كيش - ايرنا - آينده و سرنوشت هر كشوري در گرو چگونگي تربيت و شيوه زندگي صحيح است، دختران امروز مادران فرداي جامعه، خيمه و ستون اصلي خانواده هستند كه با بهره گيري از الگوهاي ديني مي تواند آنان را در انتخاب مسير درست و بكار گيري سبك زندگي صحيح ياري كرد .

به گزارش ايرنا ، اول ماه ذي القعده مصادف با تولد حضرت فاطمه معصومه (س) به عنوان روز ملي دختران در تقويم كشور ثبت شده است ،بدون شك اين نامگذاري ها فرصتي مناسب براي توجه بيشتر و برنامه ريزي هاي بهتر براي اين قشر از جامعه است .
افزايش خود باوري و اعتماد به نفس ، گسترش فرهنگ حيا و حجاب، اصلاح نگرشهاي جامعه و خانواده نسبت به دختران و همچنين ارائه الگوهاي مناسب و بهره مندي از الگوهاي ديني براي انتخاب روش زندگي بهتر از جمله اهدافي هستند كه متوليان امر فرهنگي براي ارتقا جايگاه دختران جامعه به دنبال آن هستند كه شايد روز ملي دختران فرصتي جديد براي بررسي جايگاه و امكانات دختران در جامعه باشد .
دختران امروز مادران فرداي اين جامعه به شمار مي روند ازاين رو ضروري است تا علاوه بر سلامت جسم و روح به ارتقا جايگاه آموزشي ، علمي ، معنوي ، اجتماعي و فرهنگي آنان توجه بيشتري كرد و بسترهاي لازم را براي مشاركت هر چه بيشتر آنان فراهم ساخت. حضور آگاهانه دختران و زنان در عرصه هاي مختلف جامعه مي تواند منجر به تحولات تاثير گذاري در جامعه شود و بي توجهي به آنان ممكن است آسيب هاي اجتماعي زيان آوري به همراه داشته باشد .
دختران، حساس‌ترين و بعد از مادر، مهربان‌ترين عضو خانواده هستند؛ از اين رو توجه ويژه به اين گروه كه در اسلام نيز به آن سفارش شده ، از اهميت خاصي برخوردار است.
دين اسلام از دختر به عنوان 'ريحانه' شاخه گلي ظريف نام مي برد و اين در حالي است كه پيش از آن و در دوران جاهليت نه تنها براي آنان ارزشي قائل نبودند بلكه دختران را زنده به گور مي كردند ، در مجموع با آمدن اسلام دختر و زن شخصيت تيافت . روايات و احاديث متعددي در اين زمينه نقل شده است كه نشان از اهميت دادن اسلام به شخصيت دختران و زنان است .
پيامبر اكرم (ص) در اين زمينه مي فرمايند 'بهترين فرزندان شما دخترانتان هستند و يا ' هر كس سرپرستي دو يا سه دختر را داشته باشد، با من در بهشت خواهد بود'، امام صادق (ع) نيز مي فرمايند : 'پسران نعمتند و دختران حسنه و نيكي، و خداوند از نعمت­ها مي­پرسد، ولي بر نيكي­ها پاداش مي­دهد'،نقل اين سخنان بدان معنا نيست كه پسران از اهميت كمتري برخوردارند اما از آنجا كه دختران حساس تر و روحيه شكننده تري دارند از نظر عاطفي بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرند.
سرمايه‌گذاري بر روي اين قشر كه بيش از نيمي از جمعيت جامعه ما را تشكيل مي دهد به عنوان خيمه و ستون خانواده براي تشكيل يك خانواده محكم و يكي از بهترين سرمايه گذاري ها براي داشتن جامعه اي سالم خواهد بود.
براي سلامت روان دختران ،داشتن روحيه‌اي قوي لازم است و براي اينكه بتوان خانواده اي مستحكم تشكيل داد و فرزنداني سالم داشت بايد اعتماد به نفس را در دختران خود تقويت كنيم تا بتوانند در صورت بروز مشكل با بهره مندي از توانمندي هاي خود محدوديت ها را به فرصت و موفقيت تبديل كنند.
خبرنگار ايرنا در خصوص اين روز ، اهميت توجه به دختران ، الگو برداري دختران جامعه از زنان معصوم (ع) و همچنين عفاف و حجاب با تني چند از صاحب نظران در اين خصوص گفت وگو كرده كه در ذيل مي آيد:

*توجه دختران به الگوهاي ديني / دشمن به دنبال است كه عفيف بودن را از دختران ما بگيرد
رئيس ستاد اقامه نماز جزيره كيش در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با تبريك ولادت حضرت معصومه (س) و روز ملي دختر به اهميت جايگاه زن در اسلام اشاره كرد و گفت : دختران مادران فردا هستند و تربيت صحيح آنها ضامن موفقيت جامعه آينده است .
حجت الاسلام غلامحسين حقاني با بيان اينكه در فرهنگ اهل بيت (ع) زنان و دختران از جايگاه خاصي برخوردارند و تعابير زيبا و بلندي كه براي دختران به كار گرفته شده است اظهار كرد : در سخنان معصومان (ع) از دختران با واژه هايي چون ريحانه ياد شده است.
وي با تاكيد بر اينكه خداوند انسان را با يك ويژگي اصلي به نام انسانيت خلق كرده و تنها جنسيت آن با يكديگر متفاوت است افزود : فرقي ميان اين دوجنسيت نزد خداوند وجود ندارد و جنسي بر جنس ديگر برتري ندارد و تنها برتري انسانها تقواست .
حجت الاسلام حقاني با بيان اينكه توجه به روحيات تربيت دختر و پسر متفاوت است اظهار كرد : جامعه بايد تلاش كند تا دختران ما به معناي واقعي تربيت شوند و تحت تاثير و تبليغات فرهنگ غرب قرار نگيرند.
رئيس ستاد اقامه نماز كيش گفت : هدف اصلي دشمن اين است تا عفيف بودن را از دختران ما بگيرد كه اگر اين اتفاق بيفتد خانواده از هم پاشيده ميشود و تربيت نسل آينده دچار مشكل خواهد شد.
حجت الاسلام حقاني با بيان اينكه همسر بودن و مادر بودن جز افتخارات يك زن محسوب مي شود افزود : زنان ما بايد در زندگي به الگوهاي ديني خود توجه كنند ، ما الگوهايي نظري حضرت زهرا(س)، حضرت معصومه (س)، حضرت زينب(س) و حضرت مريم (ع) داريم كه اگر سيره و روش هر يك را به دقت مطالعه كنيم بسياري از مشكلات جامعه امروز حل خواهد شد ، الگو برداري از اين بانوان بزرگوار سبب گسترش فضايل اخلاقي و حفظ ارزش هاي يك زن مسلمان در جامعه اسلامي مي شود.
وي با اشاره به اينكه زنان و دختران ايراني امروز در ميدان جنگ نرم دشمن و در عرصه امور فرهنگي رسالت خطيري برعهده دارند تصريح كرد : گسترش فرهنگ ديني به ويژه حجاب و عفاف در جامعه سبب مي شود تا جامعه از آفت هاي ضد ديني در امان بماند.

* زنان و دختران ما بايد كاري كنند كه در جامعه شخصيت آنها ديده شود نه جنسيت آنها
امام جمعه مسجد حضرت زينب (س) در مورد نامگذاري اين روز و ساير مناسبت ها به نام بزرگان اظهار كرد: اين روز ها تنها براي اظهار تبريك به زنان ، دختران و جوانان نيست بلكه فرصت مناسبي براي تبيين درست زندگي اين بزرگواران است و بهره مندي از سيره و روش آنان براي زندگي امروز است .
حجت الاسلام سيد علي سيدين اظهار كرد: در مناسبتي همچون تولد حضرت معصومه (س) بايد هشدارداد كه الگوي دختران جامعه ما زنان و دختران غربي نيستند ، جوامعي كه در منجلاب مشكلات خود گرفتارند چگونه مي توانند الگوي مناسبي براي جوامع ما باشند.
وي به كمالات معنوي حضرت معصومه(س) اشاره كرد و افزود: آن حضرت از چنان نجابت و بزرگي برخودار بود كه حضرت صادق (ع) فرمودند : 'در قم دختري از فرزندان ما مدفون خواهد بود كه جميع شيعيان اهل بيت (ع) به شفاعت او وارد بهشت خواهند شد '، چنين بانويي مي تواند الگوي دختران جامعه ما باشد .
اين مبلغ مذهبي با بيان اينكه نبايد به حداقل هاي دنيا و مسائل مادي اكتفا كرد گفت : روح بشر بزرگ است بنابراين نيازمند الگو گيري از بزرگاني چون حضرت معصومه (ع) است .
امام جمعه مسجد حضرت زينب(س) تعابير برابري بين زن و مرد در دنياي امروز را به نوعي غافلانه دانست و گفت: شان هيچكس برتر از ديگري نيست مگر به تقواي الهي ، اگر مسيري براي زندگي زن و مرد مشخص شده به معناي برتري يكي بر ديگري نيست بلكه هر يك با توجه به ماهيت وجودي بايد آن مسير را براي رسيدن به هدف غايي طي كنند.
حجت الاسلام سيدين دليل توجه اسلام به دختران را روحيه عاطفي انان دانست و گفت : دختران بيش از پسران در معرض آسيب هاي اجتماعي قرار دارند ازاين رو بايد توجه بيشتري به آنها شود ، لطافت روحي كه خداوند به زن عطا فرموده براي اين است كه بستري آرامش بخش براي خانواده باشد بنا براين نيازمند مراقبت و توجه بيشتر است .
وي به سخني از امام صادق (ع) اشاره كرد و افزود: 'دختران رحمت خدا و پسران نعمت الهي هستند' ،بنا براين بايد توجه بيشتري به آنان صورت گيرد.
اين مبلغ مذهبي در پاسخ به اين سئوال كه براي پاسداري از حريم عفت بايد چه كرد ؟ به ايرنا گفت : بايد در اين راستا اقدام به انتخاب الگوي مناسب كرد و انتخاب آن به يقين بدون تفكر و انديشه امكان پذير نخواهدبود .
وي تصريح كرد: اگر انسان پي به ارزش وجودي خود ببرد حاضر نمي شود دست به هر اقدامي بزند بلكه تلاش مي كند از حريم وجودي خود حفاظت كند ، امروزه بر اثر تبليغات سو دشمنان و جوامع غربي، برخي از زنان جامعه گاهي ارزش حقيقي خود را فراموش كرده اند و به نوعي به سمت پوچي ،گرايش پيدا كرده اند .
حجت الاسلام سيدين تاكيد كرد : امروز وظيفه مسئولان اين است تا با برنامه هاي مختلف اين جايگاه را تبيين و ياد آوري كنند كه جوامع غربي كه دم از برابري زن و مرد مي زنند براي رسيدن به اهداف مادي خود زن را بازيچه دست قرار مي دهند و آن را بي ارزش ترين موجود مي دانند.
وي به ارزش و جايگاه والاي زنان و دختران در اسلام اشاره كرد و گفت : زنان و دختران ما بايد كاري كنند كه در جامعه شخصيت آنها ديده شود نه جنسيت آنها از اين رو با الگو برداي از بزرگاني چون حضرت معصومه (س) مي توان چنين امري را تحقق بخشيد.

* دختران نعمت معنوي و روحي خانواده و جامعه هستند
امام جماعت مسجد امير (ع) با تبريك فرا رسيدن دهه كرامت اظهار كرد :اين دهه يادآور لطيف‌ترين علائق و وفاي كم‌نظير يك خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوي برادر است.
حجت الاسلام رحمان يوسف پور با بيان اينكه دختر هم نعمت معنوي و هم روحي براي خانواده و جامعه است افزود : در روايت هاي متعددي به اين موضوع سفارش شده كه ميان فرزندان خود تفاوتي قائل نشويد كه اگر خواستند يكي را برتري كنيد دختر را مقدم بدانيد چرا كه روحي لطيف و ظريف دارد .
وي با تاكيد بر اينكه دختران بايد از زناني همچون فاطمه معصومه(س) الگوبرداري كنند به ايرنا گفت: انان مادران آينده هستند كه اگر درست پرورش يابند جامعه را به خوبي مي سازند.
حجت الاسلام يوسف پور خطاب به خانواده ها افزود: اگر دختران در محيط خانه از نظر روحي و عاطفي و محبت اشباع نشوند و شخصيت آنها محترم شمرده نشود براي رفع نيازهاي روحي خود،اين موارد را بيرون از خانه جست و جو مي كنند كه اين امر عواقب خطرناكي به دنبال خواهد داشت.
امام جماعت مسجد حضرت امير(ع) تصريح كرد: روايت هاي از امامان معصوم (ع) نقل شده است كه در باب زيارت حضرت معصومه (س) مي فرمايند 'هركسي ايشان را زيارت كند بهشت بر او فرض مي شود'.
وي با اشاره به جايگاه والاي زن و دختر در اسلام بر الگو گرفتن زنان جامعه امروز از زندگي ، سيره و رفتار بزرگاني چون حضرت معصومه (س) ، حضرت زهرا(س) و ديگر بانوان نمونه تاريخ اسلام براي داشتن زندگي بهتر و سالم تر تاكيد كرد.
اول ذي القعده مصادف با سوم مرداد ماه ، سالروز ولادت كريمه اهل بيت (ع) و روز دختر است.
دهه كرامت از سوم مردادماه همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه (س) آغاز مي شود و تا 13 مردادماه سالروز ميلاد حضرت رضا(ع) ادامه دارد.
1630*1641/ گزارش : مريم زبان دان - انتشار دهنده: خليل تنيده