مشهد- ایرنا- معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری گفت: از سوی دولت سالانه 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات به منظور توسعه شركتهای دانش بنیان در نظر گرفته شده است.

علی وطنی روز پنجشنبه در حاشیه همایش آینده انرژیهای تجدیدپذیر در دانشگاه فردوسی مشهد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تسهیلات برای شركتهای دانش بنیان در اختیار صندوق نوآوری و شكوفایی قرار دارد كه با كارمزد چهار تا 11 درصد ارائه می شود.
وی ادامه داد: صندوق توسعه ملی تسهیلات ارزی مناسبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در خصوص توسعه فناوریها در نظر گرفته است.

* اجرای سند توسعه انرژیهای تجدیدپذیر در خراسان رضوی
معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری همچنین گفت: هر كشوری برای اجرای برنامه های توسعه نیاز مبرم به انرژی دارد و در این زمینه استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر نقش بسیار مهمی ایفا می كنند.
وی افزود: با اینكه در زمینه انرژی فسیلی دارای منابع غنی هستیم ولی این منابع تمام شدنی است. این منابع علاوه بر اینكه دارای مشكلات زیست محیطی هستند ممكن است استفاده از آنها در تابستان و زمستان دچار مشكل شود.
وطنی ادامه داد: بر این اساس باید در خصوص انرژیهای بادی و خورشیدی از تجربه كشورهای دانش بنیان بطور نسبی استفاده كرد. لذا یكی از ستادهای مبتنی بر نقشه جامع علمی كشور در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیگیر بحث انرژیهای تجدیدپذیر است.
وی گفت: در همین چارچوب قرار است بطور آزمایشی سند توسعه انرژیهای تجدیدپذیر در خراسان رضوی اجرایی شود. این استان به دلیل استقرار شركت برق منطقه ای، آستان قدس رضوی و دانشگاه فردوسی ظرفیت بسیار مناسبی در اختیار دارد تا گام ارزشمندی در خصوص كمك به محیط زیست بردارد.
معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری افزود: دولت از بخش خصوصی و شركتهای دانش بنیان فعال در این زمینه حمایت می كند و تسهیلات مناسبی را برای آنها در نظر گرفته است.

* شركتهای دانش بنیان و خشكسالی
وی ادامه داد: باید در خصوص جلوگیری از خسارات پدیده خشكسالی و كم آبی نیز از شركتهای دانش بنیان حمایت شود. در این زمینه معاونت فناوری ریاست جمهوری برنامه ای را برای اكتشاف از آبهای ژرف در نظر گرفته است.
وطنی گفت: در موضوع خشك شدن دریاچه های ارومیه و نمك قم بحث مقابله با ریزگردها بسیار مهم و اساسی است. در این زمینه هم شركتهای دانش بنیان نقش بسیار مهمی ایفا می كنند كه دولت با ارائه تسهیلات از آنها حمایت می كند.
همایش آینده انرژیهای تجدید پذیر با محوریت بررسی چالشها و راهكارهای رفع موانع توسعه انرژیهای تجدید پذیر در بخش نیروگاهی و خانگی، ارائه توانمندیهای شركتهای داخلی و شناسایی موانع توسعه آنها، آگاهی بخشی فرصتهای سرمایه گذاری در این حوزه و آشنایی با تجارب موفق توسعه انرژیهای تجدید پذیر در دنیا با حضور اساتید دانشگاه و دانشجویان دانشگاه فردوسی برگزار شد.
خبرنگار: توحید آرش نیا **انتشار: حسین كریم زاده
7498/1858