تهران- ایرنا- درگذشت «مریم میرزاخانی» استاد تمام دانشگاه استندفورد بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشت و بسیاری از آنها در گزارش ها و خبرهای خود بر افتخارآفرینی این زن ایرانی با دریافت نشان فیلدز تاكید كردند.

به گزارش ایرنا، جایزه یا نشان فیلدز معتبرترین جایزه ای كه هر چهارسال یكبار به ابتكار ریاضیدان كانادایی «جان چارلز فیلدز» در جریان كنگره اتحادیه جهانی ریاضیات به ریاضی دانان جوان كمتر از چهل سال كه كار ارزنده ای در رشته ریاضی انجام داده اند، اعطا می شود.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با عنوان «مریم میرزاخانی تنها زنی كه نشان فیلدز در رشته ریاضیات را دریافت كرد، درگذشت»، این خبر تاسف بار را بازتاب داد و نوشت: میرزاخانی به دلیل ابتلا به بیماری سرطان درگذشت. وی سال 2014 به خاطر كار بر روی «هندسه پیچیده و سیستم های دینامیك» موفق به اخذ نشان فیلدز شد.
طبق این گزارش، دانشگاه استندفورد در اطلاعیه مطبوعاتی خود اعلام كرد: میرزاخانی در زمینه ریاضیات نظری كه همچون یك زبان خارجی برای افرادی است كه خارج از حوزه ریاضیات فعالیت می كنند، تخصص داشت. تسلط بر چنین روش هایی به میرزاخانی اجازه داد علایق خود در توصیف پیچیدگی های هندسی و دینامیك سطوح منحنی را تا حد ممكن با جزییات كامل دنبال كند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه به بیانیه «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران در تقدیر از میرزاخانی پرداخت و به نقل از گزارش تهران تایمز در همین زمینه افزود: «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز در پیام تسلیت خود مرگ میرزاخانی را موجب تاسف شدید همه ایرانی ها عنوان كرد.
این گزارش افزود: میرزاخانی یكبار كار خود را همچون «گم شدن در جنگل و تلاش برای استفاده ازهمه دانش خود برای یافتن ترفندهای جدید یا كلیدهایی برای یافتن راهی برای خروج» توصیف كرد.
«مارك تسیر لاویگنه» رئیس دانشگاه استندفورد، میرزاخانی را یك نظریه پرداز برجسته توصیف كرد كه تلاش هایش الهام بخش هزاران زنی است كه به دنبال ریاضیات و علوم هستند.
شبكه خبری سی ان ان نیز در گزارشی تحت عنوان «مریم میرزاخانی تنها زنی كه بالاترین جایزه ریاضیات را دریافت كرد»، خبر درگذشت این افتخار ایرانی را منتشر كرد.
در این گزارش به سوابق علمی و بیوگرافی میرزاخانی اشاره شده است.
شبكه تلویزیونی سی بی اس نیوز آمریكا نیز با پخش گزارشی درگذشت مریم میرزاخانی این نابغه ریاضی ایران را مایه شرمساری فرمان سفر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا علیه شهروندان ایرانی و پنج كشور دیگر عنوان كرد.
این شبكه تلویزیونی با اشاره به دستاوردهای علمی مریم میرزاخانی افزود: نام وی همیشه مثالی از شرمساری فرمان منع سفر رئیس جمهوری ترامپ بوده است.
این شبكه تلویزیونی به فرمان تبعیض آمیز ترامپ برای اعمال محدودیت برای صدور روادید برای اتباع شش كشور عمدتا مسلمان اشاره داشت كه به مدت 90 روز صدور روادید برای اتباع كشورهای ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن را منع می كند و به مدت 120 روز مانع پذیرش هر گونه پناهجو خواهد شد.
شبكه خبری «ای بی سی نیوز» نیز در گزارشی تحت عنوان «در گذشت تنها زنی كه جایزه معادل نوبل در رشته ریاضیات را از آنِ خود كرد» این خبر تاسف بار را بازتاب داد و نوشت: میرزاخانی یكی از چهار نفری بود كه در سال 2014 موفق به اخذ نشان فیلدز شدند.
یو اس ای تودی هم گزارش داد: نخستین و اولین زن برنده معادل جایزه نوبل در رشته ریاضیات پس از شكست در مقابل سرطان سینه در سن 40 سالگی درگذشت.
نشریه 'اشپیگل' آلمان هم با درج اینكه مریم میرزاخانی، ریاضی دان برجسته ایرانی و اولین زن برنده مدال فیلدز ریاضیات و استاد دانشگاه استنفورد آمریكا، درگذشت، نوشت: میرزاخانی با كسب این مدال برای تمام جهان و ایران افتخار بزرگی كسب كرد.
این نشریه اضافه كرد:مدال فیلدز كه میرزاخانی در اوت 2014 كسب كرد بالاترین نشان در رشته ریاضیات به حساب می آید و این در حالی است كه از سال 1936 تا سال 1910 تنها ریاضیدانان مرد موفق به كسب این مدال شده بودند . در واقع مدال فیلدز به عنوان جایزه نوبل ریاضیات نامیده می شود .در مراسم اهدای مدال به وی درسئول كره جنوبی، مریم ازمیان چند ریاضیدان برتر دنیا، این جایزه را از آن خود كرد.سپس حدود 5 هزار ریاضی دان از كنگره ریاضی دور هم جمع شدند و كسب مدال وی را به عنوان اولین زن جشن گرفتند.
اشپیگل درادامه نوشت: میرزاخانی برای تمام دنیا وهمچنین برای وطن خود ایران ، این افتخار را كسب نمود . حتی حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز به وی پیام تبریك ارسال كرده و دو عكس از وی منتشر كرد.
به گزارش ایرنا، مریم میرزاخانی ریاضیدان نابغه ایرانی و استاد دانشگاه استانفورد متولد 13 اردیبهشت 1356در شهر تهران بود.
وی در سال‌های 1373و 1374 و هنگام تحصیل در دبیرستان با كسب مدال طلای المپیاد ریاضی كشوری به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ كنگ و كانادا اعزام شد كه در المپیاد 1995 كانادا علاوه بر كسب مدال طلا، حائز بالاترین امتیاز بین دانش آموزان جهان شد.
درگذشت این زن نابغه ایرانی بازتاب گسترده ای در داخل نیز داشت و بسیاری از افراد و روزنامه های مختلف با استفاده از القاب گوناگونی از جمله «بانوی افتخارآفرین»، «ملكه ریاضی ایران»، «نابغه ریاضی جوان» و غیره از خبر درگذشت وی ابراز تاسف كردند.
از میرزاخانی، یك دختر 6 ساله به نام آناهیتا به یادگار مانده است.
اروپام**9158
مترجم: بهجت عباسی**انتشار دهنده: فریبامدنی