همدان - ایرنا - رئیس پلیس راه استان همدان اظهار كرد: بر اثر واژگونی یك دستگاه خودروی سواری پژو 405 در جاده نهاوند یك كودك 2 ساله جان باخت و مادر این كودك نیز به شدت مصدوم شد.

سرهنگ رضا عزیزی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان كرد: یك دستگاه خودروی پژو 405 با سه سرنشین ساعت 15 روز گذشته (یكشنبه) در انتهای حوزه استحفاظی شهرستان نهاوند واژگون شد.
وی اضافه كرد: طبق بررسی كارشناس سوانح پلیس راه، خستگی و خواب آلودگی راننده جوان عامل واژگونی سواری پژو بوده است.
وی افزود: در این سانحه رانندگی همسر و فرزند 2 ساله راننده پژو از كمربند استفاده نكرده بودند و هنگام بروز سانحه از شیشه به بیرون پرتاب می شوند.
رئیس پلیس راه استان همدان گفت: خودروی پژو هنگام غلتیدن، بر روی زن و كودك 2 ساله سقوط كرده كه منجر به مرگ كودك و مصدومیت شدید مادر جوان می شود.
سرهنگ عزیزی بیان كرد: درصد بالایی از سرنشینان وسایل نقلیه از كمر بند ایمنی استفاده نمی كنند در حالیكه نصب كمربند بر روی خودرو جنبه تزئینی ندارد.
وی افزود: شماری از افراد به خاطر ترس از جریمه پلیس كمربند ایمنی می بندند در حالیكه اصرار پلیس بر استفاده از كمر بند ایمنی برای حفظ جان افراد است.
رئیس پلیس راه استان همدان اظهار كرد: روز گذشته چهار مورد واژگونی در جاده های برون شهری این استان رخ داد كه در سه سانحه به علت بستن كمربند ایمنی سرنشینان به طور سطحی مصدوم شدند ولی در سانحه یاد شده یك نفر جان باخت.
وی افزود: مجهز بودن خودرو به صندلی كودك برای رانندگانی كه دارای كودك خردسال هستند امری الزامی است ولی این موضوع به ندرت رعایت می شود.
اوایل هفته جاری نوجوان 15 ساله بدون اجازه والدین اقدام به رانندگی با خودروی پراید و سوار كردن پسر عمومی چهار ساله خود كرده بود كه به علت نداشتن مهارت در كنترل وسیله نقلیه، خودرو واژگون و كودك چهارساله جان خود را از دست می دهد.
آمار واژگونی خودرو در جاده های برون شهری این استان 11 درصد بالاتر از میانگین كشوری است؛ با وجود اینكه نرخ متوسط واژگونی در كشور 38 درصد گزارش شده ولی این آمار در استان همدان 49 درصد ثبت شده است.
سال گذشته 737 فقره از سوانح جاده ای جرحی و فوتی این استان واژگونی بوده كه نسبت به سال 94 آمار واژگونی ها سه درصد افزایش داشته است.
طبق آمار منتشره از سوی پزشكی قانونی ؛ 114 نفر بهار امسال در سوانح رانندگی این استان جان باختند كه 86 تن از جانباختگان مرد و 28 نفر نیز زن بوده اند.
73 نفر در جاده‌های برون‌شهری، 14نفر در درون شهری، 11 نفر در معابر خاكی و روستایی و 16 نفر در سایر محدوده‌ها جان خود را از دست داده اند.
7526/2087
خبرنگار: علیرضا جهانگیری**انتشاردهنده: زهرا پیرنیا