تهران – ايرنا – مطالعات جديد نشان مي‌دهد بيماري‌هاي لثه احتمال ابتلا به سرطان‌هاي مختلف را در زنان، به ويژه در زنان يائسه تا 14 درصد افزايش مي‌دهد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از مديكال ساينس، اين مطالعه نشان مي‌دهد بيماري‌هاي لثه با افزايش احتمال ابتلا به انواع سرطان، به ويژه در زنان يائسه مرتبط است. ادامه مطالعه نشان مي‌دهد از اين ميان سرطان مري شايع‌تر است و احتمال ابتلا به سرطان مري در زنان مسني كه بيماري‌هاي لثه دارند، سه برابر بيشتر است. علاوه بر اين، بيماري هاي لثه با افزايش خطر ابتلا به سرطان ريه، كيسه صفرا، ملانوم و سرطان سينه مرتبط است.
سرطان سينه، ريه و كيسه صفرا در زناني كه بيماري‌هاي لثه دارند و سيگار مي‌كشند بيشتر ديده مي‌شود. در زناني كه بيماري هاي لثه دارند ولي سيگاري نيستند، سرطان ملانوم شيوع بيشتري دارد.
مطالعات قبلي نشان داد بيماري‌هاي لثه با بيماري هاي قلبي مرتبط است؛ ولي دليل ارتباط آن با سرطان هنوز مشخص نيست. محققان احتمال مي‌دهند سلامت لثه نشانه‌اي بر سلامت عمومي و كلي بدن است و التهابات موضعي و سيستميك باكتريايي از طريق دهان وارد جريان خون و بافت‌هاي ديگر بدن مي‌شوند. از طرفي محققان احتمال مي دهند سبك زندگي، بهداشت و نوع تغذيه از عوامل تاثيرگذار بر بيماري‌هاي دهان و لثه هستند؛ اين عوامل همچنين بر احتمال بروز انواع سرطان نيز تاثير مي گذارند.
نتايج اين مطالعه در نشريه Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention منتشر شده است.
علمي (6) ** 9259**1440
مترجم: سپيده كاشاني** انتشار: گلشن