سنندج- ایرنا- معدن طلای 'قلقله' سقز امروز یكشنبه به موضوع نشستی در این شهر تبدیل شد تا در مورد ارزیابی زیست محیطی آن و مجوز آغاز به كار آن گفت و گو شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا در حالی كه هنوز مجوزی از سوی محیط زیست برای آغاز به كار این معدن صورت نگرفته و ارزیابی های مدنظر انجام نشده است مدیر عامل شركت توسعه معادن طلای كردستان در این نشست گفت: معدن طلای 'قُلقُه' سقز، معدنی استثنایی است كه كمترین خطرات برای محیط زیست دارد.
محمود قادرمرزی افزود: در معدن طلای 'قلقه' سقز به ازای هر تُن ماده معدنی یك و نیم كیلو سیانور تولید خواهد شد در حالی كه این میزان، بسیار كمتر از میانگین كشوری خواهد بود.
وی اضافه كرد: قبل از آغاز عملیات برداشت از این معدن مشكلات زیستی رفع خواهد شد و جای نگرانی باقی نخواهد ماند.
او با بیان اینكه معدن طلا در روستاهای 'كرویان' و 'قبغلوجه' سقز هم وجود دارد اظهار كرد: هم اكنون گواهی كشف 10 میلیون تُن معدن قلقله صادر شده است و در حال حاضر عملیات اجرایی سایر معادن شروع نمی شود.
فرماندار سقز هم در این نشست با اشاره به اهمیت معدن و كارخانه فرآوری معادن طلای این شهرستان در آینده نزدیك: گفت باید در زمان استخراج و آغاز به كار برداشت از معدن، تمام مسایل زیست محیطی رعایت شود.
علی اكبر ورمقانی افزود: برداشت از معدن در شهرستان و راه اندازی كارخانه فرآوری نقش مهمی در اشتغال زایی دارد و از همه ظرفیت ها، جهت كمك به سرمایه گذار طرح برداشت معدن استفاده می شود.
همچنین با حضور مدیركل بازرسی استان و كارشناسان استانداری، محیط زیست و صنعت و معدن كردستان از محل معدن قلقه بازدید شد.
معدن طلای قلقه سقز در 43 كیلومتری سقز در مسیر بانه و در نزدیك روستای خالی از سكنه ای به همین نام قرار گرفته و با روستاهای 'پیر عمران' و 'حمزه قرنیان' هم مرز است.
ذخیره گواهی شده معدن طلای 'قُلقُه' سقز، 10 میلیون تُن كانسنگ طلا با عیار 1.18 است كه طلای خالص آن 12 تُن پیش بینی می شود.
كارشناسان اداره محیط زیست استان كردستان خواستار مكان یابی بهتری شده اند و درخواست ارزیابی كارشناسی در مورد اثرات زیست محیطی این معدن را داشته اند.
سقز در 190 كیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است.
مدیر كل دفتر ارزیابی و اثرات زیست محیطی سازمان محیط زیست كشور پیشتر در رسانه ها گفته بود: معادنی مانند معدن مس در دره زرشك یزد یا معدن مس سونگون، واحدهای تولید و فرآوری طلا و واحدهای فولاد همچنین سنگ آهن كه در مناطقی از استان های كرمان و یزد قرار دارند، تخریب های بیشتری در سال های گذشته داشته اند.
حمید جلالوندی افزوده است: این تخریب ها بیشتر در استان های معدنی همانند، كرمان، یزد، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و كردستان بیشتر رخ می دهد.
7249/6108
**خبرنگار: ابراهیم محمدحسینی /**انتشار دهنده: امید بهمنی
**آگاهی از آخرین اخبار استان كردستان در كانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg