تهران - ایرنا - مسئولان تنظیم بازار می گویند: در طول 30 سال گذشته همواره بر خالص فروشی شیرینی، میوه و موادغذایی بسته بندی تاكید شده اما هیچگاه اجرا نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در حالی كه قیمت پاكت و جعبه را فروشندگان روی نرخ كالای شیرینی و میوه و موادغذایی بسته بندی محاسبه و از مصرف كنندگان دریافت می شود، اما خالص فروشی صورت نمی گیرد.
مجوزی برای ناخالص فروشی فروشندگان این كالاها وجود ندارد و در بخش میوه در تمامی فاكتورهای میدان بار عبارت' میوه خالص فروخته می شود، به صورت چاپی قید شده است اما همچنان این قانون نادیده گرفته می شود و همواره مصرف كنندگان زیان می بینند.
اجرا نشدن قانون خالص فروشی كالاها مسئولان تنظیم بازار را براین داشت تا در نشستی علل این وضعیت را بررسی كنند.
در این نشست كه به میزبانی سازمان تعزیرات حكومتی در استانداری تهران برگزار شد، نمایندگان بخش دولتی و خصوصی به بررسی مشكلات و ارایه راهكارهای خود در زمینه اجرای خالص فروشی در بخش شیرینی و میوه پرداختند.

** خالص فروشی شیرینی به قنادی ها 4 روز پیش ابلاغ شد
'علی بهره مند' رئیس اتحادیه قنادان درباره خالص فروشی و مصوبه جدید قیمت شیرینی گفت: از ابتدای ماه مبارك رمضان خالص فروشی زولبیا و بامیه را اعمال كردیم و منتظر نرخ جدید شیرینی بودیم كه خوشبختانه چهار تا پنج روز گذشته تصویب و ابلاغ شد.
وی اظهار داشت: در ابلاغیه ای به صنف قنادان، همه مكلف هستند انواع شیرینی را در قنادی ها با خالص فروشی و بدون احتساب جعبه در اختیار مصرف كنندگان قرار دهند.

** خالص فروشی باید در كشور اجرایی شود
'سیدجواد میرخانی' مشاور اجرایی اتاق اصناف تهران نیز در این نشست تصریح كرد: خالص فروشی 100 درصد مورد تایید است و باید این موضوع هرچه سریعتر در كشور اجرایی شود.
وی درباره نرخ مصوب شیرنی گفت: آخرین نرخ مصوب شیرینی مربوط به سال 1393 است و پس از گذشت سه سال به تازگی مصوبه جدید نرخ شیرینی اعلام و ابلاغ شد، اما طولانی شدن فاصله زمانی این نرخ گذاری به كوتاهی كمیسیون برمی گردد زیرا هر ساله بخشی از هزینه های سربار واحدهای صنفی افزایش می یابد كه برای صنف قنادان این افزایش قیمت ها در نظر گرفته نشده بود.
وی با بیان اینكه خالص فروشی كشوری باید اجرایی شود، افزود: این موضوع اكنون در ارتباط با تهران است و كمیسیون خالص فروشی را گفته اما كمیسیون شمیران یا شهر ری جداگانه عمل می كنند كه پیشنهاد می كنم این موضوع در هیات عالی نظارت برای اجرا در سراسر كشور پیگیری شود زیرا در غیراینصورت در تهران با مشكل مواجه می شویم .

** خالص فروشی زولبیا و بامیه كمتر از 50 درصد بود
'مسیح انصاری' مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان افزود: رصد بازار توسط انجمن مذكور به عنوان تنها سازمان مردم نهاد نشان می دهد خالص فروشی در زولبیا و بامیه ماه مبارك رمضان به صورت كامل یا حتی بالای 50 درصد انجام نشده است.
وی اظهارداشت: ما در ماه مبارك رمضان شكایت های زیادی از مراكزی داشتیم كه باوجود دستور اتحادیه قنادان خالص فروشی نكردند و به سازمان تعزیرات معرفی شدند.
انصاری گفت: در عین حال چه دلیلی دارد همزمان با اجرای قانون خالص فروشی بیش از 40 درصد قیمت شیرینی افزایش یابد، زیرا این كار با قانون خالص فروشی كالا مغایرت دارد.
به گفته وی، انجمن حمایت از حقوق مصرف كنندگان در قیمت گذاری كالاها دخالت نمی كند اما تاكید بر درج قیمت روی كالاها دارد.
مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان به افزایش قیمت انواع شیرینی در ایام نوروز اشاره كرد و افزود: پس از چهارماه از نوروز به طور مجدد قیمتی برای شیرینی اتخاذ شد كه این افزایش قیمت بین 40 تا 60 درصد برای شیرینی تر است.
وی اضافه كرد: برخی براین باورند كه اگر خالص فروشی اجرا نمی شد 6 هزار ریال(600تومان) پول جعبه می دادیم، اما اكنون بااجرای این قانون همزمان با تصویب نرخ جدید شیرینی برای مردم این ابهام پیش آمده كه با اجرای خالص فروشی باید چهل هزار ریال (4000 تومان) پرداخت كنند.

** وزن ظروف میوه سبك شده است
'حسن صابری' رئیس اتحادیه بارفروشان ضمن این كه خود را مكلف به اجرای قانون خالص فروشی در میوه دانست، گفت: این قانون 100 درصد در بخش میوه اجرایی می شود، اما این درحالیست كه اكنون وزن ظروف در میدان بار بین 200 تا 400 گرم است.
وی اظهار داشت: این اقدام نیازمند زمان و مدیریت است تا اعمال شود، به طور مثال سال ها پیش نرخ گذاری برای بار تهران انجام شد كه باعث شد تمام بارها از شهرستان های اطراف كرج و اسلامشهر تامین شود و هیچ باری به داخل میدان تهران نمی امد.

** خالص فروشی در میوه الزامی است
'حسین مهاجران' رئیس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به اینكه نزدیك به 35 سال درباره خالص فروشی مكاتبه داشته ایم ، گفت: در سال 1352 قبل از انقلاب مسئولان همت كردند كالا با كسر یك كیلوگرم از قیمت در اختیار مردم قرار گیرد كه نه تنها هیچ اتفاقی نیفتاد بلكه امروز در سراسر كشور موز با 50 تومان كم یا زیاد توزیع می شود.
وی تاكید كرد، گردش واحدهای ما با سود 20 درصد انجام می شود و دیگر نیازی به محاسبه نایلون یا جعبه نیست و باید خالص فروشی اعمال شود.

** افزایش نرخ 16 هزار ریالی(1600 تومان) توت فرنگی با محاسبه كارتن
وی اظهارداشت: به طور مثال هشت ظرف توت فرنگی در یك كارتن كیلویی 140 هزار ریال(14 هزارتومان) محاسبه می شود كه در گذشته نرخ كارتن حذف می شد، اما اكنون با محاسبه نرخ كارتن ، كیلویی 1600 تومان روی توت فرنگی افزایش می یابد.
وی ادامه داد: ما امروز باید جوابگوی كوپه فروشان كه بسیج كردیم با تناژ بالا در سراسر تهران میوه با كیفیت را با قمیت مناسب عرضه كنند، باشیم، زیرا بخشی از سود خود را بابت ظرف و زیرچوبی می دهند به طوری كه با تناژ بالا محصول را می فروشند به مبلغ هفت تاهشت میلیون ریال (700 تا 800 هزارتومان) در روز و بعد می بینیم كه هر روز از حجم ظرف كم و به وزنش اضافه می شود.
وی اضافه كرد: اجرای خالص فروشی شدنی است، زیرا اكنون نیز تعداد محدودی از صنف بارفروشان ظرف را كم می كنند پس باید همه انجام بدهند و انهایی كه انجام نمی دهند بارهای اصلی در دستشان است ، بارنامه مبلغش بالاتر می رود و بهر حال ما می خواهیم بگوییم هر قیمتی كه میوه به واحد های می دهند باید خالص فروشی باشد تا تخلف كاهش یابد.

** میوه نرخ گذاری نمی شود/طول 24 ساعت 8بار قیمت میوه تغییر می كند
'محمد محمدی' مدیركل تعزیرات حكومتی تهران با تاكید براین كه هیچ ارگان یا مرجعی برای میوه نرخ گذاری نمی كند گفت: بنابراین بارفروشان میوه را با قیمت های دلخواه عرضه می كنند به طوری كه در طول زمان 24 ساعت هشت بار قیمت میوه تغییر می كند.
وی معتقد است، وقتی میوه قیمت گذاری نمی شود، پس باید میوه با قیمت خالص در اختیار مصرف كنندگان قرار گیرد.
به گفته وی، هیچ مجوزی برای ناخالص فروشی وجود ندارد ضمن این كه در تمامی فاكتورهای میدان چاپی نوشته شده میوه خالص فروخته می شود.
محمدی گفت: این درحالیست كه بیش از 30 سال براجرای این قانون تاكید شده و همه از ان مطلع هستند.
وی به دو مسئله از سوی متخلفان اشاره كرد و گفت: برخی از كسانی كه خالص فروشی را رعایت نمی كنند ادعا دارند كه بار مال كشاورز است و دلسوزی می كنند درحالی كه كشاورز از این موضوع مطلع نیست.
وی براین باور است كه حتی اگر بار مربوط به كشاورز باشد بازهم بارفروشان حق العمل دریافت می كنند كه بیش از حد لازم است و دیگر به ناخالص فروشی نیست.
سومین نشست مشترك كمیسیون هماهنگی امور تعزیرات و كمیته نظارت و بازرسی كارگروه تنظیم بازار در سال ٩٦ با حضور فرماندار تهران، نمایندگان سازمان تعزیرات حكومتی، سازمان مردم نهاد حمایت از حقوق مصرف كنندگان، انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف كنندگان استان تهران، شهرداری تهران و اتحادیه ها و نمایندگان برخی اصناف در استانداری تهران برگزار شد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام**9186 **1561**گزارش: هما همت خواه**انتشار:مژگان توانا