جلسه روز چهارشنبه با حمايت گروه لابي صنعت خودرو در آلمان موسوم به VDA با حضور نمايندگاني از دولت و صنعت خودروسازي در حمايت از كاربرد خودروهاي ديزلي برگزار شد. اين گروه لابي با اعلام اينكه راه حل هاي هوشمندانه تري نسبت به منع كلي خودروهاي ديزلي وجود دارد، اعلام كرده كه انتظار دارد دادگاه عالي اداري راي متفاوتي نسبت به دادگاه اداري اشتوتگارت در اين زمينه صادر كند.
دادگاه اداري اشتوتگارت روز جمعه از دادخواست يك گروه طرفدار محيط زيست براي ممنوع كردن خودروهاي ديزلي در اشتوتگارت حمايت كرد كه اين اقدام ضربه اي به شركت هاي خودروسازي مانند دايملر و فولكس واگن محسوب مي شود كه قصد دارند با ايجاد تغييراتي در موتورها به منظور كاهش گازهاي آلاينده از محدوديت هاي قانوني جلوگيري كنند. اشتوتگارت مركز ايالت بادن - وورتمبرگ در جنوب غربي آلمان محل توليد برخي از خودروهاي مرسدس -بنز و پورشه است.
به گزارش پايگاه خبري هندلزبلات، روساي شركتهاي خودروسازي و مقامات دولتي در جلسه روز چهارشنبه در خصوص 'به روز رساني' نرم افزارهاي مديريت موتور خودروها و همچنين تاسيس يك صندوق يك ميليارد يورويي براي حمل و نقل پاك به توافق رسيدند. اما مخالفان مي گويند اين توافق يك شكست و رسوايي بوده و آنان به پيگيري دادخواستها براي ممنوعيت كلي خودروهاي ديزلي ادامه خواهند داد.
جلسه روز چهارشنبه قرار بود در محل وزارت حمل و نقل آلمان برگزار شود اما به علت تحصن فعالان محيط زيستي در خيابان و حضور برخي از فعالان بر روي پشت بام ساختمان ، اين جلسه به دلايل امنيتي به ساختمان وزارت كشور آلمان منتقل شد.
در اين جلسه كه برخي سياستمداران و مديران شركت هاي 'بي ام و' ، دايملر ، فورد ، اوپل و فولكس واگن شركت داشتند ، توافق شد كه خودروسازان حدود 5 ميليون خودروي ديزلي را فراخواني كنند و آنها را به نرم افزارهاي جديد كنترل آلايندگي تجهيز كنند. همچنين به دارندگان 5 ميليون خودروي ديزلي ديگر نيز پاداشهاي مالي بين 2 هزار و 8 هزار يورو تعلق مي گيرد تا خودروهاي خود را با خودروهاي جديدتر معاوضه كنند.
از زماني كه فولكس واگن در سپتامبر 2015 به تقلب در زمينه آزمايش هاي آلايندگي اعتراف كرد ، موتورهاي ديزلي در خصوص انتشار گاز اكسيد نيتروژن تحت نظارت شديدي قرار گرفته اند. در اين حال گروه طرفدار محيط زيست DUH دو ماه پس از رسوايي فولكس واگن با ارائه دادخواستي به دادگاه خواستار ممنوعيت خودروهاي ديزلي به منظور بهبود كيفيت هوا شد. خودروسازها و سياستمداران آلماني به منظور جلوگيري از ممنوعيت كامل خودروهاي ديزلي، روي طرحي براي بهبود كيفيت هوا از طريق به روزسازي نرم افزار مديريت موتور خودروها كار كرده اند. گروه DUH خواستار اعمال ممنوعيت تا ژانويه 2018 است اما مقامات ايالت بادن - وورتمبرگ گفته اند پيش از تصميم گيري درباره ممنوعيت خودروهاي ديزلي و اينكه از چه زماني بايد اعمال شود راي دادگاه را بررسي خواهند كرد. مقامات ايالت همچنين مي توانند نسبت به اين حكم در دادگاه عالي اداري آلمان تقاضاي تجديدنظر كنند.
دامنه اين موضوع از مرزهاي آلمان هم فراتر رفته بطوري كه شهرداران پاريس ، مادريد و آتن اعلام كرده اند كه قصد دارند تا سال 2025 كاربرد خودروهاي ديزلي در مركز شهر را ممنوع كنند. دولتهاي انگليس و فرانسه نيز اعلام كرده اند تا سال 2040 فروش خودروهاي جديد بنزيني و ديزلي را ممنوع خواهند كرد.
راي دادگاه اشتوتگارت و آراي احتمالي آينده توسط دادگاههاي ايالتهاي ديگر آلمان در كنار ممنوعيت خودروهاي ديزلي در كشورهاي ديگر ضربه اي به صنعت خودروسازي آلمان محسوب مي شود و حاكي از دورنمايي تيره براي اين صنعت است كه كاهش نيروهاي كار لازم يكي از تبعات آن است.
اروپام**1078**3404** تنظيم: بابك جعفري**انتشار: محسن اسماعيلي
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۵
برلين - ايرنا - شركت هاي خودروسازي و مقام هاي دولتي آلمان روز چهارشنبه در خصوص يك بسته تشويقي و فني با هدف كاهش آلايندگي خودروهاي با موتور ديزلي به توافق رسيدند اما منتقدان مي گويند اين كافي نيست و براي ممنوعيت كلي خودروهاي ديزلي تلاش خواهند كرد.