اراك - ايرنا - معاون بازرگاني شركت غله و خدمات بازرگاني استان مركزي گفت: ذخيره محصول گندم اين استان امسال نسبت به سال 92 حدود سه برابر افزايش يافته است.

غلامرضا ملكي روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: هم اكنون 400 هزار تن ذخيره گندم در سيلوهاي استان مركزي وجود دارد كه اين رقم در پايان فصل برداشت گندم در سال 92 حدود 140 هزار تن بوده است.
وي با يادآوري وجود برخي نگراني هاي قبل از فصل برداشت گندم در سال 92 براي تامين گندم مورد نياز استان ادامه داد: با توجه به مصرف سالانه 150 هزار تني گندم در اين استان هم اينك مصرف سه سال گندم استان در سيلوها ذخيره سازي شده است.
معاون بازرگاني شركت غله و خدمات بازرگاني استان مركزي خاطر نشان كرد: افزايش قيمت خريد تضميني گندم متناسب با مشقت كشاورزان از هشت هزار ريال از سال 92 به 13 هزار ريال در سالجاري، اعلام به موقع قيمت هاي خريد تضميني گندم در شهريور ماه و پرداخت يارانه براي حمايت از كشاورزان توسط دولت از مهمترين عوامل افزايش توليد در اين مدت بوده است.
ملكي گفت: هم اينك 650 هزار تن ظرفيت سيلوي استاندار ذخيره سازي گندم توسط بخش خصوصي و با هدايت دولت در اين استان ايجاد شده است كه با توجه به وجود ظرفيت 250 هزار تني سيلوها در سال 92، اين ظرفيت حدود سه برابر افزايش يافته است.
وي ادامه داد: هر ساله واردات گندم از ساير استان ها به استان مركزي انجام مي شود در صورتي كه سال 92 اين واردات به منظور تامين كمي گندم مورد نياز استان انجام مي شد و هم اينك اين واردات به دليل اقليم اين استان به صورت كيفي و افزايش هرچه بيشتر كيفيت نان توليدي نانوايي ها انجام مي شود.
معاون بازرگاني شركت غله و خدمات بازرگاني استان مركزي افزود: از نظر كميت مشكل گندم در استان وجود ندارد و نياز است توسط كشاورزان و سازمان ها سياست هايي براي كيفي سازي هرچه بيشتر توليد گندم در استان اتخاذ و از هدر رفت منابع و هزينه ها جلوگيري شود.
ملكي ثابت ماندن قيمت نان در چند سال اخير را از جمله مشكلات نانوايي ها عنوان كرد و گفت: اين مهم مشكلاتي را براي اين قشر به همراه داشته است.
وي با يادآوري خريد 160 هزار تن گندم در سالجاري افزود: تا كنون 70 درصد خريد تضميني گندم در استان مركزي انجام شده است و پيش بيني مي شود تا پايان فصل برداشت 250 هزار تن گندم از كشاورزان استان خريداري شود.
معاون بازرگاني شركت غله و خدمات بازرگاني استان مركزي خاطر نشان كرد: تا كنون 160 ميليارد ريال بهاي گندم خريداري شده از كشاورزان پرداخت و تلاش شده است اين پرداخت ها به صورت درصدي انجام شود تا كشاورزان بيشتري از اين مبالغ بهره مند شوند.
استان مركزي سالانه 150 هزار تن گندم در بخش آرد و نان مصرف مي كند.
اين استان با وجود صنعتي بودن جزء 10 استان نخست كشور در بخش كشاورزي است كه 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در اين حوزه فعال هستند.
1955/3075/خبرنگار:مهدي عظيمي*** انتشاردهنده: حسين مهدي زاده