به گزارش خبرنگار گروه علمي ايرنا، بحث توليد و اشتغال در كشور از جمله مباحثي است كه همواره به عنوان يكي از دغدغه هاي مسئولان كشورمان در بخش هاي مختلف در سال هاي اخير بوده است و رهبر معظم انقلاب نيز با اقداماتي همچون نامگذاري سال ها و تعيين راهبردهاي اقتصادي، موضوع رونق توليد و اشتغال را به عنوان يك دغدغه مهم و اساسي مورد تاكيد قرار داده اند، مسئله اي كه البته نسخه هايي نيز براي آن از سوي دولت ها مختلف در طول دوره هاي گذشته پيچيده شده بود.
شايد اجراي طرح خوداشتغالي در دولت اصلاحات يا طرح بنگاه هاي زودبازده را بتوان از جمله طرح هاي مهمي نام برد كه در سال هاي اخير در راستاي رونق توليد و اشتغال اجرايي شد، طرح هايي از اين دست كه متاسفانه به دليل برخوردار نبودن از پايه هاي علمي لازم با شكست مواجه شدند.
اين تجارب تلخ و البته گرانبها به گفته معاون آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت، دولت يازدهم را برآن داشت كه براي دستيابي به توسعه واقعي و پايدار به مقوله توليد و اشتغال نگاه علمي مبتني بر دانش و فناوري داشته باشد.
دكتر برات قباديان در گفت و گو باخبرنگار گروه علمي ايرنا، افزود: بر همين اساس بود كه طرح توليد رقابتي و اشتغال پايدار از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور كار قرار گرفت و دستورالعمل آن نيز از سوي معاون اول رئيس جمهور در 44 بند و پنج سرفصل ابلاغ شد.
**احياي رابطه صنعت و دانشگاه در دولت تدبير و اميد
دكتر قباديان با يادآوري آن كه بحث ارتباط صنعت و دانشگاه يك بحث قديمي است، به تغيير شرايط اقتصادي در دنياي امروز اشاره كرد و گفت: به طورحتم توفيق كشورهاي پيشرفته در بحث توليد، صنعت و اشتغال از مسير و دريچه دانشگاه و علم و فناوري بوده است. بنابراين ما نيز بايستي بپذيريم كه راه ما نيز از همين مسير مي گذرد.
وي با تاكيد براين كه در دنياي امروز مباحث مربوط به ارتباط صنعت و دانشگاه براي موفقيت در توليد، اشتغال و كارآفريني و در كل اقتصاد پويا و پايدار بسيار جدي و تجربه شده است، گفت: اگر ديدگاه هاي ما نيز تغيير نكند و نگاه جديدي به مسائل نداشه باشيم بدون شك ضرر خواهيم كرد.
معاون آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه، امروز بايستي نگاه به اداره امور علمي و بر اساس دانش باشد، رمز موفقيت كشورهاي توسعه يافته را توجه به همين مقوله دانست و گفت: بر همين اساس بود كه پيوند دانشگاه و صنعت در دولت يازدهم با امضاي توافقنامه هايي بين دو وزارتخانه صنعت و علوم در دستور كار قرار گرفت چرا كه روش هاي سعي و خطا در سال هاي گذشته تجربه شد و بايد به روش هايي بپردازيم كه در دنيا تجربه شده است.
وي افزايش بهره وري و راندمان را از جمله نتايج اميدبخش پيوند بخش صنعت و دانشگاه دانست و گفت: مراكز علمي و دانشگاهي به طور حتم با انجام امور پژوهشي و مطالعاتي خود مي توانند در زمينه هاي مختلف از جمله تعريف راهبردي نقشه راه، نيازسنجي، آمايش سرزميني، امكان سنجي، جانمايي و تجاري سازي طرح ها ، ياري رسان بخش صنعت كشور باشد.
قباديان گفت: بنابراين ديگر امروز براي دستيابي به موفقيت نمي توان روي شانس و سعي و خطا حساب كرد و ما فرصت چنداني نداريم و نبايد فرصت سوزي كنيم؛ بر همين اساس است كه در دولت دكتر روحاني رابطه بين صنعت و دانشگاه جدي گرفته شد، نگاه عملگرا و كاربردي به اين مقوله شد و خوشبختانه تفاهمنامه هاي بين وزارت علوم و صنعت تنها روي كاغذ نماند.
وي افزود: لذا پيوند صنعت و دانشگاه در حال شكل گيري است و اساتيد دانشگاهي ما دنبال آن درصدد هستند كه اگر صنعت موضوعاتي را تعريف كرد براي حل مسئله اقدام كنند كه البته از اين اتفاق دو طرف بهره مند خواهند شد.
معاون آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنين با تاكيد براين كه كشورمان در بخش نظري و دانشگاهي پا به پاي كشورهاي پيشرفته از ظرفيت هاي بسيار بالايي برخوردار است، گفت:ما به جاي اين كه براي رفع مسائل صنعت چشم به خارج از ايران و ساير دانشگاه ها و صنايع خارج داشته باشيم، ازاين پس با هزينه بسيار كمتر و با استفاده از توان متخصصان و دانشمندان داخلي مشكلات بخش صنعت را مرتفع خواهيم كرد.
وي ادامه داد: دليل اينكه برخي از نخبگان ما در خارج از كشور مي درخشند، اين است كه تنها براساس برخي راهبردهاي مديريتي و انگيزشي در عين فراگيري دانش تئوريك، در عالم واقع عيني نيز با مسائل آشنا و در معرض مشكل قرار مي گيرند، و اين عالم واقع يعني ايجاد يك پل بين صنعت و دانشگاه كه ما متاسفانه در طول سال هاي گذشته نتوانسته ايم به صورت مناسب آن را ايجاد كنيم.
**سامانه كارآموزي دانشجويان گام بنيادي در ارتباط صنعت و دانشگاه
معاون آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت درادامه با اشاره به راه اندازي سامانه كارآموزي دانشجويان، اين سامانه را گامي نخست در ايجاد ارتباط بنيادي بين صنعت و دانشگاه براي رشد و پيشرفت هر دو بخش دانست و گفت: در واقع هدف آن است كه بخش صنعت از دستاوردهاي دانشگاه استفاده كند و در مقابل، دانشگاه نيز با قرار گرفتن در محيط صنعت بهره مندي لازم را در مقوله مطالعه و پژوهش داشته باشد.
قباديان با اشاره به اين كه تمامي واحدهاي توليدي، معدني و تجاري ميتوانند ظرفيتهاي مجموعههاي خود را براي جذب كارآموز در اين سامانه ثبت كنند تا به متقاضيان ارائه شود، گفت: در مقوله كارآموزي دانشجويان كه به مرحله اجرا رسيده است، دانشجوياني كه امتحانات خود را گذرانده اند، با هماهنگي ايجاد شده بين دانشگاه ها و بنگاه هاي توليدي و صنعتي، در تابستان دوره كارآموزي خود را سپري خواهند كرد.
وي اظهاركرد: به طور حتم همين كارآموزان امروز ما كارورزان فرداي بعد از فراغت از تحصيل خواهند بود چرا كه پس از فراگيري مباحث تئوريك در عالم واقعي كسب و كار قرار گرفته و از نزديك با محيط كسب و كار آشنا خواهند شد و در آينده نيز با علاقمندي و ارتباط عاطفي ايجاد شده به سمت صنعت سوق خواهند يافت.
قباديان افزود: اين ارتباط نتيجه آشتي صنعت، دانشگاه و اشتغال پايداري است كه پس از آن ايجاد خواهد شد به طوري كه دانشجويان مشغول به كار شده و براي آينده خود برنامه خواهند داشت و بنگاه ها و متقاضيان جذب منابع انساني نيز طرف خود را در دوره كارآموزي جذب و نياز آنان به نيروي متخصص مرتفع خواهد شد.
معاون آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ضمن اينكه اگر دانشجويان وارد صنعت و فضاي صنعتي شوند در رفع گره هاي بنگاه ها كه بخش هايي از آن فني و بخش هايي نيز مهارتي است، بسيار راهگشا خواهند بود.
قباديان با بيان اينكه، ما در آغاز راه هستيم و اميداريم در دولت دوازدهم اين اتفاقات گسترش يابد، گفت: ما مطمئن هستيم كه اين اتفاق خواهدافتاد چراكه در حال حاضر به جايي رسيده ايم كه اين باور در حال شكل گيري است.
**ايجاد اشتغال پايدار در گرو توليد رقابتي
معاون آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه بااشاره به نامگذاري امسال از سوي رهبر معظم انقلاب تحت عنوان 'اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال' اظهاركرد: تنها توجه به مقوله كيفيت است كه موفقيت ما را در اجراي اين راهبرد بسيار هوشمندانه بدنبال خواهد داشت.
قباديان با تاكيد بر اين كه متاسفانه مفهوم توليد رقابتي و اشتغال پايدار دركشور در طول سال هاي گذشته مورد غفلت واقع شده است، اظهار كرد: به طور حتم اگر توليد رقابتي نباشد نمي تواند پايدار باشد و اگر اشتغال نيز مبتني بر توليد رقابتي نباشد، نمي توان آنرا اشتغال پايدار محسوب كرد.
وي بابيان اين كه معاونت آموزش و پژوهش وزارت صنعت براي دستيابي به توليد رقابتي و اشتغال پايدار طرحي را در دست مطالعه دارد، تاكيدكرد: تجربه تلخ سال هاي گذشته بيانگر آن است كه نگاه صرف داشتن به مقوله اشتغال هيچگاه ما را به منزل مقصود نخواهد رساند.
وي ادامه داد: ما معتقديم بخش عمده اي از مسئله توليد رقابتي و اشتغال كشور با استفاده از دانش اموختگان و اساتيد دانشگاه رفع خواهد شد.
وي با ذكر مثالي توضيح داد: فرض كنيد يك واحد صنعتي با اشتغالزايي دهها نفر در فروش كالاي توليد خود به دليل وجود برخي مسائل از جمله قيمت تمام شده بالا ناشي از فرسودگي ماشين آلات و مصرف انرژي بالا و همچين پايين بودن كيفيت، توليد سنتي با مشكل روبروست و با ظرفيت 30 درصد كار مي كند، لذا در اين بخش به طور حتم با بهره گيري از دانش و تخصص دانشگاهيان مي توان ايرادات موجود را رفع و توليد را رقابتي كرد كه در اين صورت مشكل فروش مرتفع و در ادامه ظرفيت توليد و اشتغال نيز سير صعودي خواهد داشت.
قبايديان افزود: به عبارتي با نفوذ علم و دانش و دانش بنيان كردن مقوله توليد با روش هايي از جمله حمايت جدي از طرح هاي مطالعاتي اساتيد دانشگاهي در بخش صنعت، حمايت از تهيه پايان نامه هاي كارشناسي و رساله هاي دكتري در بنگاه ها و بخش هاي صنعتي كشور به عنوان يكي ديگر از اقدامات در دست اجرا دولت مي توان ارتباط بخش صنعت و دانشگاه را پررنگ و مشكلات مربوط به توليد رقابتي و اشتغال پايدار را در كشور به صورت اساسي مرتفع كرد.
علمي ** 1836 **1440
گزارش: يوسف درويشي*انتشار: انتشار: گلشن
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
تهران – ايرنا – معاون آموزش، پژوهش و فناوري وزير صنعت معتقد است تجارب تلخ و البته گرانبهاي سال هاي گذشته در بخش توليد و اشتغال، دولت يازدهم را برآن داشت كه براي دستيابي به توسعه پايدار، به اين دو مقوله نگاه علمي داشته باشد، راهبردي اساسي كه در دولت دوازدهم ادامه خواهد يافت.