تهران- ايرنا- مجلس نمايندگان آمريكا لايحه اي را تصويب كرده است كه به دولت اين كشور اجازه مي دهد همكاري هاي دفاعي خود با هند را گسترش دهد. بسياري از صاحب نظران اين تصميم كنگره را دستاورد سفر اخير نارندرا مودي نخست وزير هند به آمريكا ارزيابي مي كنند كه دوري هند از شرق را به دنبال خواهد داشت.

مجلس نمايندگان آمريكا يك لايحه سياست هاي دفاعي به ارزش بيش از ششصد و بيست و يك هزار دلار تصويب كرده است كه در صورت موافقت كنگره و تاييد نهايي رييس جمهوري اين كشور به گسترش همكاري هاي دفاعي با هند منجر خواهد شد.
لايحه مذكور بخشي از برنامه بودجه دفاعي آمريكا براي سال 2018 است كه از اول ماه اكتبر امسال اجرايي خواهد شد.
امي برا به عنوان يك عضو هندي الاصل مجلس نمايندگان آمريكا كه در پشت تصويب اين لايحه قرار دارد اميدوار است بر اساس متمم هاي اين لايحه همكاري دفاعي بين هند و آمريكا در مواردي مانند چالش هاي امنيتي مشترك، نقش شركا و متحدان و شكل همكاري هاي علمي و فني در حوزه هاي دفاعي ارتقا يابد.
در صورت موافقت دونالد ترامپ ريس جمهوري آمريكا با اين لايحه كه منجر به قانوني شدن آن خواهد شد، هند به يكي از نزديكترين متحدان آمريكا در زمينه تجارت نظامي و انتقال فناوري نظامي تبديل خواهد شد.
هندوستان به صورت سنتي در اردوگاه شرق قرار داشت و عموم تسليحات اين كشور روسي بود. دهلي با رويكرد غرب گرايانه، اميدوار است در رقابت با پاكستان، دست برتر را داشته باشد.
در همين حال، برخي كارشناسان و مقامات نظامي آمريكا معتقدند تصويب اين قانون تنها آغاز راه همكاريهاي اين دو كشور است به طوريكه كارا آبركرامبي به عنوان كارشناس دفاعي حوزه آسيا و آسياي جنوب شرقي اظهار كرده است نكته مهم در اين همكاري آن است كه هند و آمريكا به شكل فزاينده اي مسايل منطقه را به يك چشم ديده و ديدگاههاي بسيار مشابهي درباره مسايل امنيتي و نظامي دارند.
او گفت كه همكاري هاي جديد با هند عرصه هاي جديدي در فعاليت هاي نظامي و امنيتي در برابر پنتاگون قرار خواهد داد.
با توجه به اينكه قانون مذكور بر مسايلي مانند آزادي دريانوردي، خطوط ارتباطي در درياهاي آزاد و آزادي پرواز تمركز خواهد داشت اجراي آن تضمين كننده بسياري از منافع آمريكا در منطقه بوده و با تسهيل دسترسي آمريكا به كشورهاي منطقه باعث رونق اقتصادي براي اين كشور خواهد شد.
توماس واجدا به عنوان يكي از دستياران ارشد كاخ سفيد نيز در همين زمينه معتقد است تصويب اين لايحه در مجلس نمايندگان نشانگر آن است كه آمريكا هند را يك شريك و متحد عمده براي خود به شمار مي آورد.
او گفت: آمريكا و هند همچنين همكاري اساسي در زمينه مبارزه با تروريسم دارند.
وي كه تا چندي كنسول آمريكا در بمبئي بود همچنين تاكيد كرد كه پذيرايي ويژه ترامپ از مودي در جريان اخير نخست وزير هند به آمريكا كه شامل تنها مهماني شام كاري بود كه وي براي يك مقام خارجي ترتيب داده بود نشان مي دهد آمريكا مصمم است جايگاه نظامي هند در منطقه را ارتقا دهد.
او همچنين تصميم مجلس نمايندگان آمريكا را از نتايج مهم سفر مودي به آمريكا دانسته و گفت همكاري نظامي دو كشور بي شك يكي از مهمترين موارد از اين نوع همكاري در قرن بيست و يك خواهد بود.
در عين حال، به عقيده كارشناسان،‌ اشتياق هند و آمريكا براي مبارزه با تروريسم دامن پاكستان همان همسايه دردسرساز هند را هم خواهد گرفت. چرا كه در طي ديدار مودي از آمريكا، يكي از مهمترين توافقنامه هايي كه بين دو كشور امضا شد درباره همكاري هاي دوجانبه براي مبارزه با تهديدات تروريستي ادعايي عليه هند از خاك پاكستان بود.
حتي ترامپ پيامي خطاب به پاكستان صادر كرده واز اين كشور خواست متهمان حوادث تروريستي بمبئي و موارد مشابه را به دادگاه معرفي كند.
آمريكا همچنين سيد صلاح الدين رهبر مجاهدين حزب الله را كه در پاكستان اقامت داشته و بشدت مورد جستجوي هند است به عنوان يك تروريست بين المللي اعلام كرد.
ترامپ همچنين به مودي وعده داد در مقابل همكارهاي هند در ايجاد آنچه وي از آن به عنوان ثبات و صلح پايدار در افغانستان ياد كرد از فعاليت هاي اقتصادي دهلي نو در اين كشور حمايت كند.
در رابطه با چين نيز، تصويب قانون همكاريهاي گسترده دفاعي بين هند و آمريكا تحت سايه منازعه مرزي پكن با دهلي نو در منطقه سكيم در سه راهي مرزي بين هند، چين و بوتان قرار گرفت.
همكاري هاي نظامي فزاينده بين هند و آمريكا باعث تحريك چين به زورآزمايي با هند در خشكي و دريا شده و پكن را به اسلام آباد نزديك خواهد كرد.
چين بدقت نظاره گر حركت مداوم و سريع هند به سوي آمريكا به عنوان كشوري است كه قدرت سياسي و اقتصادي پكن را زير سوال مي برد. نزديكي هند به آمريكا باعث تقويت اردوگاه غرب در جنوب آسيا مي شود در حاليكه با توجه به موقعيت جغرافيايي شبه قاره، چين به شدت به روابط دوستانه با اين كشور براي گسترش طرح سياسي و اقتصادي خود به نام جاده ابريشم نياز دارد.
افزايش توانايي هاي دفاعي و نظامي هند به خاطر كمك هاي آمريكا باعث تغيير در معادلات منطقه شده و رهبران پاكستان و چين را به بازنگري در برخي سياست هاي خود متقاعد خواهد كرد.
آساق**1424**وحيده دينداري**انتشاردهنده: 1577**حسن حسين زاده