آنكارا- ایرنا- كمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق تركیه گفت: جنگ میان اردوغان و فتح الله گولن در شب كودتای نافرجام سال گذشته جان 300 نفر از هموطنان را گرفت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا و به نقل از وبسایت روزنامه جمهوریت، قلیچدار اوغلو در گفتگو با نشریه آلمانی اشپیگل درباره حقیقت اتفاقات و ماجراهای شب كودتا بیان كرد: حقیقت ماجرا را هیچ كس نمی داند اما به نظر من كودتا واقعی بود و در خصوص این كه در این كودتای خائنانه گولن عامل بوده، هیچ تردیدی ندارم.
وی افزود: ما خطرات این جماعت را به طور مداوم به اردوغان گوشزد می كردیم، ولی اردوغان به هشدارهای ما توجهی نكرد و حتی با او متحد نیز بود.
رهبر حزب جمهوری خواه خلق تركیه اظهار كرد: سرویس اطلاعات تركیه عصر روز 15 جولای اخباری مبنی بر احتمال یك كودتا را دریافت كرده بود ولی اردوغان ادعا می كند خبر كودتا را شب از شوهر خواهر خودش شنیده است ولی ما چنین تصور می كنیم كه حكومت برای بهره برداری خود، تا حدی به این كودتا اجازه وقوع داده است كه در نتیجه جنگ میان این دو در 15 جولای 300 نفر از هموطنان، جان خود را از دست دادند.
كمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق تركیه پیش از این كودتای 15 جولای سال گذشته این كشور را كودتایی كنترل شده و با اطلاع دولت و حزب حاكم عنوان كرده بود.
به گزارش ایرنا، دولت آنكارا مدعی است كه اقدام به كودتا در این كشور توسط طرفداران فتح الله گولن رهبر مخالفان دولت تركیه و با دستور مستقیم او عملی شده است.
تركیه همچنین مدعی است كه فتح الله گولن با تشكیل گروهی موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشكیلات قضایی، نظامی، آموزشی و اركان دولتی، كودتای 15 جولای(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی كرده است.
فتح الله گولن كه از سوی دولت تركیه متهم اصلی كودتای نافرجام 25 تیرماه سال گذشته اعلام شده، بیش از 15 سال است در ایالت پنسیلوانیای آمریكا ساكن است.
استرداد او جزو خواسته های دولت اردوغان از دولت سابق و فعلی آمریكا بود كه با مخالفت مقامات واشنگتن مواجه شده و موجب تیره شدن روابط دو كشور شد.
محاكمه عوامل كودتای نافرجام 15 جولای تركیه با كیفرخواست 2581 صفحه ای تنظیم شده در مركز ستاد كل ارتش تركیه علیه 221 متهم در مراجع قضایی تركیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری