بجنورد- ایرنا- شماری از كارگردانان اثرهای نمایشی راه یافته به مرحله نهایی دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی از ضعف ها و كمبود ها برای ادامه فعالیت در عرصه هنرهای نمایشی گلایه كردند.

به گزارش ایرنا، ضعف در متون نمایشی، كم بودن سالن های نمایشی، كم بودن استاد برای آموزش نمایشنامه نویسی از مشكلاتی است كه اهالی هنر تئاتر از آن رنج می برند.
آنان خواستار حمایت مسئولان از اجرای عموم آثار خود شده و گفتند، اجرای عموم اثرهای نمایشی یكی از اساسی ترین مطالبه تئاتری ها است و این درخواست هنوز برای هنرمندان این عرصه دغدغه است.

* كمبود سالن نمایشی
كارگردان اثر نمایشی 'این ابر بارانی است' كه از استان فارس در جشنواره دوازدهم تئاتر رضوی حضور پیدا كرده است در این باره گفت: یكی از مشكلات تئاتری ها و هنرمندان عرصه تئاتر این است كه در اجرای عموم نمایش ها در مضیقه هستند.
اصغر گروسی اظهار كرد: اكنون گروه های نمایشی و اثر نمایشی زیاد اما سالن برای نمایش كم است و اكنون اثرهای زیادی در انتظار و در صف برای اجرای عموم هستند.
وی افزود: گروه های نمایشی با مشقت و سختی و با تمرین زیاد اثری را به بار می نشانند اما در اجرای عموم با مشكل روبه رو می شود.
وی خاطرنشان كرد: هنرمندان عرصه تئاتر اكنون با كمبود سالن های نمایشی روبه رو هستند و در این زمینه از دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می رود برای تامین سالن های نمایشی و ایجاد بسترها برای اجرای عموم نمایش ها از اهالی تئاتر حمایت كنند.
گروسی گفت: در تهران و برخی از كلان شهرهای كشور، بخش خصوصی برای ساخت سالن ها و سالن داری وارد شده است اما در شهرهای كوچك سالن و فضا برای اجرای عموم اثرهای نمایشی كم است.

* هزینه سالن ها زیاد است
این كارگردان هنرهای نمایشی با بیان اینكه هزینه های تامین سالن از بخش خصوصی نیز بالا است و تئاتری ها توان تامین سالن بخش خصوصی را ندارند افزود: حتی اگر بخش خصوصی برای سالن داری وارد عرصه شود باز هم هنرمندان تئاتر بدون حمایت های دولتی نمی توانند برای اجرای عموم وارد گود شوند.
وی اظهار كرد: در سطح دنیا و كشورهای رشد یافته، تئاتر با حمایت های دولت رونق گرفته و سرپا ایستاده است.
گروسی، كم بودن نویسنده متون نمایشی را از دیگر مشكلات عرصه تئاتر عنوان كرد و گفت: برای آموزش در دانشگاه ها و مراكز آموزشی با مشكل كمبود استاد نمایشنامه نویسی روبه رو هستیم.
وی تصریح كرد: بیشتر كسانی كه در دانشگاه های هنر تدریس دارند، در زمینه نمایشنامه نویسی اثر خوب و قابل توجهی ندارند و یا بعضا اصلا چیزی ننوشته اند، اثری نداشته اند و دست به قلم نبرده اند، این افراد چگونه می توانند نمایشنامه نویس تربیت كنند؟
وی تاكید كرد: در سطح كشور دانشكده های متعددی دایر است كه دانش آموخته عرصه هنر و تئاتر تربیت می كنند اما این دانش آموخته ها پس از تحصیل فرصتی مناسب برای فعالیت پیدا نمی كنند.

* كمبود نویسنده متن نمایشی
این كارگردان درباره مشكلات متون نمایشی در سطح كشور نیز گفت: در سطح كشور تنها 10 تا 15 نفر نویسنده متون نمایشی وجود دارد كه می توان به به لحاظ حرفه ای و مهارتی به آنان استناد كرد.
این تعداد هنرمند چگونه می توانند از عهده آموزش به دانشجویان رشته های تئاتر و هنرهای نمایشی در دانشگاه ها و دانشكده ها برآیند.
گروسی تصریح كرد: جشنواره رضوی رویداد خوبی در عرصه هنرهای نمایشی است و امید می رود این رویداد استمرار پیدا كند.
وی افزود: در بجنورد، به بركت برگزاری جشنواره تئاتر رضوی، پلاتوی شمس با امكانات خوب راه اندازی شده و در اختیار هنرمندان است اما برخی شهرها، از چنین فضای بی بهره اند و پلاتوی نمایش آنان در یك فضای 6 متری شكل گرفته است كه پایشگوی نیاز نیست.
وی بار دیگر بر حمایت از هنرمندان تاكید كرد و گفت: اگر دولت حمایت نكند نمی توان انتظار رشد و پویایی هنرمدان عرصه تئاتر بود، در مصاحبه ها و صحبت ها، حرف از كمك زده شده است اما در عمل رقم مناسبی برای حمایت مالی از تئاتر اختصاص داده نشده است.

* مشكل كمبود اعتبار
كارگردان اثر نمایشی' اسماعیل' نیز با بیان اینكه یكی از مشكلات تئاتری ها مشكل اعتباری است گفت: هنرمندان این عرصه در فعالیت های خود با مشكل كمبود بودجه و اعتبار روبه رو هستند.
سینا شفیعی اظهار كرد: مشكل دیگری كه تئاتری ها با آن دست و پنجه نرم می كنند، طرز نگاه به جایگاه این هنر است، به طوری كه به نظر می رسد نگاه به تئاتر، نگاه به یك واقعیت نیست و جایگاه تئاتر، جایگاه مجازی است.
وی افزود: یكی از اساسی ترین درخواست ها و مطالبه تئاتری ها، كمك به اجرای عموم اثرهای نمایشی است و انتظار این است یكی از خروجی های جشنواره تئاتر رضوی و به طور كلی جشنواره ها و برنامه هایی كه برای هنرمندان این عرصه برگزار می شود، كمك به اجرای عموم آثار نمایشی باشد.
این كارگردان عرصه تئاتر تصریح كرد: تا كنون این خواسته محقق نشده و در خروجی جشنواره ها این منظور حاصل نشده است.
شفیعی اظهار كرد: حمایت از تئاتر در جشنواره ها تنها نباید اهدای پول به برگزیدگان باشد بلكه حمایت باید در قالب كمك به اجرای عموم اثرهای نمایشی باشد تا تئاتری ها بتوانند به كار خود رونق دهند.
وی افزود: با این روند در جشنواره ها، تئاتری ها به یك كارمند تبدیل شده اند كه در چند ماه فعالیت می كنند تا خود را برای جشنواره ای آماده كنند، برنده ای انتخاب و تجلیل شوند و مبلغی به عنوان حقوق دریافت كنند و در این وضعیت متون نمایشی نیز خیلی قوی نیستند.
وی تصریح كرد: نویسندگان برای حضور در جشنواره ها، نه از دل و جرقه ذهن، بلكه بر اساس موضوعی كه به آنان داده شده، متون نمایشی را تهیه می كنند و ین به معنای تهیه یك انشا است و نمی توان به آن متن نمایشی گفت.
شفیعی اظهار كرد: در جریانی اینچنین كه هنرمندان تئاتر، خود تماشاچی نمایش های خود هستند و متون نمایشی به شدت مشكل دارد، متن، از دغدغه فرد بیرون نیامده، نمایشنامه با موضوع از پیش تعیین شده نوشته می شود، نمی تواند در اجرا موفق باشد و هنرمند به موضوع قلاب شود و در تماشاگر تاثیر گذارد.

* امكانات در تهران متمركز شده است
كارگردان اثر نمایشی'ضامن' كه از استان اصفهان در این جشنواره حضور یافته است نیز گفت: یكی از مشكلات عرصه تئاتر در كشور این است كه تمام ظرفیت ها و امكانات در تهران و برخی كلان شهرها متمركز شده است سایر شهرستان ها از این ظرفیت ها بی بهره اند.
مسعود براهیمی اظهار كرد: امكانات برای آموزش و تامین بسترها برای فعالیت تئاتری ها در شهرستان ها به خوبی فراهم نیست این در حالی است كه در شهرستان ها استعدادها و توانمدی زیادی در این زمینه وجود دارد.

* ضعف در نمایشنامه نویسی
كارگردان اثر نمایشی 'پانما' از استان قزوین نیز درباره حمایت از تئاتری ها گفت: اتفاق خاصی به لحاظ برنامه ریزی برای تئاتری های استان قزوین رخ نداده است.
میثم ملازینل اظهار كرد: هنرمندان ما یكی دو سال حمایت مالی شدند اما بعد وضعیت به حالت قبل برگشت.
وی افزود: مشكل تئاتر ما، ضعف در نمایشنامه نویسی است و اكنون متون نمایشی خیلی قوی به ندرت نوشته می شود و به طور كلی تئاتر در ایران از ضعف نمایشنامه نویسی خیلی رنج می برد.
این كارگردان تئاتر تصریح كرد: تعداد كسانی كه خوب می نویسند و نمایشنامه نویسی بلد هستند زیاد نیست و این تعداد كم نمی توانند نیاز كشور را پوشش دهند.
ملازینل اظهار كرد: نویسندگان خوب در تهران متمركز هستند و دسترسی به آنان سخت است و امكان اینكه بتوان با آنان پروژه مشتركی را انجام داد سخت است.
این كارگردان تئاتر گفت: در این وضعیت، گروه های شهرستان یا باید به ظرفیت های خود و نویسندهای خود اكتفا كنند و یا با نویسنده های خوب همكاری داشته باشند كه این اتفاق كمتر می افتد.

* متنی كه تنها برای جشنواره نوشته می شود یك آسیب است
ملازنیل، نوشتن نمایشنامه برای حضور در جشنواره را یكی از ضعف ها و آسیب ها برای متون نمایشی عنوان كرد و گفت: در كشور كمتر نمایشنامه ای نوشته می شود كه برای اجرای عمومی باشد و زمانی كه متن نمایشی برای جشنواره نوشته می شود، باید ملاك هایی كه جشنواره خواسته است رعایت شود و این امر سبب می شود كه خلاقیت از نویسنده گرفته شود و نویسنده در مسیر تكراری قرار گیرد.
وی افزود: البته برخی جشنواره ها با اصالت هستند كه تلاش كرده اند از این مسیر دور باشند و در آن، متون و نوشته ها به سمت شعار زدگی هدایت نشده است و از طرح های جدید استقبال شده است.
این كارگردان تئاتر، كم بودن نویسنده متون نمایشی رضوی را از دیگر دغدغه ها عنوان كرد و گفت: نمایشنامه نویس كه مداوم و مستمر برای سیره امام رضا(ع) متن نوشته باشد در سطح كشور كم است اما باید یادمان باشد، همین تعداد كم، روزهایی بود كه وجود نداشتند و در این 12 دوره از جشنواره تئاتر رضوی در این باره اتفاق های خوبی افتاده است.
به گزارش ایرنا پلاتوی شمس و تلار گلشن در بجنورد، از هشتم مرداد عرصه حضور هنرمندان عرصه تئاتر از استان های مختلف است كه در جشنواره تئاتر رضوی با هم به رقابت می پردازند.
پرونده دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی امروز ساعت ١٨ با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار گلشن بجنورد بسته می‌شود.

7185/ 6042 خبرنگار: كبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی