تهران-ايرنا- دومين جشنواره آواها و نواهاي رضوي با معرفي برگزيدگان و تجليل از پيشكسوتان اين حوزه عصر شنبه در تالار وحدت به كار خود پايان داد.

به گزارش ايرنا، دومين جشنواره رضوي از بخش هاي اصلي پانزدهمين جشنواره بين المللي امام رضا(ع) است كه به ميزباني اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران برگزار شد.
آواها و نواهاي رضوي با موضوع امام رضا (ع) در غالب موسيقي نواحي، ملل و رديف دستگاهي برگزار و 25 گروه داخلي و خارجي در بخش هاي رقابتي و غير رقابتي به مرحله نهايي راه يافتند.
در مرحله نهايي اين جشنواره شش شهرستان استان تهران( قدس، قرچك، دماوند، اسلامشهر، پاكدشت، رباط كريم) ميزبان اجراهاي آواها و نواهاي رضوي بودند.
هيات داوران اين دوره از جشنواره را دكتر حميد عسگري ، دكتر تقي ضرابي ، احمد صدري ، حسام الدين سراج، ابوالفضل صادقي نژاد و حسين دي پير برعهده داشتند.
سيد هادي حسيني معاون امور استانها و مجلس وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين آيين خاطر نشان كرد: ايرانيان وجود امام رضا(ع) را قدر دانسته و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در تمام كشور جشنواره رضوي را برگزار مي كند.
وي امام رضا(ع) را حلقه وصل ايرانيان و همه مردم دنيا عنوان كرد.
همچنين برزين ضرغامي مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران در اين آيين افزود: يكي از نشانه هاي وجود برخي اقوام و مولفه هاي وجودي آنان بحث موسيقي بوده است.
وي گفت: همه اقوام داراي گنجينه قوي از آواها و نواها هستند و آثار ارزشمندي به يادگار گذاشتند.
ضرغامي با بيان اينكه جشنواره رضوي در آغاز راه است، گفت: جشنواره آوا ها و نواهاي رضوي به اين اميد راه اندازي شد كه آثار ريشه دار در اقوام و نواحي مختلف ايران اسلامي را شناسايي كند.

*معرفي برگزيدگان دومين جشنواره آواها و نوا هاي رضوي
بر اساس اين گزارش، هيات داوران در بخش رقابتي در رشته كر و آكاپلا پنج اثر 'منظومه' از استان قم، 'خورشيد هشتم' از شهر مشهد مقدس، 'امام رضا(ع)' از شهر كرمان، 'تمنا' از تهران، 'گوهر خراسان' از شهر تهران را برگزيدند.
همچنين در بخش نواهاي رضوي گروه هاي 'قاصدك' از تهران، 'كرامت' از اصفهان و 'چكاوك' از شهر دزفول برگزيده شدند.
در بخش نوا هاي آييني (پاپ) گروه هاي 'پناهم بده' از تهران،'غريب آشنا' از مشهد مقدس،'حضرت جان' از دليجان و 'عشق' از شهر شيراز به عنوان برگزيده معرفي شدند.
در بخش رقابتي نماهنگ نيز نماهنگ اثر 'ملك رضا (ع) ' اثر گروه نماهنگ 'هوربانگ' برگزيده شد.
هيات داوران دومين جشنواره آواها و نواهاي رضوي در بخش غير رقابتي آواها و نواهاي غير بومي ايران(نواحي) گروه هاي 'گلپوران' از سراوان، 'ميسان' از اهواز، 'آواي چنگ' از منوجان كرمان، 'نداي جام' از تربت جام، 'عاشيقلارميشو ' از شبستر آذربايجان شرقي، 'جولان' از شيروان، 'سحري' از كوهدشت لرستان، 'وانو' از كوهدشت لرستان، 'سيف الدين' از ساري و 'آما' از روانسر را برگزيدند.
همچنين در اين جشنواره از حاج احمد اقوام شكوهي به عنوان كهنسال ترين نقاره نواز آستان قدس رضوي، استاد قاسم رفعتي در بخش مناجات خواني و استاد حسام الدين سراج تجليل شد.
حسام الدين سراج خواننده نيز با بيان خاطراتي درباره ساخت آثار با موضوع امام رضا(ع) آرزوي شفا براي استاد شجريان كرد و گفت: مرحوم استاد صبحدل نقش مهمي در پرورش استعداد موسيقي كشور داشتند و جا دارد در اين جشنواره از ايشان ياد شود.
استاد احمد صدري زاده دبير علمي جشنواره نيز خاطر نشان كرد: جشنواره مجرايي براي گردآوري موسيقي با موضوع امام رضا(ع) بود.
وي با اشاره به ويژگي اين جشنواره گفت: افزودن موسيقي كلاسيك (كر و آكاپلا)، رديف دستگاهي از ويژگي ها بود.
وي ابراز اميدواري كرد: سال آينده اين جشنواره بين المللي برگزار شود.
در بخش ملل نيز از گروه كشور تركيه، افغانستان و آذربايجان تجليل شد.
خبرنگار: معصومه آقا اميني - انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7244//1348