پكن - ایرنا - بارش شدید باران و سیل گسترده در استان «شانشی» در شمال غرب چین باعث مرگ 10 نفر و مفقود شدن تعدادی از مردم این منطقه شد.

به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام منابع محلی، بارش شدید باران كه بر اثر توفان سهمگین «یولین» از روز شنبه گذشته در نواحی شمال غربی چین آغاز شده همچنان ادامه دارد و خسارات زیادی ببار آورده است.
وزش این توفان و بارندگی های سیل آسا در حالی صورت می گیرد كه مسوولان امداد و نجات چین هفته گذشته شمار تلفات انسانی ناشی از سیل در این كشور را بالغ بر 80 نفر و شمار مفقودان را حدود 100 نفر اعلام كرده بودند.
توفان «یولین» همچنین باعث شده تا سیل نواحی مختلف این كشور را فرا گرفته و صدها تن از مردم به نواحی امن منتقل شوند.
مركز فرماندهی و نظارت بر كنترل سیل استان «شانشی» بر اساس گزارش روز دوشنبه رسانه های چین از جمله «چاینا ارگ» اعلام كرد كه به دلیل این حادثه بیش از 71 هزار نفر مجبور به ترك محل زندگیشان شده اند.
این حادثه طبیعی همچنین باعث قطع آب و برق و خطوط ارتباطی شده و بخش های قابل توجهی از زیرساخت های شهری بویژه در شهر «زی ژون» تخریب شده است.
مسئولان محلی اعلام كرده اند كه توفان و سیل اخیر به طور مستقیم حدود 250 میلیون دلار زیان اقتصادی به استان «شانشی» وارد كرده است.
مركز فرماندهی كنترل توفان در منطقه «یولین» نیز اعلام كرد كه برای رفاه حال مردم مصیب دیده، تعداد قابل توجهی بطری آب، مواد غذایی و بهداشتی در منطقه توزیع شده است.
گزارش ها حاكیست كه بر اثر جریان سیلاب گسترده، ضخامت گل و لای كه تاسیسات و منازل مردم را پوشانده، به بیش از یك متر می رسد و هم اكنون 5 هزار بیل مكانیكی در منطقه مشغول به فعالیت هستند و 30 هزار كیسه پلاستیكی و 15 ژنراتور برق توزیع شده است.
توفان و سیل اخیر در چین همچنین باعث لغو پرواز هواپیماها و برنامه حركت 190 قطار شده است.
مسئولان ستاد حوادث غیرمترقبه و مركز فرماندهی امداد و نجات چین همچنین برای استانهای شانشی، هنان و شاندونگ در خصوص طغیان رودخانه ها هشدار داده اند و اولین فوران سیل در رودخانه یانگ تسه (رود زرد) كه دومین رود طویل این كشور محسوب می شود، روز پنجشنبه گذشته مشاهده شد.
دولت چین از اوایل شروع فصل بارندگی های موسمی در این كشور با صدور اطلاعیه های جداگانه نسبت به وقوع سیل و بروز حوادث غیرمترقبه هشدار داده بود.
مردم نواحی جنوبی و شمالی چین همه ساله به دلیل نزدیكی به آبهای آزاد، در ماه های مه، ژوئن و ژوئیه (اردیبهشت تا مرداد) تجربه باران های سیل آسا و سیلاب را همراه با خسارات جانی و مالی تجربه می كنند.
شدیدترین بلایای طبیعی چند دهه گذشته بر اثر جاری شدن سیل در نواحی جنوبی چین، مربوط به سال 1998 میلادی است كه نزدیك به چهار هزار نفر كشته شدند.
آساق**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی