به گزارش ایرنا، روابط عمومی ذوب آهن روز یكشنبه به نقل از احسان دشتیانه اعلام كرد: بر اساس توافق انجام شده، ذوب آهن اصفهان تا پایان سالجاری 40 هزار تُن ریل به راه آهن و 40 هزار تُن ریل به شركت ساخت و توسعه زیربنایی تحویل می دهد.
وی دلیل تأخیر در تحویل ریل به راه آهن را كه قرار بود تا پایان سال گذشته انجام شود، وجود پاره ای مشكلات در قرارداد و ضمانت نامهها اعلام كرد.
وی افزود: قرارداد ذوب آهن با شركت راه آهن برای تولید ریل بصورت ارزی بود كه آن را به ریالی تبدیل كردیم.
معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن تصریح كرد: همچنین در ضمانت نامهها مشكل هایی وجود دارد كه برای برطرف شدن آنها به زمان نیاز داریم.
دشتیانه با اشاره به اینكه مسئولان شركت توسعه زیرساخت و راه آهن، امكان واردات از طریق فاینانس و عدم توانایي در پرداخت نقدی و ارائه اوراق بجای بودجه نقد را مشكل اصلی خرید ریل از ذوب آهن اعلام كرده اند، گفت: برای برطرف شدن مشكل نقدی تامین ریل ملی، نیاز است دولت در قراردادهای بعدی، بودجه نقدی برای وزارت راه در نظر بگیرد تا خرید ریل ها بصورت نقدی انجام شود.
وی تصریح كرد: ذوب آهن در حال حاضر برای گشایش فاینانس داخلی با مشكل های متعددی روبرو است .
معاون ذوب آهن اصفهان با بیان اینكه این شركت سرمایه گذاری سنگینی برای پروژه تولید ریل انجام داده است، گفت: كارشناسان راه آهن و سایر شركت های داخلی مصرف كننده، خطوط نورد ریل و آزمایشگاه های این شركت را كه بر اساس استانداردهای روز دنیا و فناوری های كشور آلمان تاسیس شده اند، مورد ارزیابی قرار داده و كیفیت ریل ملی تولید شده در این شركت را تایید كرده اند.
وی با اشاره به اینكه روند تولید ریل ملی در ماه جاری با حضور بازرسان شركت راه آهن در ذوبآهن از سرگرفته می شود، افزود: پیش از این، ذوب آهن اصفهان بصورت آزمایشی سه هزار تُن ریل برای مصارف داخلی خود تولید كرده است.
دشتیانه گفت: تولید ریل 46E2 یا U33 هم اكنون بطور كامل در این شركت، عملیاتی شده و آماده تولید انبوه است.
وی ادعای جذابیت بیشتر تولید تیرآهن بال پهن نسبت به ریل برای این شركت را رد كرد و گفت: نورد٦٥٠ ذوب آهن از توانایي تولید٤٠٠ هزار تُن ریل و انواع تیرآهن بال پهن و بال نیم پهن در سایزهای مختلف برخوردار است.
معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اضافه كرد: همچنین مصارف مربوط به تیرآهن های سنگین، محدود و اصلاُ امكان تولید صرف این كالا در نورد٦٥٠ بدلیل محدودیت بازار وجود ندارد در نتیجه این تحلیل كه بر اثر جذابیت تولید تیرآهن، ذوب آهن اقدام به تولید ریل نمی كند، اطلاعاتی نادرست برای توجیه وارادت است.
اولین قرارداد فروش ریل ملی(27 مهر 95) با حضور مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیر عامل ذوب آهن اصفهان برای تحویل 40 هزار تن ریل u33 امضا شد.
قرارداد راه اندازی خط تولید ریل ملی در تیر سال 1393 با حضور وزیران تعاون، كار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی در ذوب آهن اصفهان به امضاء رسید.
واحد تولید ریل ملی با مشخصه فنی(UIC60) بعنوان بزرگترین واحد تولید ریل آهن در خاورمیانه 13 آبان سال 1395 با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
برای اجرای طرح تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان 28.2 میلیون یورو اعتبار ارزی و 573 میلیارد ریال اعتبار ریالی هزینه شده است.
این واحد تولیدی با ظرفیت اسمی 400 هزار تُن ریل طبق استانداردهای اروپایی احداث و به بهره برداری رسیده است.
شركت ذوب آهن با ظرفیت تولید 2.8 میلیون تن انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی در 45 كیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.
2093 / 6027** خبرنگار: اصغر دواتگر* انتشار: شكراللهی
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۶
اصفهان - ایرنا - معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان از تحویل 80 هزار تُن ریل ملی به وزارت راه و شهرسازی تا پایان امسال خبر داد.