تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵

تهران- ايرنا- پژوهشگاه صنعت نفت چندي پيش با همكاري مشترك سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) به فناوري كك نفتي دست يافت.

به نوشته شنبه ايرنا, واحد نيمه صنعتي كك نفتي شهريور پارسال افتتاح شد.
فرآيند «ككينگ» يك فرآيند ارتقاي كيفيت مهم و متداول در پالايشگاه هاي دنيا محسوب مي شود و فرآورده هاي ميان تقطير و كك به عنوان محصولات اين فرآيندند كه كك آن در صنايع فلزي مانند آلومينيوم سازي و فولاد مورد استفاده قرار مي گيرد.
در ايران با توجه به پيش بيني رشد صنايع آلومينيوم سازي و فولادسازي، افزايش رشد مصرف اين ماده نيز مورد انتظار است.
همه كك مورد نياز از خارج كشور وارد مي شود و خوراك اصلي اين واحد كه ته ماند برج تقطير خلاء پالايشگاه است، بيشتر در توليد نفت كوره استفاده مي شود و هيچ واحد كك سازي در كشور ساخته نشده است.
اكنون ساخت اولين كارخانه در اين زمينه از سوي ايميدرو در دستور كار قرار گرفته است.
در اين پيوند, مدير طرح كك نفتي و مدير گروه تبديل و بهينه سازي پژوهشكده پالايش پژوهشگاه صنعت نفت به نشريه وزارت نفت (مشعل) گفت: طرح كك نفتي از سال 91 با مشاركت شركت ايميدرو آغاز شد و دليل اصلي آن نياز اين شركت به كك نفتي به عنوان ماده اوليه توليد آلومينيوم بود. ايميدرو طرح چند مرحله اي را با پژوهشگاه آغاز كرد كه مطالعات خوراك و همچنين موضوعات مرتبط با كاهش گوگرد را شامل مي شود.
جواد ايوكپور افزود: طرح ساخت كارخانه توليد كك آندي در مسير صنعتي شدن است. تخصيص خوراك اين كارخانه با همكاري پژوهشگاه نهايي شده و زمين آن در منطقه آزاد اروند از سوي سازمان ايميدرو در نظر گرفته شده است.
وي اضافه كرد: بررسي هاي اوليه در اين زمينه نيز انجام شده و اسناد مناقصه بين المللي نيز در دست تهيه است و اميدواريم تا تابستان آينده مراحل مناقصه به اتمام برسد و ساخت كارخانه هر چه سريع تر انجام شود.
به گفته وي, براي تامين مالي و برگزاري مناقصه ساخت كارخانه، تهيه گزارش امكان سنجي قابل پذيرش بانك ها ضروري به نظر مي رسيد؛ از همين رو وجود يك شركت بين المللي براي مشاوره و كمك براي ساخت كارخانه كك در اين مرحله احساس شد.
مدير گروه تبديل و بهينه سازي پژوهشكده پالايش پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: پيشنهاد چند شركت معتبر و صاحبنام بين المللي بررسي و در نهايت شركت فرانسوي اكسنس به عنوان مشاور انتخاب شد.
وي بيان داشت: اين كارخانه با توجه به تصميم هاي گرفته شده در منطقه آزاد اروند، در زميني به مساحت 50 هكتار با ظرفيت 27 هزار بشكه ساخته مي شود كه از اين ميان 20 هزار بشكه آن ته مانده برج تقطير در خلاء پالايشگاه آبادان است و حدود هفت هزار بشكه آن به عنوان خوراك جانبي از ته ماند سنگين و پالايش شده يكي از واحدهاي پالايشگاه اراك تامين مي شود.

براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**2022*1961* تنظيم: ميثم طاهري* انتشار: مريم مسعود