تهران- ایرنا- من حمید «معتاد» . خدارو شكرمی كنم كه امروزهم پاكم و ازخدا می خواهم به من كمك كند تا از پاكی ام مراقبت كنم.این گفته های یك فرد معتاد رها یافته از چنگال اعتیاد است.فردی كه سالها بدون لذت بردن اززندگی، جوانی خود را در هپروت و بی خبری از لذت های زیبایی زندگی سپری كرده است و در ناامیدی مطلق به زندگی بازگشته است.

حمید 20 سال از بهترین دوران زندگی اش را در تلاطم گرداب اعتیاد گرفتار بوده است و اینك 12 سال است كه پاك ازمصرف و وسوسه های مواد مخدر است.
حمید با همت، تلاش، خواست خداوند متعال و نیز كمك انجمن NA كه مشكل از گروهی از معتادان بهبود یافته است، توانسته به مسیر زندگی سالم و عاری از مواد مخدر بازگردد.
او اینك صاحب خانواده و یك فرزند است و شغلی مناسب دارد و به عنوان مشاور راهنما به همدردان خود خالصانه و صادقانه كمك می كند.
او اكنون با شركت مداوم در جلسات انجمن معتادان گمنام و كمك به همدردانش با خدمت كردن به كسانی كه هنوز راه نجاتی برای خود نیافته اند برای بهبودی خود و همدردانش تلاش می كند.
حمید كه با نام «آقاجون» او را صدا می زنند راهنمای تعداد زیادی از معتادان تازه وارد است كه رهجو نامیده می شوند. او وقت زیادی را برای كمك به بهبودی رهجویان خود صرف می كند.
زندگی حمید مرا به یاد این شعار معروف كه ورد زبان همه ما آدمهاست می اندازد، این جمله كه می گوید:«آدم معتاد می شود اما معتاد آدم نمی شود.» همیشه می گوییم؛ نمی شود، معتاد آدم بشو نیست و او زندگی خود و اطرافیانش را به باد می دهد.
اما زندگی حمید باعث شد به این یقین برسم كه هیچ چیز نشد ندارد، حمید الگوی خوبی برای نقص جمله یاد شده است جمله ای كه بیشتر شعار است. او الگوی بسیار خوبی برای تمام كسانی است كه با گرفتار شدن در دام اعتیاد، زندگی و هویت خود را از دست رفته می بینند و خانواده هایشان نیز امیدی به بازگشت دوباره آنان به زندگی ندارند.
با حمید به گپ وگفت نشستیم تا از راز رهایی اش باخبر شویم و تجربه های شیرین رهایی اش را برای گرفتاران بلای خانمانسور اعتیاد بیان كنیم تا شاید این پیام عصایی شود برای در راه ماندگان.

حمید درباره بازگشت دوباره خود به زندگی چنین می گوید: وقتی خدا به زندگیت قدم بگذارد همین می شود كه پس از 20 سال از منجلاب اعتیاد نجات می یابی. فقط خدا باید بخواهد، تا تو خود را پیدا كنی و به بهبودی برسی و گرنه هیچ عامل دیگری قادر نیست به تویی كه همه ذهنت وسوسه است كمك كند.
حمید پاكی خود را مدیون تلاش همدردانش درانجمن NA می داند و می گوید: با زحمات دوستانم در این انجمن، پاكی ام را بدون هیچ دارو و رژیمی فقط با كمك خداوند بدست آوردم.
وی در ادامه می افزاید: اكنون قدر پاك بودنم را می دانم و همه تلاشم این است تا از پاكی ام مراقبت كنم.
حمید می گوید: درست است كه 12 سال است پاك شده ام اما هنوز معتاد هستم و نباید بیماری خود را از یاد ببرم .
حمید اعتیاد را به عنوان كسی كه این درد را از نزدیك لمس كرده است و تجربه ای گران بها دارد، این طور تعریف می كند: اعتیاد دردی لذت بخش است كه گرفتارت می كند و راهی برای فرار برایت باقی نمی گذارد؛ دردی است كه وقتی به خود می آیی كه دیگر خیلی دیراست. می بینی در هم شكسته ای و همه چیزت را بر باد داده ای؛ خانواده، فرزند، ثروت و از همه بدتر جوانی و زندگیت را.
هیچ چیز از دور و برت متوجه نمی شوی و به همه چیز بی اهمیت شده ای حتی به خانواده ات. در هپروت سیر می كنی، فقط یك چیز برایت مهم است « مصرف كنی تا زندگی كنی و زندگی كنی تا مصرف كنی و این یعنی قانون زندگی توی فرد معتاد.
او می گوید: در یك جمله باید بگویم در دوران معتاد بودنم «زندگی من در اختیار مواد مخدر بود». برای پاك شدنم یك روز تصمیم كبرا گرفتم و بالاخره پاك شدم. تصمیمی كه قول شروع آن را هر شنبه به خود می دادم و آن شنبه هچ گاه نمی آمد.
این بیمار اعتیاد می افزاید: در دوره ای از خودم، مواد، مصرف كردن، ا زمانه و از همه چیز خسته بودم؛ می خواستم ترك كنم اما هر بار وسوسه مواد رهایم نمی كرد اما بالاخره خواستم و عملی شد. اكنون رها و آزادم و تنها یك چیز آزارم می دهد گذشته دردناكم.گذشته خیلی آزارم می دهد و هر بار آرزو می كنم ایكاش گذشته ای تلخ نداشتم.اكنون دنبال جبران خسارت به خانواده ام هستم وخود را مدیون آنها می دانم.
حمید می گوید: برای پاك شدن و پاك ماندن بهای سنگینی پرداخت كردم به قیمت از دست رفتن نیمی از جوانی ام و امروز برای حفظ آن هرقدمی را برمی دارم. سخت است اما باید حفظ شود.
این فرد رها یافته از اعتیاد تاكید می كند: انجمن NA برای پاك شدن و بازگشت من به زندگی به من كمك زیادی كرد. ابتدا این انجمن را باور نداشتم اما پس از ورودم به جلسات آن را باور كردم و معجره بهبودی را در آن دیدم .اینك به طور مرتب در جلسات انجمن شركت می كنم.
وی می گوید: در حال حاضر تعداد زیادی از اعضای این انجمن، دارای پاكی بالا با حداقل 12 تا 30 سال هستند و توانسته اند با كمك انجمن پاك بمانند.
حمید می افزاید: امكان ندارد دوباره به گذشته بازگردم چون تجربه بزرگی دریافت كرده ام و حاضر نیستم به شرایط گذشته برگردم.
سرگذشت حمیدگویای این واقعیت است كه همیشه راهی برای زندگی سالم وجود دارد و این جمله كه راه بازگشتی برای فرد معتاد وجود ندارد تنها شعاری بیش نیست.

**انجمن NA كجاست؟
جالب است بدانید كه انجمن NA كجاست و درجلسات این انجمن چه اتفاقی می افتد؛ این انجمن از گروهی از معتادان بهبود یافته تشكیل شده است و در تمامی استان های كشور و حتی خارج از كشور نیز دفتر دارد.
انجمنی كه توانسته با انتقال تجربه های بهبودی، تعداد زیادی از بیماران اعتیاد را نجات دهد.
روش كار این انجمن برگرفته از روش خودیاری و انتقال تجربه از یك فرد به فرد دیگر است یعنی معتادان تجربه های بهبودی خود را به صورت چهره به چهره به جمع حاضر انتقال می دهند .
اعضای این انجمن بصورت گمنام كار بهبودی را دنبال می كنند و هویت حقیقی و حقوقی افراد شركت كننده در این انجمن حفظ می شود.
در حال حاضر این انجمن بصورت خودگردان و بدون هیچ كمك دولتی اداره می شود.
در این انجمن, معتادان خسته و به و قول معروف به آخر خط رسیده دورهم جمع می شوند و با به اشتراك گذاشتن دردها و حال و روز خود تلاش می كنند تا به یكدیگر كمك كنند یعنی آنها نوازشگر حال و روز و احساس یكدیگر می شوند.
این جلسات ویژه معتادان است و ورود افراد عادی در جلسه ممنوع است. البته در جلسات باز افرادی عادی همچون خانواده های معتادان می توانند شركت كنند.
جلسات انجمن معتادان گمنام هم برای اقایان و هم بانوان معتاد بصورت جداگانه برگزار می شود.
كلماتی كه در جلسات انجمن استفاده می شود در ابتدا برای تازه واردان ناآشناست اما به مرور سبب می شود تا شركت كنندگان احساس راحتی بیشتری كنند و انگیزه ای برای دوباره به جلسه آمدن پیدا كنند.
درصورتی این انجمن به فرد معتاد كمك خواهد كرد كه او به موقع درجلسه حاضر شود و تا آخر جلسه (90دقیقه) درجلسه بماند و البته پرسش سوال قبل و بعد از جلسات، كمك زیادی به بهبودی فرد معتاد خواهد كرد.
نشریات، آرم و نام NA متعلق به هیچ شخص خاص، كمیته و یا هیات خاصی نیست و برطبق قرارداد ودیعه از طرف كل انجمن به خدمات جهانی سپرده شده تا از آن محافظت كند.
كتاب پایه انجمن معتادان گمنام و یا جزوههای اطلاعات (IPs) ابزار خوبی برای شروع است.در اكثر جلسات این جزوات بصورت رایگان در اختیار اعضا قرار می گیرد.
دفترخدمات جھانی تنھا ناشر منحصر به فرد نشریات NA است و به ھمین دلیل ھیچ شخص یا گروھی اجازه چاپ یا قرار دادن نشریات را در سایت ھای اینترنتی ندارد چرا كه این مساله باعث زیر پا گذاشتن قانون حق چاپ محفوظ می گردد و می تواند منافع انجمن را به خطر بیاندازد.

** اعتیاد چیست؟
كارشناسان؛ اعتیاد را نوعی بیماری موذی قلمداد می كنند و می گویند: این بیماری برهمه قسمت های زندگی فرد حتی قسمتهایی كه ارتباط چندانی با مواد مخدر ندارد، اثر می گذارد.
آنان می گویند: اعتیاد نوعی بیماری است كه در صورت نداشتن برنامه بهبودی،عاقبتش زندان، تیمارستان یا مرگ خواهد بود؛ همچنین اعتیاد سربلندی،عزت نفس، خانواده، كسانی را كه دوست داریم و حتی میل به زندگی را از ما می گیرد.

** چقدر معتاد در كشور داریم
طبق آخرین آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، در زمان حاضر دو میلیون 808 هزار معتاد در كشور وجود دارد كه به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی وزیركشوردر تمام دنیا حتی با استفاده از بهترین روش‌های درمان؛ تنها ۲۰ درصد از معتادان تحت درمان پاك می‌مانند و ۸۰ درصد بهبود یافتگان به دامان اعتیاد بازمی‌گردند.
و البته درصدی از بهبود یافتگان تحت پوشش انجمن های NA یا دیگر نجمن ها همچون دهه شصتی ها برای ماندن در پاكی تلاش می كنند.

** حمایت های دولتی از سازمان های مردم نهاد كاهش اعتیاد
به گزارش ایرنا، در حال حاضرستاد مبارزه با مواد مخدر یكی از حامیان سازمان های مردم نهاد و انجمن های مردمی بشمار می آید كه در راستای كاهش آسیب های اعتیاد بههمه انجمن هایی كه در این راستا گام بر می دارند كمك می كند.
به طوری كه در زمان كنونی انجمن های NA با مجوز رسمی و قانونی از وزارت كشور به فعالیت خود در كمك و یاری به بهبودی معتادان با پرهیز از هر گونه دارو و درمان ادامه می دهد.
در همین راستا، علی مویدی در یكی از نشست های خبری خود به خبرنگاران گفته بود كه از تمام سازمان های مردم نهادی كه در راستای كاهش آسیب های اعتیاد گام بردارند حمایت می كنیم .

** انجمن NA مراكز درمانی خیریه غیر سیاسی است
هومان نارنجی ها درمانگر و پژوهشگر اعتیاد می گوید: انجمن NA یك مركز خیریه حمایت كننده است كه بدون دریافت هیچ پولی به بهبودی معتادان كمك می كند و توانسته است گام هایی را در درمان اعتیاد بردارد.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سابقه فعالیت این انجمن در كشور می افزاید: این انجمن از سال 1376 كار خود را با دریافت مجوز از ستاد مبارزه با مواد مخدر در كشور آغاز كرده و همچنان فعال است .
این پژوهشگر خاطرنشان می كند: گفته می شود در زمان حاضر این انجمن حدود 200 هزار عضو دارد و توانسته جایگاه قابل قبولی برای خود در میان بیماران اعتیاد بردارد.
وی می افزاید: این انجمن مردمی به هیچ عنوان جهت گیری سیاسی نداشته و ندارد و با حفظ گمنامی تلاش كرده است تا اعتبار انجمن را خدشه دار نكند.
به گفته نارنجی ها؛ با وجود همه اقداماتی كه در راستای درمان و پیشگیری در كشور انجام می شود به طور معمول از هر 100 معتادی كه برای ترك و درمان به سازمان های مردم نهاد و یا كمپ ها مراجعه می كنند 15 نفر در چرخه می مانند و برای ادامه پاكی خود تلاش می كنند.

نكته آخر آنكه به قول سهراب سپهری باید گفت:
زندگی خالی نیست
مهربانی هست، سیب هست، ایمان هست
آری تا شقایق هست زندگی باید كرد
هر گلی هم باشی چه شقایق چه گل پیچك و یاس
زندگی اجباریست.

اجتمام** 9136 ** 1418
گزارش: فرزانه جلالیان ** انتشار: مریم برزآبادی