اسلام آباد - ایرنا - میزگرد تخصصی بررسی راههای افزایش مبادلات تجاری ایران و پاكستان با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران و مسئولان و اعضای فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع پاكستان عصر چهارشنبه با مشاركت سفارت كشورمان در اسلام آباد و شورای بازرگانی پاكستان-ایران برگزار شد.

به گزارش ایرنا، این میزگرد با پخش مستند كوتاهی به زبان اردو درباره گوشه هایی از ظرفیت ها، پیشرفت ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه های گوناگون صنعت، فناوری، علوم مختلف پزشكی، سلول های بنیادین...، ورزشی، فرهنگی، گردشگری و ... آغاز شد.
مهدی هنردوست سفیر جمهوری اسلام ایران به عنوان میهمان ویژه این میزگرد تخصصی، در سخنانی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینكه اینگونه نشست ها به همكاری بهتر و بیشتر میان دو كشور به ویژه در حوزه های تجاری كمك كند، گفت: معتقدم برگزاری نشست های مشترك در حوزه فعالیت های تجاری با فعالان اقتصادی و تجاری كشور دوست و همسایه پاكستان، مفیدترین جلسات ممكن بین طرفین است زیرا می تواند در نهایت به افزایش مبادلات تجاری بین دو كشور بیانجامد كه از مهم ترین انتظارات هر دو طرف است.
هنردوست با اشاره به پاره ای از موانع و مشكلات موجود در مسیر همكاری ها و مبادلات تجاری میان دو كشور، به موضوع هایی از جمله نهایی نشدن همكاری های بانكی میان دو كشور درحال حاضر اشاره كرد و با بیان اینكه توافق های خوبی بین دو طرف برای فعال كردن همكاری های بانكی انجام شده و تنها یك گام دیگر تا عملیاتی شدن آن فاصله باقی است، تاكید كرد: یكی از اصلی ترین مشكلات موجود در مسیر همكاری های تجاری میان ایران و پاكستان، فقر اطلاعات فعالان تجاری دو طرف و یا برخورداری از اطلاعات نادرست نسبت به ظرفیت ها و قابلیت های فراوان دو كشور است.
وی با اشاره به روابط برادرانه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاكستان، گفت: ایران نگاه ویژه و منحصر بفرد به روابط با پاكستان دارد و وجود مرزهای جغرافیایی میان دو همسایه، به معنای مرز بندی میان دو ملت دوست نیست و اصولا تجارت مرز جغرافیایی نمی شناسد.
هنردوست با بیان اینكه از بدو ورود به پاكستان به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران، عمده تلاش خود را در مسیر كمك به پویا سازی و فعال كردن مبادلات تجاری دو كشور متمركز كرده است گفت: تراز تجاری بین دو كشور از سال گذشته روند صعودی را در پیش گرفته كه نشانه ای مثبت در روند مبادلات تجاری ایران و پاكستان و حاكی از افق روشن مبادلات فیمابین در سال های پیش رو است.
سفیر كشورمان با بیان اینكه باید در آینده گام های بلندتری در این مسیر برداشته شود، اظهار داشت كه سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد و نمایندگی های ایران در ایالت های مختلف پاكستان آماده هرگونه همكاری و تعامل از جمله ارائه تسهیلات كنسولی به فعالان تجاری پاكستان با هدف كمك حداكثری به ارتقای حجم مبادلات تجاری فیما بین هستند.
هنردوست و دیگر حاضرین در نشست یاد شده، نبود پروازهای مستقیم میان پایتخت ها و شهرهای بزرگ ایران و پاكستان را یكی از مشكلات پیش روی همكاری های تجاری دو كشور دانستند.
سفیر كشورمان در ادامه، از تلاش مشترك طرفین برای راه اندازی خط مستقیم كشتیرانی بین بندر كراچی پاكستان و بنادر جنوبی ایران خبر داد.

** همكاری های درون منطقه ای، تنها راه توسعه منطقه
وی در بخشی دیگر از سخنانش در این جلسه با تاكید بر ضرورت افزایش همكاری ها میان كشورهای منطقه، گفت: ایران همكاری های درون منطقه ای را تنها راه توسعه منطقه می داند زیرا هر آنچه برای توسعه كشورهای منطقه نیاز است، در داخل منطقه و توسط كشورهای مختلف آن قابل تامین است و نیازی به كشورهای فرامنطقه ای نیست.
هنردوست گفت: ما به تجارت، فقط به چشم تجارت نگاه نمی كنیم بلكه آن را ابزاری برای تقویت هرچه بیشتر روابط دوستانه و برادرانه دو ملت بزرگ ایران و پاكستان می دانیم .
نماینده ارشد دولت جمهوری اسلامی ایران در پاكستان گفت: ایران و پاكستان هر دو یك ملت هستند و روابط دوستانه دو كشور هرگز مثل روابط برخی كشورها، صرفا براساس منافع مادی و اقتصادی نیست.
وی همچنین به اهمیت طرح كریدور اقتصادی مشترك چین-پاكستان و دستاوردهای آینده این طرح بزرگ برای منطقه اشاره كرد و گفت كه جمهوری اسلامی ایران از این طرح بزرگ منطقه ای استقبال و آمادگی خود را برای پیوستن به آن اعلام كرده است.
فعالان تجاری و اقتصادی پاكستان نیز در این نشست با تاكید بر ضرورت برداشته شدن موانع از مسیر همكاری های تجاری با ایران، این كشور را یك بازار مهم و نزدیك برای همكاری های تجاری متقابل دانستند و گفتند: با توجه به اینكه حجم صادرات پاكستان طی سال های اخیر روند نزولی داشته است، تجار پاكستانی بسیار تمایل دارند مبادلات تجاری دوسویه با ایران را افزایش دهند.
یك از حاضران پاكستانی در این جلسه، پیشنهاد تشكیل بانك مشترك پاكستان-ایران را مطرح كرد و اعتقاد داشت كه با تشكیل چنین بانكی، موانع مربوط به مسائل بانكی موجود میان دو كشور از پیش پای تجار دو طرف برداشته خواهد شد.
یكی دیگر از حضار پاكستانی، به جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری ایران و وجود زمینه افزایش سفرهای سیاحتی-زیارتی شهروندان پاكستانی به ایران اشاره كرد و نبود پروازهای مستقیم میان پایتخت ها دو كشور و نیز شهرهای بزرگ ایران و پاكستان را یكی از عوامل كم رنگ بودن همكاری های ایران و پاكستان در حوزه گردشگری دانست.
حضار پاكستانی این نشست همچنین خواستار همكاری ایران در حوزه سرمایه گذاری در طرح های مربوط به فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع پاكستان شدند.

** سیر صعودی مبادلات تجاری ایران و پاكستان پس از 'برجام'
منحنی مبادلات تجاری میان ایران و پاكستان كه در سال های گذشته، بطور مستمر سیر نزولی داشت، پس از امضای برجام در سال 1394، به تدریج روند صعودی خود را آغاز كرد به گونه ای كه در سال 1395، دو كشور شاهد افزایش 35 درصدی در مبادلات تجاری فیما بین بودند.
به گزارش ایرنا، آمار رسمی موجود درخصوص حجم صادارات و واردات میان ایران و پاكستان، حاكی است در سال 1394، كل مبادلات تجاری رسمی میان دو كشور تنها 861 میلیون دلار بوده است. این رقم در سال 1395 سیر صعودی خود را آغاز كرد.
اعداد و ارقام مربوط به سال 1395 حاكی است حجم تجارت دوسویه بین ایران و پاكستان در این سال، به بیش از یك میلیارد و 150 میلیون دلار افزایش یافت.
ارزش اقلام صادراتی ایران به پاكستان در سال 1395 بیش از 795 میلیون دلار و واردات از این كشور همسایه حدود 365 میلیون دلار بود.
كالاهایی همچون پروپان و بوتان (LPG)،قیر ،خشكبار و سایر مشتقات گازی و نفتی از مهم ترین اقلام صادراتی كشورمان به پاكستان در سال 1395 بود.
تلاش ها برای از سرگیری فعالیت كانال های بانكی بین دو كشور در مراحل نهایی قرار داد و ایران و پاكستان به زودی شاهد شروع دوباره همكاری های بانكی خواهند بود كه به دلیل تحریم های هسته ای پیش از برجام، متوقف شده بود.
امضای توافقنامه همكاری های بانكی كه اخیر میان بانك های مركزی ایران و پاكستان انجام شد، راه را برای شروع همكاری های بانكی هموار كرده است.
روند صعودی مبادلات تجاری بین ایران و پاكستان همچنان با شیب ملایم ادامه دارد و به محض تحقق از سرگیری همكاری های بانكی میان دو كشور، ایران و پاكستان با توجه به ظرفیت های فراوان، شاهد جهش در مبادلات تجاری و همكاری های اقتصادی خواهند بود.
آساق** 1723- انتشار دهنده: محمدرضا منافی