حجت الاسلام والمسلمین علیرضا ابراهیمی روز شنبه درگفت وگوبا ایرنا به مناسبت روز جهانی حقوق بشر اسلامی افزود: دردین مبین اسلام، حقوق بشر به نحو كامل و فراتر از آنچه غربی ها مطرح كردند، دیده شده است.
وی با اشاره به تفاوت های حقوق بشر اسلامی و غربی گفت: پایه ها و مبانی حقوق بشر در اسلام مبتنی بر ارزش های انسانی و الهی است، در حالی كه مبانی حقوق بشر غربی بر اندیشه های مادی گرایی تعبیه شده است.
ابراهیمی افزود: نگرش كشورهای غربی به مقوله حقوق بشر تنها برای رفع نیازهای دنیوی است در حالی كه اسلام، به ابعاد معنوی انسان هم توجه دارد.
وی افزود: در مساله آزادی، آزادی های معنوی، كرامت و فضائل انسانی جز قلمرو و دایره حقوق بشر اسلامی محسوب می شود، درحالی كه در اسناد بین المللی مانند اعلامیه جهانی حقوق بشر چیزی تحت عنوان آزادی های معنوی و فضائل اخلاقی وجود ندارد.
ابراهیمی گفت: تمایز بین حقوق بشر غربی و اسلامی به دلیل جهان بینی متفاوت اسلام و مكتب های مادی گرایی وغربی درزمینه فلسفه خلقت و نوع نگرش به آفرینش انسان است.
استاد حقوق بین الملل دانشگاه های قم اظهار داشت: البته باید به این مساله اشاره كرد كه ه غربی ها در دسته بندی كردن علوم، اسناد و مدارك حقوق بشر در قرن اخیر بویژه بعد از جنگ های جهانی اول و دوم و تاسیس سازمان ملل بر كشورهای اسلامی پیشی گرفته اند.
ابراهیمی گفت: اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق های حقوق بشری را كه غربی برای سایر كشورها عرضه كرده اند متاسفانه از معارف اسلامی تهی است به همین دلیل به تعبیر علامه محمد تقی جعفری در كتاب حقوق بشر در اسلام وغرب، اعلامیه جهانی حقوق بشر نتوانست به معنای واقعی كلمه جهانشمول و فراگیر شود.
وی ادامه داد: این اعلامیه حقوق بشری ازظرفیت فیلسوفان بزرگ اسلامی مانند علامه طباطیایی در نگارش و تدوین اعلامیه استفاده نكرده و تنها از كسانی بهره برده شد كه نماینده یك فرهنگ و تفكر خاص غرب بودند.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: از آثار این نوع نگرش و تضاد این است كه نوعی تعارض و اصطكاك در تهیه گزارش های حقوق بشری از مراكز حمایتی مانند كمیساریای عالی حقوق بشر و یا شورای حقوق بشر با ایران و كشورهای اسلامی وجود دارد.
ابراهیمی با بیان اینكه امروز متاسفانه در غرب، حقوق بشر ابزار دست سیاستمداران شده واز آن به عنوان یك ابزار سیاسی استفاده می كنند، گفت: در مكتب اسلام حقوق بشر ابزار نیست بلكه هدف اصلی است و خلقت انسان برای رشد فضائل اخلاقی او می باشد.
وی ادامه داد: در منابع اسلامی ازجمله نهج البلاغه، حقوق بشر در صدر قواعد حقوقی در كلام حضرت علی (ع) وجود دارد و در قرآن كریم نیز جایگاه انسان و حقوق او در رده اول تقسیمات حقوقی قرار گرفته است.
وی گفت: كشورهای اسلامی باید با تدوین اعلامیه ها، كنوانسیون ها و میثاق های حقوق بشری،به گونه ای جهانشمولی و جاوادنگی حقوق بشر در اسلامی را به عنوان مشتركات خود، در مقابل غربی ها ارائه دهند.
استاد حقوق بین الملل دانشگاه های استان قم اظهار داشت: در سالروز حقوق بشر اسلامی، كشورهای اسلامی می توانند با ایجاد فرآیند و جریانی با حضور اندیشمندان، پژوهشگران از خلاء های كشورهای غربی بویژه در مساله فلسطین، یمن، سوریه، عراق، موضوع آوارگان، تبادل اسیران و عفو استفاده كرده و جلوه های حقوق بشر اسلامی را نمایان تر كنند.
چهاردهم مردادماه روز جهانی حقوق بشر اسلامی و كرامت انسانی نامگذاری شده است.
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
قم- ایرنا- استاد حقوق بین الملل دانشگاه های قم گفت: اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق هایی كه غربی برای سایر كشورها عرضه كردند به دلیل تهی بودن از معارف اسلامی ، نتوانست به معنای واقعی جهانشمول و فراگیر شود.