش از 256 هزار خودرو سنگین در جاده مواصلاتی بندر شهید رجایی
دركنار بندر شهید رجایی ، اهمیت راههای مواصلاتی و تردد خودروهای سنگین را نباید فراموش كرد چرا كه عمده جابجایی كالاها توسط خودروهای سنگین مثل تریلر، كامیون است.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای هرمزگان گفت: در سه ماهه اول امسال محور بندرعباس- بندرشهید رجایی با 256 هزار و 597 بیشترین حجم تردد با وسایل نقلیه سنگین را داشته است.
داریوش باقر جوان ادر گفت وگوبا ایرنا افزود:با توجه به اهمیت حمل ونقل وجاده ای وحمل بیشتركالاها ازاین طریق32 درصد از این ترددها مربوط به وسایل نقلیه سنگین و 68 درصد مربوط به وسایل نقلیه سبك بوده است.
وی ادامه داد: متوسط نرخ جریان ترافیك درسطح جاده های استان معادل 200 وسیله نقلیه در ساعت بوده، كه بیشترین نرخ این جریان ترافیكی مربوط به میسر بندرعباس- بندر شهید رجایی بوده است.

جابه جایی 4 میلیون و786 هزار و 886 تن كالا توسط راه آهن هرمزگان
بندر شهید رجایی به شبكه سراسری راه آهن وصل است وتمام كالاهایی كه از كشورهای اروپایی ، خاورمیانه ، شرق وكشورهای حوزه خلیج فارس وارد كشورمان می شود عمده آنها از این بندر است لذا علاوه برحمل بار توسط تریلر و كامیون ؛ شبكه ریلی درداخل این بندر كشیده شده وبارهای سنگین وحتی ترانزیتی را ازاین بندر به سایر نقاط كشورمان حمل می كند.
مدیركل راه آهن هرمزگان می گوید: چهار میلیون و 786 هزار و 889 تن كالا در سه ماه اول سال جاری به وسیله خط ریلی توسط این اداره كل جابه جا شده كه نشان دهنده 12 درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است.
محمد پورفخری درگفت وگو با ایرنا اظهار داشت: این میزان جابه جایی رشد 23 درصدی در تناژ بارگیری و 22 درصدی در تعداد واگن را نشان می دهد.
وی ادامه داد: همچنین در زمینه تخلیه نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ تناژتخلیه چهار درصد و از لحاظ تعداد واگن 2 درصد افزایش قابل مشاهده است.
وی اضافه كرد: یك میلیارد و 714 میلیون و 479هزارو 253 تن كیلومتر مرزی انجام شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 4چهار درصد رشد را نشان می دهد.
مدیركل راه آهن هرمزگان گفت: تخلیه وبارگیری درمحوطه بندری شهید رجایی درمقایسه با سه ماهه سال گذشته در تناژ بارگیری رشد 66 درصد و در زمینه تخلیه 16 درصد رشد داشته است.
6048 /1484
گزارش از خلیل تنیده **انتشار دهنده : اصغر رضاخانی