سنندج- ایرنا- سواركاران برتر جشنواره بازی های بومی محلی كردستان با معرفی نفرات برتر رشته های مختلف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جشنواره بازیهای بومی – محلی عصر روز گذشته با حضور 50 سواركار و توسط هیئت سواركاری كردستان، اداره كل ورزش و جوانان و همكاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و هیئت بازیهای بومی- محلی در باشگاه سهند صلوات آباد سنندج در2 رده آقایان و بانوان و در رشته تركیبی پرچم برداری و مارپیچ برگزار شد.
بر اساس آرای هیات داوران در بخش پرچم برداری و مارپیچ سید شهاب حسینی با اسب آگر، آرش میهمی با اسب هاپیلوس و احسان غلامی با اسب كردان به ترتیب به مقامهای اول تا سوم دست یافتند و كیان ناصرزاده با اسب روژان و فربد دمساز با اسب ئاگر در جایگاه های چهارم و پنجم قرار گرفتند.
در رده بانوان نیز در همین بخش پریسا رحیمی با اسب ناتیلوس، نگین دلال فرجی با اسب غزال و كوهستان واجدی با اسب ناتیلوس به ترتیب سواركاران اول تا سوم شناخته شدند.
در بخش كُردی سواركاری نیز هیات داوران، تمامی شركت كنندگان را شایسته تقدیر دانست.
حركتهای نمایشی بر روی اسب(كُردی سواری)، اجرای 'هه لپركی' همراه با موسیقی كردی و نیز مسابقه طناب كشی از بخش های جنبی این جشنواره بود.
اسب اصیل ایرانی نژاد كُردی اولین اسب در جهان است كه توسط انسان اهلی شده و نژاد آن در مراكز تحقیقاتی به ثبت رسیده است.
از چهار نژاد در سطح كشور كه به عنوان اسب ایرانی شناخته شده اند اصلی ترین و بهترین آن اسب نژاد كردی است.
اسب كردی به دلیل داشتن برخی خصوصیات بارز از جمله قد متوسط 150 - 140 سانتیمتر، بدن كوتاه و در مجموع عضلانی با زیر بند محكم، بسیار باهوش، مطیع، صبور و مقاوم به مسافت های طولانی، دارای سینه فراخ و از جلو به حد قابل قبول عضلانی، پرنفس و پر خون، قوی بودن اعضای دست و پا و كمر بهترین نژاد اسب به خصوص جهت مسابقات چوگان به شمار می آید.
7348/ 3020
**خبرنگار: افسانه گلباغی**انتشار دهنده: عبدالله رحمانی