تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰

تهران- ايرنا- رييس پنجمين كنگره ملي و دومين جشنواره خودمراقبتي با تاكيد بر اهميت خودمراقبتي گفت: بيش از 80 درصد بيماري هاي غيرواگير با خودمراقبتي قابل پيشگيري است.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگارعلمي ايرنا، عبدالرحمان رستميان در اولين روز اين كنگره با اشاره به روز جهاني خودمراقبتي (24 ژوئيه/2 مرداد) اظهار كرد: بيش از يك سوم سرطان ها و دو سوم معلوليت ها كه هزينه زيادي به نظام سلامت تحميل مي‌كند با خود مراقبتي اوليه (آموزش پيش از بيماري) قابل پيشگيري است.
وي به تاريخچه برگزاري اين كنگره اشاره كرد و ادامه داد: سه سال اول كنگره فقط آموزش به اساتيد دانشگاه ها و ارائه آموزش براي پيشگيري از بيماري بود و پس از سه سال تصميم گرفتيم خودمراقبتي ثانويه را نيز به آن اضافه كنيم تا اگر كسي به بيماري مبتلا شد بتواند از عوارض بيشتر جلوگيري كند.

* چالش هاي پيش روي خودمراقبتي
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران مهم ترين چالش را بيماري محور بودن برنامه هاي نظام سلامت برشمرد و گفت: ارتباط نداشتن با سازمان ها و نهادها و انجمن هاي مرتبط ديگر چالش اين حوزه است.
وي افزود: بايد مواد آموزشي به زبان ساده و درست توليد شود و در اختيار بيماران قرار بگيرند.
رستميان تاكيد كرد: اين مواد آموزشي بايد خلاصه اي از بيماري به فرد بيمار در 3 تا 5 صفحه ارائه دهند تا وي بعد از ترخيص از بيمارستان بتوانند از عوارض بعدي به دليل ناآگاهي جلوگيري كند.
نماينده دوره نهم مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: انجمن هاي تخصصي بايد وارد اين حوزه شوند و افرادي كه در نوشتن تخصص دارند اين جزوه ها را در 3 تا 7 صفحه به دقت، با اطلاعات روز، بر اساس مدارك و به زبان ساده بنويسند كه اگر اينطور نباشد آسيب هاي بيشتري وارد مي كند.

‌***اطلاعات بيماران دقيق نيست
وي در روز اول اين كنگره در بيمارستان امام خميني (ره) تصريح كرد: در صورتي كه فردي به بيماري مزمن‌ مبتلا مي شود بايد اطلاعات او بايد در سازماني ثبت شود تا سپس بتوانيم مواد آموزشي را اعم از سايت و جزوات به آگاهي او برسانيم.
رستميان با انتقاد از ثبت نشدن اطلاعات دقيق بيماري ها و مبتلايان گفت: شاخص هاي ما دقيق نيست.
وي در پايان به اهميت افزايش سواد سلامت اشاره كرد و افزود: در صورتي كه فردي به بيماري مزمن مبتلا شد و مجبور است تا پايان عمر با آن زندگي كند حتما بايد آگاهي هاي او را افزايش دهيم وگرنه هزينه هاي زيادي براي خود و نظام‌ سلامت خواهد داشت.
پنجمين كنگره ملي و دومين جشنواره خودمراقبتي و آموزش بيمار باومحورهاي ترويج سبك زندگي سالم، ارتقا سطح سواد سلامت، بهبود سلامت روان، برنامه هاي طرح تحول نظام سلامت، سطوح مختلف پيشگيري و مديريت بيماري ها، اخلاق حرفه اي و توانمند سازي خدمت دهندگان، نقش انجمن هاي علمي تخصصي، سازمان هاي غير دولتي و مردم نهاد، استفاده از فناوري هاي نوين، شبكه هاي اجتماعي و فضاي مجازي، وضعيت موجود منابع آموزش بيمار در كشور و استانداردها و راهكارهاي بهبود آن 4 تا 6 مرداد در مركز همايش هاي مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره) برپاست.
روز سوم به جشنواره خودمراقبتي و اموزش بيمار اختصاص دارد كه قرار است از بهترين تلاش هاي دانشگاه هاي علوم پزشكي در زمينه خودمراقبتي تجليل شود.
همچنين در اين كنگره از سايت آواي سلامت رونمايي شد كه مواد آموزشي از جمله كتاب، فيلم و اخبار سلامت را در اختيار همه مي گذارد.
علمي**9157**1440
خبرنگار: منصوره شوشتري** انتشار: گلشن