ساري-ايرنا- كودكان ساروي و علاقه مندان به محيط زيست به يمن تولد 12 بچه مرال در بهار سال جاري، براي اين گونه هاي ناياب جانوري جشن تولد گرفتند.

به گزارش خبرنگارايرنا، جشن تولد مرال ها عصر روز جمعه در پناهگاه حيات وحش سمسكنده در 5 كيلومتري شرق شهر ساري مركز مازندران با همكاري يكي از تشكل هاي حامي محيط زيست و مشاركت كودكان و علاقه مندان به طبيعت برگزار شد.
در اين جشن تولد نمايد كيك مزين به مرال از سوي يكي از محيط بانان پناهگاه حيات وحش سمسكنده برش خورد.
در بهار سال جاري در اتفاقي نادر 12 بچه مرال در پناهگاه حيات وحش سمسكنده مازندران تنها مركز نگهداري و تكثير مرال ( گوزن قرمز) به دنيا آمدند.مرال يكي از بزرگترين انواع گوزن و بزرگترين گوزن بومي ايران است و با اين كه در گذشته جمعيت بسيار زيادي در اغلب نواحي جنگلي سواحل درياي خزر، ارتفاعات البرز و دامنه‌هاي زاگرس داشت، امروزه تنها در برخي از ارتفاعات دور از دسترس البرز مركزي و شرقي پيدا مي‌شود.
مرال به طور كلي با توجه به جمعيت مناسب و زيستگاه وسيع در خطر انقراض قرار ندارد اما برخي از انواع آن در برخي مناطق با خطر انقراض روبرو بوده و يا هستند.
مرال در ايران در گذشته در جنگل‌هاي شمال كشور از ساحل درياي خزر تا ارتفاعات البرز و جنگل‌هاي بلوط حاشيه زاگرس از آذربايجان تا استان فارس زندگي مي‌كرد اما امروزه نسل آن در شمال غرب و غرب كشور به‌كلي نابود شده و آخرين بار ۵۰ سال پيش در جنگل‌هاي ارسباران مشاهده شد. در جنگل‌هاي ساحلي درياي خزر نيز به جز در يك يا دو منطقهٔ حفاظت شده نسل آن منقرض شده‌است. اين گونهٔ جانوري در كرانه‌هاي غربي درياي خزر در شهرستان ماسال موجود است و سايت حفاظتي و گردشگري زيستگاه مرال در اين منطقه در حال راه اندازي است، همچنين مرال در جنگل‌هاي كوهستاني دور از دسترس البرز مركزي و شرقي جمعيت مناسبي دارد.
خبرنگار: حسين فلاحتي** انتشاردهنده : سيد محسن حسن نيا
6982/1899