اهواز ـ ايرنا ـ مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان گفت: بازارچه صنايع دستي اهواز تا يك ماه آينده به بهره برداري مي رسد.

به گزارش ايرنا خسرو نشان چهارشنبه در بازديد بازارچه صنايع دستي اهواز و بناهاي تاريخي اين شهرستان اظهار كرد: اين بازارچه با 34 غرفه و 2 گالري نمايش در مساحت هزار و 700 متر بنا شده است.
وي اهداف ايجاد اين بازارچه را تقويت و حمايت از صنايع دستي بومي، ارتقاي كيفيت بازاريابي محصولات صنايع دستي و كمك به فروش و بازاريابي صنعتگران خواند و گفت: تاكنون عمليات عمراني بازارچه 92 درصد پيشرفت داشته و تا يك ماه آينده به بهره برداري مي‌رسد.
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان توضيح داد: پيش از اين طراحي داخلي اين بازارچه به صورت ديواره‌هاي كاهگلي بوده كه اكنون تغيير داده شده و طراحي جديد با كاربري‌هاي متفاوتي از جمله گالري نمايش، محل فروش، كارگاه‌هاي آموزشي و غيره را نيز در آن فراهم كرده‌ايم.
وي اظهار كرد: قرار است محوطه اين بازارچه به عنوان باغ موزه صنايع دستي سنتي و تاريخي خوزستان معرفي شود كه هنوز براي اين بخش اعتباري تخصيص داده نشده است.
نشان با بيان اينكه با كمك سرمايه گذار بخش خصوصي بازارچه هايي را نيز در شهرهاي ماهشهر و شوشتر ايجاد مي‌كنيم افزود:
عمليات ساخت بازارچه صنايع دستي اهواز از سال 93 با اختصاص اعتبار يك ميليارد و 200 ميليون تومان آغاز شد.

***مسجد حاج احمد عامري
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان پس از آن از حسينيه حاج احمد عامري در اهواز بازديد كرد. اين مسجد كه متعلق به دوره قاجار است در تاريخ 17 بهمن 89 به ثبت ملي رسيده است.
ناظر پروژه مرمتي اين بنا اظهار كرد: به خاطر نزديكي اين بنا با رودخانه رطوبت بالايي دارد كه به منظور جلوگيري از اثر تخريبي رطوبت بر بنا كارهاي حفاظتي انجام شده است.
كوثر هاشمي‌زاده افزود: به اين منظور الحاقاتي مانند انباري كه در بخشي از مسجد ساخته شده، به طور كامل برداشت شده است.
وي اظهار كرد: مرمت در اين بنا از سال 94 با اعتباري بالغ بر 250 ميليون تومان آغاز شده است و ساماندهي و بهسازي در اين بنا همچنان ادامه دارد.
مسجد عامري نخستين مسجد در اهواز است كه در محله عامري و نزديك بقعه علي بن مهزيار توسط فردي به نام شيخ نبهان عامري ساخته شده است.
اين مسجد داراي ستون هاي مربع شكل است كه بار وارده از طاق ها را به زمين منتقل مي كنند. سقف مسجد از بخشهاي برجسته بنا است به ويژه ستون هاي آن كه به زيبايي و استواري تمام بنا شده و با ريزه كاري‌هاي مناسبي در بدنه ديده مي شود. در بدنه طاق ها تزيينات آجر معلقي با اصالتي به چشم مي خورد. پلان مسجد به شيوه مساجد شبستانه صدر اسلام است و در آن اثري از گنبدخانه ديده نمي شود.

***دانشسراي مقدماتي دوره پهلوي
درائدامه اين برنامه از مدرسه دخترانه حجاب(دانشسراي مقدماتي در دوره پهلوي اول) بازديد شد. اين مدرسه كه متعلق به دوره پهلوي اول است در تاريخ 25 اسفند 1378 با شمارهٔ ثبت 2605 به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
ناظر اين پروژه توضيح داد: اين مدرسه در سال 1314 با كاربري دانشسراي مقدماتي شروع به كار كرد و در دوره بعد به عنوان مركز تربيت معلم استفاده شد.
وي افزود: مساحت مدرسه سه هزار و 900 متر مربع است و برداشتن سنگ هاي ازاره، برداشتن ديگر الحاقات، ساماندهي و بهسازي كلاس ها از جمله كارهاي مرمتي است كه در حال انجام است.
هاشمي زاده بيان كرد: براي مرمت اين بنا نيز 150 ميليون تومان اعتبار منظور شده كه فاز اول مرمت آن در 2 سال گذشته انجام و فاز دوم مرمت از يك ماه پيش آغاز شده است و شامل مرمت ستون ها ، ديوارها، كف و حذف الحاقات است.
در پايان نيز از دانشكده سه گوش اهواز بازديد شد. مساحت اين بنا آن چهار هزار متر مربع است.
به گفته مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان خوزستان بهترين كاربري كه ميتوان براي اين دانشكده انجام داد تبديل آن به موزه علم و فناوري است زيرا در صورت بهره برداري نشدن از اين بنا، احتمال آسيب ديدن آن بيشتر مي شود.
7164/6002
خبرنگار: عاطفه جوادي**انتشار دهنده : كبري آقازري