پكن - ایرنا - مراسم رژه نیروهای مسلح چین روز یكشنبه و به مناسبت گرامیداشت نودمین سالگرد تاسیس ارتش آزادیبخش خلق در منطقه مغولستان داخلی این كشور برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم كه برای نخستین بار در پایگاه آموزشی «جو‎ره ‎هه» برگزار می شد، «شی جین‎پینگ» دبیركل كمیته مركزی حزب كمونیست، رییس جمهوری و رییس كمیته مركزی نظامی چین از نظامیان شركت كننده سان دید.
پایگاه آموزشی «جو‎ره ‎هه» واقع در دشت‎های پهناور مغولستان داخلی چین بیش از هزار كیلومتر مربع مساحت دارد و یكی از بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آموزشی در آسیا به‎ شمار می‌رود.
بیش از 10 هزار نفر از سربازان و افسران، 129 فروند از انواع هواپیماهای ترابری و جنگنده های پیشرفته، انواع موشك های با برد مختلف، 571 دستگاه از تجهیزات نظامی دیگر در این رژه شركت كردند كه 40 درصد از این تجهیزات برای نخستین بار به نمایش در می‎آمد.
همچنین 9 گروهان شامل محافظان پرچم، گروهان نشان نمادین، نیروی زمینی، مخابرات، نیروی ویژه، پدافند هوایی و ضد موشكی، نیروی دریایی، نیروی هوایی، تامین، مبارزه با تروریسم و حافظ ثبات و مبارزه راهبردی در این رژه شركت داشتند.
در این مراسم كه شبكه تلویزیون مركزی چین و رادیو بین المللی این كشور آن را به صورت مستقیم پخش می كردند، «شی جین‎پینگ» رییس جمهوری خلق چین در سخنان كوتاهی از دستاوردهای نظامی كشورش تقدیر كرد.
او گفت كه چین در طول 90 سال، قدرت خوبی در عرصه نظامی بدست آورده و ارتش این كشور از پیشرفت های قابل توجهی برخوردار شده است.
فرمانده كل قوای چین با تاكید بر حفظ امنیت كشور تصریح كرد كه چین خواستار صلح و ثبات در همه نقاط دنیا است.
او تصریح كرد كه دفاع ملی عرصه ای است كه باید مورد حراست جدی قرار گیرد و نیروهای مسلح در بهترین شرایط از لحاظ قدرتمندی قرار داشته باشند.
او گفت كه ارتش چین اطمینان و توانایی كامل دارد كه هر دشمن متجاوزی را شكست داده و از حق حاكمیت، امنیت و منافع توسعه كشور حفاظت كرده و برای تحقق صلح جهان خدمات بیشتر انجام دهد.
«شی» همچنین قبل از شروع مراسم در حالی كه لباس نظامی بر تن داشت با بیان این جمله كه «سلام همراهان، شما سخت در حال تلاش هستید» از فعالیت های صورت گرفته توسط متخصصان و نیروهای نظامی كشورش در عرصه نظامی تقدیر كرد.
گفتنی است، اولین روز از ماه اگوست، روز گرامیداشت نودمین سالگرد تاسیس ارتش آزادیبخش چین است و این برای نخستین بار است كه رژه‌ ای پس از اجرای اصلاحات همه جانبه نظامی و دفاعی به همین مناسبت در چین برگزار می شود.
رئیس جمهوری خلق چین پیشتر در سخنانی از كوچك شدن ارتش، تقویت قوای نظامی و فنی و چالاك شدن آن خبر داده بود.
او تاكید كرده بود كه ارتش چین باید از لحاظ ساختاری؛ مدرن شدن، دستیابی به فناوری های نوین اطلاع رسانی و در همه زمینه های لازم خود را اصلاح كند.
چین به عنوان دارنده بزرگترین ارتش دنیا قصد كاهش 300 هزار نیروی نظامی ارتش و رساندن آن به مرز 2 میلیون نفر را دارد.
بودجه نظامی چین در سال 2017 میلادی 7 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به 1.04 تریلیون یوان (حدود 152 میلیارد دلار) رسید.
آساق**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی