تهران - ایرنا - قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: رویكرد سه گانه منشور توسعه فرهنگ قرآنی شامل هماهنگ سازی، فرهنگ سازی و نظام سازی است و تاكنون به سوی این سه افق بزرگ حركت كرده ایم.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، حجت الاسلام حمید محمدی روز یكشنبه در همایش تخصصی بررسی مسائل اساسی فراروی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی در مجتمع فرهنگی شهید باهنر گفت: تاكنون جلسات متعددی را در قالب كمیسیون های سه گانه (آموزش عمومی، پژوهش و آموزش عالی و تبلیغ و ترویج قرآنی) برگزار كرده ایم.
وی افزود: طرح پایش دستگاه های قرآنی كشور را در سه دوره برگزار كردیم و محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سال گذشته طی حكمی حجت الاسلام سعید بهمنی را به عنوان مسئول پایش معرفی كردند.
رئیس هیات پایش و عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در این همایش گفت: هیات پایش از دی ماه 94 آغاز به كار كرد و در یك سال و نیم اخیر به پایش كمیسیون های سه گانه و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی پرداخته ایم.
بهمنی افزود: مطالعات اثربخشی یا پیامدسنجی وظیفه این پایش نیست. چون چنین مطالعاتی كار یك نهاد ستادی همچون پایش نیست.
حجت الاسلام سعید بهمنی اضافه كرد: در شان این هیات نبود كه وارد كارهای پژوهشی شود و لذا به حداقل هایی اكتفا كردیم و شاخص هایی بر اساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی استخراج كردیم.
وی فعالیت های هیات پایش را به درمانگری پزشكان تشبیه كرد و گفت: اساس تشكیل جلسه امروز در همین راستاست و اگر چه می توانستیم نتایج پایش را به سطح شورا ببریم ولی تشخیص دادیم تا با كارشناسان حوزه قرآنی صحبت كنیم و راه حل ها را از زبان آنان بشنویم.
بهمنی افزود: برای نزدیك كردن نتایج پایش به درمانگری جلساتی را نخبگان قرآنی برگزار می كنیم و نتایج آن را به رئیسان كمیسیون های سه گانه ارائه خواهیم كرد.
وی: هیات پایش با وزیران و رئیسان كمیسیون ها جلساتی را برگزار خواهد كرد و سپس گزارش های پایش را به شورای ارائه می دهیم تا درباره ادامه اجرایی كردن منشور توسعه فرهنگ قرآنی نظر دهند.
این مقام مسئول افزود: درصورت موفقیت اجرای این الگو، می توان ظرفیت های موجود را بهسازی كرد و برگزاری این همایش در فواصل منطقی به نوعی مجمع مشورتی محسوب خواهد شد.
وی همگرایی واقعی همراه با مطالعه عمیق و كار مجاهدانه را نیاز امروز دانست و گفت: كارهای قرآنی بسیاری بر زمین مانده و چشمان بسیاری از تشنگان فرهنگ قرآنی نظاره گر عملكرد ما در این زمینه است.
همایش تخصصی بررسی مسائل اساسی فراروی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی به منظور استفاده از نظرات نخبگان، كارشناسان و صاحبنظران قرآنی با سه نشست تخصصی به كار خود ادامه می دهد.
برنامه های این همایش در قالب نشست تخصصی بررسی مسائل اساسی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه آموزش عمومی قرآن، میزگرد تخصصی بررسی مسائل اساسی تأمین اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و همچنین نشست تخصصی بررسی مسائل اساسی تأمین اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه تبلیغ و ­ترویج قرآنی تا ظهر امروز ادامه دارد.
در مراسم بعداز ظهر نیز نتایج نشست ها ارائه می شود و ضمن قرائت بیانیه همایش از جدیدترین منشورهای دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی رونمایی خواهد شد.
فراهنگ ** 1003 ** خبرنگار: محمدرضا جعفرملك * انتشار: امید غیاثوند