تهران- ایرنا- معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: امضای تفاهم نامه همكاری جامع با نیروی انتظامی موجب توسعه صنعت گردشگری با رویكرد قانون مداری می شود.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا مرتضی رحمانی موحد در نشست مشترك با مسئولان ارشد بخش های مختلف نیروی انتظامی افزود: تقویت تعامل سازنده جهت رشد و توسعه حمایت از كسب و كارهای گردشگری خواهد شد
وی در این نشست كه دیروز در محل سازمان میراث فرهنگی برگزار شد افزود: صنعت گردشگری كشور نیازمند حمایت فرابخشی صد در صدی و یكپارچه است تا در پس آن فعالین این حوزه بتوانند بر مدار قانون و در صفی واحد، برای رقابت در بازار تلاش نمایند؛ با توجه به جایگاه بالای امنیت در تمامی پدیده های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ونیز اهمیت مسئولیت متولیان این امر، امضای یادداشت تفاهم همكاری جامع میان سازمان میراث فرهنگی و نیروی انتظامی می تواند در پاسخگویی به نیاز مذكور موثر عمل نماید.
رحمانی موحد با بیان اینكه لازم است یادداشت تفاهم نامه همكاری جامع مورد نظر ضمن دارا بودن ویژگی های متعدد جهت بهره برداری گسترده، به یك موضوع و زمان واحد ختم نشود؛ اظهار كرد: تفاهم نامه جامع میان سازمان میراث فرهنگی و نیروی انتظامی باید ضمن برخورداری از اقتدار كافی برای اجرا، دارای حداكثر همراهی و تطبیق ماموریت های دو سازمان به منظور افزایش مشاركت ها و كاهش تداخل های احتمالی باشد. همچنین ضمن جامع و گسترده بودن، دارای راهكارهای عملیاتی باشد؛ به گونه ای كه بتوان هر یك از بندهای مربوطه را به مدل اجرایی و میدانی تبدیل نمود.
رحمانی موحد با تاكید بر اینكه انتظار از تفاهم نامه مورد اشاره، دارا بودن حوزه نفوذ و تاثیرگذاری یكپارچه و ملی است؛ ادامه داد: هیچ یك از مفاد این تعامل نباید قابل تفسیر جداگانه باشد؛ به گونه ای كه استان یا بخش مشخصی بتواند پیش بینی مجزایی از روند اجرای آن داشته باشد؛ در غیر این صورت مقدمات عدم اجرای آن به آرامی فراهم خواهد شد.
معاون گردشگری همچنین با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون اهمیت میراث فرهنگی و جاذبه های گردشگری در ابعاد مختلف و همچنین تاكید ایشان مبنی بر پنج برابر شدن ایرانگردان خارجی طی اجرایی شدن برنامه ششم توسعه، تصریح كرد: رهنمودهای مذكور به نوعی فراخوان مهمان نوازی برای كشور به شمار می آید.
رحمانی موحد با تاكید بر اینكه نگاه دولت تدبیر و امید و به تبع آن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بقا، توسعه و پایداری صنعت گردشگری است؛ افزود: وقتی الگوها و مدل های موفق گردشگری در كشورهای پیشتاز را مورد بررسی قرار می دهیم؛ در می یابیم كه سایه بسیار با اهمیت اما پنهان و نامحسوس تامین كنندگان امنیت، همانند چتری حمایتگر كلیه فعالیت ها را در بر می گیرد.
معاون گردشگری كشور، برقراری امنیت را شرط نخست تحقق هر برنامه و پدیده اجتماعی و فرهنگی خواند و از خادمین حوزه امنیت كشور و تاثیرات مثبت آن در توسعه صنعت گردشگری كشور قدردانی كرد.

** معاون ناجا:‌ گردشگری در ایران تفاوت ماهوی با پیشتازانی مانند تركیه دارد

در این نشست حجت الاسلام عسگر نجفی، جانشین معاونت اجتماعی ناجا گفت: باید در نظر داشت كه ما تابع هنجارهایی هستیم. در واقع گردشگری در جغرافیای جمهوری اسلامی ایران تفاوت های ماهوی با سایر كشورهای پیشتاز در این حوزه همانند تركیه وجود دارد.
وی در عین حال یكی از اصلی ترین وظایف معاونت اجتماعی نیروی انتظامی را تعامل با مراكز فرابخشی برشمرد و تاكید كرد: نیروی انتظامی تمام قد به منظور تامین امنیت و امور مربوط به گردشگران درخدمت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.
وی خاطر نشان كرد: من ایمان دارم كه با پیگیری می توانیم به تفاهم نامه جامع دست یابیم. جانشین معاونت اجتماعی ناجا همچنین فعال شدن بخش حقوقی حوزه گردشگری را الزامی خواند و تاكید كرد: برخورد با تورهای غیرمجاز گردشگری و نامتناسب با هنجارهای جامعه و به طور كل هر اقدام خلاف قانون در این حوزه می تواند به سرعت با قرار گرفتن واحد حقوقی حوزه گردشگری در كنار نیروی انتظامی به نتایج مطلوبی منتهی شود.
این مقام مسئول به الزام قرار گرفتن پایگاه های نیروی انتظامی در محدود سایت های گردشگری تاكید كرد و گفت: ما به ازای هزار نفر نیاز به 7 نیروی پلیس داریم و منطبق با بیانات مقام معظم رهبری باید به استانداردها نزدیك شویم؛ لذا آمادگی كامل برای رفع این نیاز وجود دارد.
وی اظهار كرد: بررسی قابلیت های دو سازمان در موضوعات مختلف می تواند در ذیل پیش نویس یادداشت تفاهم نامه همكاری جامع میان نیروی انتظامی وسازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لحاظ شود.

** رییس پلیس نظارت بر اماكن عمومی :
سرهنگ سید محمود موسوی رییس پلیس نظارت بر اماكن عمومی ناجا نیز در این نشست گفت: فقدان مدیریت موضوعات مختلف تاثیر مستقیمی در حركت رو به رشد گردشگری دارد؛ همانند تجربه منفی اسید پاشی در اصفهان كه سبب لغو تورهای گردشگری و كاهش ورود گردشگران طی مدت زمان انتشار غیر حرفه ای خبر مذكور شد.
وی لحاظ كردن موضوعاتی مثل ساماندهی خانه مسافرها، مقاصد گردشگران و مسدود كردن سایت های مجازی گردشگری غیر مجاز به عنوان تعامل فرابخشی پیش رو در تفاهم نامه مد نظر نام برد.
سرهنگ موسوی ضمن اطلاع از تشكیل بانك جامع اماكن عمومی كشور تصریح كرد: در این بانك اطلاعاتی قرار است كلیه اماكن عمومی و اصنافی كه با مردم در ارتباط هستند؛ به منظور تجمیع، نظارت و پیگیری های احتمالی ثبت شود. از این رو بخشی از این آمار به تاسیسات گردشگری مرتبط هستند.

** فرمانده پلیس فرودگاه ها:‌ فقدان آگاهی گردشگران سبب ورود پلیس می شود

سردار حسن مهری، فرمانده پلیس فرودگاه های كشور نیز گفت: در بسیاری مواقع گردشگران ورودی نسبت به قوانین كشور توجیه نیستند و این عدم آگاهی اغلب سبب ورود پلیس و هدایت به سوی هنجارها می شود.
وی با بیان اینكه در بسیاری مواقع نیاز به تقویت انتقال اطلاعات مورد نیاز از بخش گردشگری به نیروی انتظامی وجود دارد؛ تاكید كرد: بحث اعلام تردد اتوبوس های حامل گردشگران نمونه ای از این موارد به شمار می آید.
مهری در ادامه تعامل پیش رو میان نیروی انتظامی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قالب یادداشت تفاهم نامه همكاری جامع را بستری مناسب برای كنترل تخلف های مربوط به دفاتر خدمات مسافرتی به ویژه در زمینه فروش بلیت های تقلبی دانست.

رییس حراست پلیس مهاجرت: صدور كد ناجا 28درصد افزایش یافت
سرگرد داوود محمدی رییس حراست پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا نیز با اعلام آمار صدور رمز ناجا برای 300 دفتر خدمات مسافرتی از ابتدای سال جاری؛ یادآور شد: در 4 ماه نخست سال، نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، 28 درصد رشد صدور كد ناجا داشته ایم كه این دستاورد، افتخار صنعت گردشگری است.
وی افزود: در حال حاضر ضمن تعامل با وزارت امور خارجه و راه اندازی ویزای الكترونیك نیزگام مهم دیگری در راستای روان سازی تردد گردشگران انجام پذیرفته است.
سرگرد محمدی با اشاره به در نظر گرفتن كد 16 رقمی شناسه فراگیر از سوی پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا تاكید كرد: این شناسه به عنوان اولین و دقیق ترین مولفه بر اساس سند هویت اتباع خارجی كه وارد كشور می شوند؛ اعلام و صادر می گردد.
رییس حراست ویژه پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا گفت: تور لیدرهای كارآزموده ، نیاز به حضور فیزیكی پلیس را كاهش می دهند.
وی خاطرنشان كرد: در حال حاضر قانون شكنی ها در گروه ها و تورهای ورودی به كشور پایین است و بیشترین تخلف ها به سفرهای انفرادی تعلق دارد.
وی در پایان تاكید كرد: با پیشبرد برنامه های در دست اقدام همانند كد رمز سیستمی، افرادی كه در قالب تورگردان و یا سایت های اینترنتی غیر مجاز فعال هستند؛ از صنعت گردشگری حذف خواهند شد.

معاون راهور ناجا:‌ ستاد مركزی هماهنگی خدمات سفر؛ نماد تعامل راهور ناجا با حوزه گردشگری است
سرهنگ عین اله جهانی، معاون اجتماعی راهور ناجا نیز گفت: در یادداشت تفاهم نامه همكاری مشترك میان نیروی انتظامی و سازمان میراث فرهنگی می توان مسائل مربوط به امور ترافیك و امنیت گردشگران را به صورت مشخص لحاظ نمود.
وی یادآور شد: همزمان با این اقدام تعریف دوره های آموزشی مشترك با راهنمایان تور و كارشناسان گردشگری جهت آشنایی و آمادگی برخورد با مسائل ترافیكی نیز دارای اهمیت و كاربرد گسترده ای خواهد بود.


** معاون پلیس فتا: نیاز به رصد دائمی فضای مجازی داریم
در این نشست سرهنگ امیرلی، معاون عملیات پلیس فتا نیز گفت: نیاز به رصد دائمی و پایش فضای مجازی به صورت دائمی وجود دارد كه این امر با تعامل مركز توسعه تجارت الكترونیك و معاونت گردشگری در حال پیگیری است.
سرهنگ امیر لی یادآور شد: هدف اصلی همكاری و تعامل فرابخشی با حوزه گردشگری بهره مندی هموطنان و گردشگران خارجی از درگاه های اینترنتی مجاز در
حوزه گردشگری است تا در پی آن میزبانی شایسته محقق شود.

** رییس تحقیقات جنایی اینترپل:‌ سامانه «I check it» تاسیسات گردشگری را پیشتیبانی می كند
مهدی حاجیان، رییس تحقیقات جنایی پلیس بین الملل (اینترپل) در این جلسه گفت:راه اندازی سامانه هوشمند «I check it» می تواند بسیاری از تاسیسات گردشگری همانند هتل ها، دفاتر خدمات مسافرتی و نیز داخل مرزها را پشتیبانی نماید كه نمونه ای از خدمات پلیس اینترپل به شمار می آید.
وی افزود: بخش پلیس بین الملل با ارائه خدمات متعدد در راستای كاهش جرایم و تعیین شرایط مسافران خارجی، نقش موثری در تامین امنیت گردشگران به عهده دارد.
فراهنگ** 3079** 1823
خبرنگار: علی اسدی ** انتشار: طاهره نبی اللهی