مشهد- ايرنا- در چارچوب دهه كرامت، پنجم ذي القعده 'روز تجليل از بقاع متبركه و امامزادگان' نامگذاري شده است. در اين مناسب از جايگاه 254 امامزاده اي كه چون ستاره در نزديكي بارگاه هشتمين خورشيد آسمان امامت و ولايت حضرت ثامن الحجج علي بن موسي الرضا(ع) مي درخشند ياد و تجليل مي شود.

معاون فرهنگي اداره كل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي روز شنبه در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت:
رهبر فرزانه انقلاب اسلامي تكليف كرده اند بقاع متبركه به قطب فرهنگي در كشور تبديل شوند لذا با توجه به همجواري بقاع متبركه خراسان رضوي با بارگاه منور امام رضا(ع) در سالهاي اخير اتفاقات خوبي براي توسعه خدمات رفاهي و فرهنگي به زائران در بقاع متبركه افتاده است.
حجت الاسلام جمال ايزدي افزود: برنامه ريزي فرهنگي در بقاع متبركه استان بگونه اي انجام شده كه پاسخگوي نياز زائران داخلي و خارجي در هر سن و سالي باشد. از جمله آنها برپايي خيمه هاي معرفت، غرفه هاي كودك و نوجوان، غرفه پاسخگويي به سئوالات ديني و شرعي، غرفه عرضه محصولات فرهنگي، غرفه عفاف و حجاب، غرفه پخش فيلم و برگزاري برنامه هاي عمومي و مناسبتي است.
وي ادامه داد: با توجه به فرمايشات رهبر معظم انقلاب براي ارائه خدمات بهتر به زائران 'طرح جامع ميقات الرضا' برنامه ريزي شد تا در بقاع متبركه امامزادگان 6 استان كه به نوعي با مشهد مقدس ارتباط دارند اجرا شود. در اين راستا طرح ميقات الرضا براي 30 بقعه متبركه امامزادگان در خراسان رضوي تعريف و اجرا شد كه در برخي از آنها خدمات به صورت شبانه روزي ارائه مي شود.
معاون اداره كل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي گفت: به مناسب پنجم ذي القعده و سالروز تجليل از بقاع متبركه و امامزادگان برگزاري 25 همايش تجليل در تمام شهرستانهاي داراي بقعه و دو همايش شاخص استاني از شب گذشته آغاز شده و تا پايان امروز ادامه دارد كه در آنها ضمن بهره گيري از حضور مسئولان، از خادمان برتر بقاع و خيرين تجليل مي شود.
معاون حقوقي و ثبتي اداره كل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: 254 بقعه متبركه امامزادگان در اين استان وجود دارد كه در بين آنها 130 بقعه متبركه نسبت به ساير بقاع جذب زائر بيشتري دارند.
مرتضي حقيقي افزود: برخي از بقاع متبركه ماننده بقعه امامزاده يحيي در ميامي واقع در بخش رضويه شهرستان مشهد؛ بقاع سيد ناصر و سيد ياسر در طرقبه، بقعه گنبد خشتي در مشهد و بقعه قدمگاه رضوي در نيشابور از جمله بقاع متبركه در خراسان رضوي به شمار مي روند كه علاوه بر زائران ايراني پذيراي زائران شيعيان از حوزه خليج فارس و كشورهاي همجوار هستند.
وي ادامه داد: در بقاع متبركه امامزادگان خراسان رضوي از محل نذورات مردم و كمكهاي خيران امكانات رفاهي و زيرساختهاي لازم براي زيارت و پذيرايي زائران فراهم شده بطوري كه زائرسرا براي اقامت زائران در 15 بقعه متبركه برخي شهرستانهاي شاخص استان ايجاد شده است.
او گفت: با توجه به افزايش حضور زائران در بقاع متبركه و ارتقا اقبال عمومي نسبت به زيارت امامزادگان امسال از محل اعتبارات دولتي و كمكهاي خيران پروژه عمراني شامل ساخت شبستان، تربت خانه، صحن، زائرسرا، سرويس بهداشتي در 84 بقعه متبركه با اعتبار 130 ميليارد ريال در دست اجرا است.
وي افزود: با توجه به حجم زائراني كه روز به روز بر تعدادشان در بقاع متبركه استان افزايش مي يابد ضروري است اعتبارات بيشتري براي توسعه كمي و كيفي طرحهاي فرهنگي و عمراني در آنها اختصاص يابد.
خبرنگار: ميترا عبداللهي **انتشار: حسين كريم زاده
7489/1858