كيش - ايرنا - معاون اول رئيس جمهوري، جزاير ايران در خليج فارس، درياي عمان و سواحل مكران را فرصت بسيار بزرگ و مهم براي توسعه خواند و گفت: توسعه جزاير ضمن اينكه مورد توجه دولت يازدهم بوده در دستور كار دولت دوازدهم نيز قرار دارد.

اسحاق جهانگيري روز سه شنبه در پايان بازديد و افتتاح فرودگاه و بندر جزيره هندورابي به اقدامات زيربنايي انجام گرفته در كيش به عنوان نخستين منطقه آزاد كشور اشاره كرد و افزود : اين تلاش ها براي جذب سرمايه گذاري خارجي و همچنين ورود بخش خصوصي براي سرمايه گذاري در منطقه صورت گرفته است .
وي با بيان اينكه هدف گذاري اصلي منطقه آزاد كيش ؛گردشگري و تا حدي تجارت است اظهار كرد : اين منطقه توانسته موفقيت هاي نسبي را كسب كند اما تلاش اين است تا مناطق آزاد پايگاه اصلي براي جذب سرمايه گذاري خارجي و صادرات شوند كه جزيره كيش در اين راستا تلاش كرده است .
معاون اول رئيس جمهوري در مورد ديگر فعاليتها در منطقه خليج فارس گفت: رسيدگي و توسعه جزاير يكي از اين اقداماتي است كه جزيره كيش در اين زمينه پيشقدم شده و توسعه جزيره هندورابي را در دست اقدام گرفته و اقدامات زيربنايي را در آن ايجاد كرده است كه احداث فرودگاه ، بندر و هتل براي استقرار گردشگران و ايجاد آرامش براي مردمي كه علاقه دارند اوقات فراغت خود را در خليج فارس بگذرانند از جمله اين اقدامات است .
وي به سرمايه گذاري يكصد ميليارد توماني جزيره كيش در هندورابي اشاره و ابراز اميدواري كرد كه ضمن آغاز فعاليت ديگر ، ساير مناطق اقدامات مشابهي در جزاير ديگر كشور انجام دهند .
جهانگيري با تاكيد بر اينكه بايد جمعيت زيادي در سواحل دريايي عمان مستقر شوند اظهار كرد : اين استقرار نيازمند ايجاد واحد هاي صنعتي است .
معاون اول رئيس جمهوري به آماده سازي طرح جامع جزيره هندورابي اشاره كرد و گفت: اميدواريم طرح منطقه آزاد جاسك نيز به سرعت تصويب شود و تمامي اينها كمك كند تا از دريا و سواحل براي توسعه كشور گام هاي بلندتري برداريم .
جهانگيري تصريح كرد :سياست هاي اقتصاد مقاومتي مجموعه سياست هايي است كه براي توسعه كشور پيش بيني شده كه قادر است بيش از اينكه جهت گيري هاي اقتصادي را روشن كند سبب اجماع دست اندركاران كشور حول محور توسعه اقتصادي شود .
وي با اشاره به اينكه قواي سه گانه و دستگاه هاي حاكميتي و بخش خصوصي همگي علاقه مند به توسعه ايران هستند اظهار كرد : مجموع اين سياست ها مي تواند چنين اجماع سازي ها را در مرحله نخست بوجود بياورد در مرحله بعدي به بخش هايي همچون توسعه صادرات غير نفتي، بخش نفت و بهره وري پرداخته شود .
معاون اول رئيس جمهوري به سه طرح ويژه پيش بيني شده در مناطق آزاد در سال 95 اشاره كرد و افزود: ارتقاء ظرفيت فناوري كشور با جذب فناوري هاي نو ، صادرات مجدد ، افزايش صادرات كالاهاي توليدي درمناطق و جهت گيري به نوعي باشد كه هر كالايي كه در مناطق آزاد توليد مي شود تنها با جهت گيري صادراتي باشد كه در هر سه زمينه ميزان دست يابي با اهداف در طرح ها ،دو برابر پيش بيني شده صورت گرفته است .
وي با تاكيد بر اينكه از عملكرد طرح هاي اعلام شده رضايت داريم از تصويب طرح هايي براي سال 96 خبر داد و افزود : يكي از مهمترين موضوعات اين است كه مناطق آزاد از مقررات و قوانين دست و پاگيري كه در داخل كشور وجود دارد مستثني هستند با اين هدف كه بتوانند به توسعه كشور كمك و از آنها به عنوان الگويي براي توسعه كشور استفاده كنيم .
اسحاق جهانگيري كه عصر دوشنبه به همراه وزير راه و شهر سازي و دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي،و رئيس سازمان هواپيمايي كشوري و به منظور بهره برداري از چندين طرح عمراني، گردشگري و اقتصادي به جزيره كيش سفر كرده بود صبح امروز با حضور در جزيره هندورابي ، فرودگاه و بندر مسافري و تداركاتي اين جزيره را افتتاح كرد.
معاون اول رئيس جمهوري در اين سفر 9 طرح اقتصادي ، گردشگري و عمراني را در كيش و هندورابي افتتاح و از چندين پروژه ايجاد شده بازديد كرد.
معاون اول رئيس جمهوري و همراهان ظهر امروز جزيره كيش را ترك كردند.
1630*1641/6048
خبرنگار : مريم زبان دان ** انتشار دهنده : خليل تنيده