مشهد- ايرنا- مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي خراسان رضوي گفت: 18 درصد از خودروهاي سنگين استان، امسال به علت داشتن نقص فني در مراجعه به مراكز معاينه فني مردود شده و موفق به دريافت تاييديه نشدند.

به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي اين اداره كل در روز شنبه، ابراهيم نصري افزود: عملكرد 10 مركز معاينه فني خودروهاي سنگين استان در بهار امسال نشان مي دهد ​27 هزار و هفت دستگاه خودرو سنگين به اين مراكز مراجعه كرده اند كه چهار هزار و 840 دستگاه آن موفق به دريافت تاييديه فني نشدند.
وي گفت: بيشترين نقائص فني شناسايي شده در اين خودروها مربوط به عملكرد فني ترمزها، نور چراغها و تست ظاهري آنها بوده است.
نصري اظهار داشت: البته ميزان مراجعه خودروهاي سنگين به مراكز معاينه فني مذكور در بهار امسال نسبت به بهار 95 رشدي 6 درصدي را نشان مي دهد.
مديركل راهداري خراسان رضوي با اشاره به سياست سازمان متبوع خود مبني بر افزايش و بهبود خدمات معاينه فني، گفت: اين اداره كل در يك دوره پنج ساله مي تواند نسبت به صدور مجوز تأسيس و فعاليت براي پنج مركز معاينه فني اقدام كند كه در اين خصوص با هدف پوشش حداكثري و رعايت پراكنش لازم، اولويت بندي مورد نياز صورت گرفته است.
وي افزايش دقت در انجام امور مربوط به معاينه فني كليه مراكز موجود در استان را ضروري دانست و ادامه داد: اگر مراكز معاينه فني خودروهاي سنگين استان تا پايان شهريور امسال نسبت به دريافت گواهي درجه يك اقدام نكنند مجوز آنها باطل و از ادامه فعاليتشان جلوگيري مي شود.
نصري در خصوص بهبود وضعيت نظارت بر عملكرد مراكز و برخورد به موقع با تخلفات احتمالي عنوان كرد: ادارات راهداري و حمل و نقل جاده اي بايد با بازديد مستمر از مراكز معاينه فني خودروهاي سنگين، در قالب تيمي متشكل از نمايندگان پليس راهور و حفاظت محيط زيست، نسبت به ارائه گزارش بازديد خود اقدام كنند.
ناوگان حمل ونقل جاده اي خراسان رضوي بيش از 29 هزار دستگاه وسيله نقليه با ميانگين عمر حدود 18 سال دارد.
مديركل حمل و نقل و پايانه هاي خراسان رضوي تيرماه پارسال در مصاحبه اي ميانگين عمر ناوگان باري اين استان را بالاي 25 سال اعلام كرده و 30 درصد آنها را فرسوده دانسته بود.
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروي ** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي
3221​/5132